علی منصوری، در خصوص نقش دانشگاه اصفهان در حل مسائل استان اصفهان، در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: هدف دانشگاه اصفهان این است که در جهات مختلف و برای حل مشکلات، مرجعیت علمی خود را بدست آورد و آن را نیز ارتقاء دهد. در حال حاضر بسیاری از مسائل استان در دانشگاهها مطرح میشوند و این مسائل به دانشکدهها ارجاع داده میشود، اساتید مختلفی راهحلهایی ارائه میدهند که در قالب پروپوزالهایی به صنایع ارجاع داده میشوند.
وی ادامه داد: اگر شما به آمار ارتباط با صنعت دانشگاه اصفهان نگاه کنید، شاید رشد آن در مقایسه با برخی از دانشگاههای بزرگ کشور رقم قابل توجهی نباشد، اما در مقایسه با سالهای پیش این عدد برای دانشگاه اصفهان عدد بسیار خوبی است و رشد خوبی را نشان میدهد. همچنین، در کنار ارتباط با صنعت، دانشگاه اصفهان این اهتمام را دارد که در حوزه جامعه در مسائل علوم انسانی، سیاسی و اقتصادی هم وارد شود و یک نمونه آن پژوهشکده حکمرانی است که در این راستا برگزار شده و تلاش بر این است که بخشی از مسائل در حوزه آب و محیط زیست حل شود.
منصوری در رابطه با حضور و موقعیت دانشگاه اصفهان در عرصههای جهانی، یادآور شد: حوزه دیگری که دانشگاه اصفهان میخواهد مرجعیت خودش را پیدا کند، حضور در عرصه جهانی است. در چاپ مقالات، چاپ کتابها، معرفی اعضای هیئت علمی، شرکت در کنفرانسها و فرصتهای مطالعاتی در سالهای اخیر که به همت معاونت پژوهشی دانشگاه نسبت به گذشته رشد بیشتری داشته است.
وی افزود: با بررسی پایگاههای اطلاعاتی مثل scopus و web of science شما نمیبینید که رشد دانشگاه اصفهان متوقف شده باشد. همچنین باید در نظر داشت که دانشگاه اصفهان، یک دانشگاه مادر است و در آن علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی تدریس میشود. از اینرو، برنامهریزی برای هر سه حوزه کار سادهای نیست. علاوه بر این، در معاونت پژوهشی هزینه زیادی هم صرف اموری مانند اختصاص گرنت به اعضای هیئت علمی و موارد دیگر میشود که امیدواریم دانشگاه اصفهان به همین شکل به سوی حوزه مرجعیت علمی و مرجعیت حل مسائل جامعه پیش برود.
رئیس مرکز انتشارات دانشگاه اصفهان، در خصوص نزول رتبه این دانشگاه در برخی از رشتهها، براساس رتبهبندی موضوعی تایمز، گفت: شاخصهایی که وجود دارند برخی مرتبط با پژوهشها و برون دادهای پژوهشی است. سیاستگذاری که دانشگاه انجام میدهد در دو بعد است؛ حضور فعال در عرصه حل مسائل جامعه و حضور موفق و فعال در عرصه بین المللی.
در آن مواردی که به علوم انسانی مربوط میشود، باید بگویم که شاید جامعه ما هنوز آن دید کافی را پیدا نکرده که دانشگاهها هم میتوانند بخشی از مسائل علوم انسانی را حل کنند. همین موضوع باعث شد که اعضای هیئت علمی ما در علوم انسانی وارد عرصه بینالمللی شوند. اگر رشد دانشگاه را بررسی کنید متوجه میشوید که رشد ما نسبت به سالهای پیش در حوزه مدیریت، علوم تربیتی و اقتصاد رشد خوبی بوده و ما توانستهایم رتبه بسیار خوبی را به دست آوریم.
وی ادامه داد: در رشتههای فنی و مهندسی، اساتید ما در دانشگاه اصفهان به سمتی حرکت کردند که بخشی از مسائل کشور را حل کنند، شاید آن مقدار اندکی نزول به این دلیل بوده که ما حواسمان به مسائل جامعه هم بوده و فقط اینطور نبوده که مقاله چاپ کنیم و در نمایههای بین المللی منتشر کنیم. من احساس میکنم که این مقدار نزول چیز مهمی نیست، چرا که ما یک دستاورد مهمتری داریم و آن حضور در جامعه است.
منصوری در پایان یادآور شد: در یکی دو سال اخیر، در رشتههای کامپیوتر، مهندسی و زیستشناسی و حتی در علوم انسانی ارتباط با صنعت دانشگاه اصفهان بسیار موفق بوده است. در مجموع، آمار دانشگاه اصفهان آمار خوبی است. رتبه کلی دانشگاه اصفهان ۱۰۰۰ است، اما در بعضی از رشتهها، دانشگاه رتبه ۳۰۰ را بدست آورده و این نشان میدهد که انشاءالله در آینده در رتبه بندی تایمز رتبه بهتری را کسب میکنیم.
انتهای پیام