محمد تقدیسی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه در زیستگاههای حیات وحش ساختوسازهایی مانند جادهسازی انجام شده، این امر موجب شده است زیستگاهها بهصورت جزیرهای بمانند و حیات وحش برای پیدا کردن آب و غذا مجبور به تردد بین این زیستگاهها باشند.
وی ادامه داد: بخشهایی از استانهای خراسان شمالی و سمنان زیستگاههای این گونه در حال انقراض در جهان است و جاده میان این دو استان، بلای جان یوزپلنگ آسیایی است.
تقدیسی توضیح داد: زمستان، فصل جفتگیری و بهار، فصل بارداری یوزپلنگ است. یکی از دغدغههای ما جاده و تردد یوزپلنگ میان خراسان شمالی و استان سمنان است. بنابراین رانندگان در مسیرهایی که این حیوان در آنها تردد میکند، باید کاملاً احتیاط کنند تا با یوزپلنگ آسیایی برخورد نکنند.
وی بیان کرد: یکی از نقاط پرخطر جادهای برای یوزپلنگ آسیایی، مسیر عباسآباد است که در بخشهایی از آن منطقه توسط استان سمنان فنسکشی شده است تا یوزپلنگ نتواند از آن محل عبور کند. سال گذشته، در مناطق پرخطر خراسان شمالی ۲۴ تابلوی اعلام هشدار برای حفاظت از یوزپلنگ نصب شد. امسال نیز ۱۰ تابلوی اعلام هشدار به رانندگان نصب شده که تا حدودی موثر بوده است و رانندگان با احتیاط از آن مسیرها عبور میکنند.
وی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که برنامهریزی شده تا در آینده نزدیک در مسیرهای جادهای پرخطر برای این گونه میان استان خراسان شمالی و سمنان انجام شود، ساخت زیرگذر است تا یوزپلنگ از این مسیرها تردد کند و مجبور به عبور و مرور از جاده نباشد.
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی تاکید کرد: منطقهای میان خراسان شمالی و استان سمنان به نام یوزکُنام وجود دارد که یک کریدور برای تردد یوزپلنگ میان دو استان محسوب میشود. این منطقه به بخش خصوصی سپرده شده است تا حفاظت آن را برعهده بگیرد.
وی در اینباره افزود: در اجرای این برنامه با هشت نفر از نیروهای بومی قرار داد بسته شده است تا پایش و مراقبت را در این منطقه انجام دهند.
تقدیسی اضافه کرد: یوزپلنگ به سختی دیده میشود، اما وضعیت طعمههای موجود منطقه پایش شده است و عملکرد این بخش در بازه زمانی سه تا شش ماه بررسی میشود.
انتهای پیام