/گزارش/

آخرین وضعیت خط ریلی خرم آباد

راه‌آهن لرستان یکی از مهمترین پروژه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود و مردم استان خواهان سرعت بخشیدن به روند احداث آن به عنوان یک مطالبه جدی و زیرساختی مهم در راستای توسعه استان هستند.

سال ۹۰ کلنگ احداث راه‌آهن خرم‌آباد- دورود- اندیمشک به عنوان یکی از پروژه‌های مهم عمرانی لرستان به زمین زده شد و سال ۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد و قرار بود طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا شهریور ۹۸ به بهره‌برداری برسد ولی ...

طولانی‌شدن احداث این ابرپروژه راه‌آهنی کشور این روزها به دغدغه‌ی مهم مردم لرستان تبدیل شده و انتشار اخباری مبنی بر تعطیلی آن نگرانی‌هایی را برای مردم نیز به‌وجود آورده است.

راه‌آهن لرستان دارای دستور ویژه مقام معظم رهبری برای تکمیل و تسهیل است

در خصوص آخرین وضعیت این پروژه، احسان کرم‌زاده، مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری لرستان، گفت: این پروژه‌ سال ۱۳۹۲ در استان کلنگ‌زنی شد و تا سال ۱۳۹۷ فعال بود.

وی بیان کرد: در این سال‌ها عملکرد آن زیر ۳۰۰ میلیارد تومان بود که تسویه نیز شد.

این مسئول اضافه کرد: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ این راه‌آهن یعنی به مدت ۵ سال تعطیل شد و کاری در آن انجام نشد.

کرم‌زاده تصریح کرد: راه‌آهن لرستان پروژه‌ای بود که از دستور خارج شده و جزو مصوبات اول سفر ریاست جمهوری به استان قرار نگرفته بود که با پیگیری استاندار و معاون عمرانی این پروژه در لیست مصوبات سفر دولت به استان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: راه‌آهن لرستان یکی از سه پروژه خط‌آهن کشور محسوب می‌شود و دارای دستور ویژه مقام معظم رهبری برای تکمیل و تسهیل آن را داراست، بیان کرد: این پروژه در حال حاضر در ۱۱ جبهه کاری فعال است.

مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری لرستان اضافه کرد: از  سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ کارکرد این راه‌آهن بالغ بر یک هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: در ۵ ساله اول تنها ۳ کیلومتر تونل در این راه‌آهن حفر شده بود ولی در طی ۲ سال گذشته چهار کیلومتر حفر تونل را داشتیم.

این مسئول در خصوص مطالبات قرارگاه خاتم گفت: ۸۵۰ میلیارد تومان قرارگاه در این راه‌آهن کارکرد دارد که تاکنون پرداخت نشده است

کرم‌زاده در خصوص تعطیلی این راه‌آهن تاکید کرد: تمامی پروژه‌های عمرانی تا ۱۵ فروردین معمولا به دلیل مسافرت‌های نوروزی تعطیل هستند. این راه‌آهن از جمله طرح‌های مهم و استرتتژیک بوده که باید هر چه سریعت تعیین تکلیف شده و به سرانجام برسد.

اختلاف حقوقی دلیل وقفه موقت ابرپروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد

احمدرضا دالوند معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز دلیل وقفه موقت ابرپروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد را اختلاف حقوقی دانست و افزود: این پروژه به زودی فعالیت خود را ادامه‌ می‌دهد.

وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ابرپروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد طی یک سال اخیر فعالیت خوبی داشته است، اظهار کرد: به دلیل تامین نشدن ۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار، برای پرداخت حقوق دستمزد نیروهای انسانی، طلب پیمانکاران دست دوم، اجاره ماشین‌آلات کارگاهی و خرید مواد مصالح مورد نیاز با مشکلاتی مواجه شده است.

دالوند ادامه داد: بدین منظور از طرف استاندار پیگیری‌های زیادی صورت گرفت تا با تخصیص مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان بخشی از بدهی‌های قرارگاه پرداخت شود که متاسفانه کافی نبود.

معاون استاندار مشکل اصلی پروژه را موضوع حقوقی دانست و با بیان اینکه مسائل حقوقی در تمامی پروژه‌ها وجود دارد که گاها باعث وقفه کوتاه مدت می‌شود، گفت: در راستای رفع مشکل مالی پروژه، استاندار لرستان طی مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور محترم پیشنهاداتی از جمله پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان به‌صورت فوری ارائه داد تا پس از بررسی دستورات و تمهیدات لازم در نظر گرفته خواهد شد.

دالوند به مصوبه دولت در خصوص تأمین بخش عمده‌ای از منابع مالی ۱.۲ دهم میلیارد دلاری پروژه راه‌آهن دورود_خرم‌آباد بوسیله تهاتر نفت اشاره کرد و افزود: متأسفانه قرارگاه خاتم و وزارت راه و شهرسازی به منظور ارایه ضمانت‌نامه و فروش نفت با وزارت نفت اختلاف نظر دارند که با پیشنهاد استاندار امیدواریم این مشکل مرتفع شود.

وی ادامه داد: قرار است به دستور رئیس جمهور و به منظور مرتفع کردن این مشکل حقوقی معاون اجرایی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزیر نفت و راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا و استاندار لرستان جلسه‌ای برگزار شود.

این معاون استاندار با بیان اینکه هفت ماه طول کشید تا قرارداد این راه‌آهن بروزرسانی شود، گفت: پیشرفت پروژه در ۹ سال گذشته ۳۹ درصد بوده که الان به ۵۱ درصد رسیده است.

تعطیلی راه‌آهن پاداش خوبی به این مردم نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده‌ی ولی فقیه در لرستان نیز در خصوص تعطیلی راه‌آهن لرستان با بیان اینکه دولت سیزدهم با تلاش رئیس‌جمهور، به صورت جهادی فعالیت دارد تا از مشکلات مردم کاسته شود، افزود: مطالبه مردم استان ابر پروژه راه‌آهن است که کلنگ آن، سال ۹۰ به زمین زده شد ولی به علت نبود اعتبارات تعطیل شد، این خط راه‌آهن جزو طرح‌هایی است که ۳۰ درصد آن تونل است و در نوع خود کم‌نظیر بوده و جزو اولویت‌های کار دولت سیزدهم قرار دارد. 

امام جمعه خرم‌آباد اظهار کرد: از دو ماه پیش مطلع شدیم که فعالیت در این پروژه به‌کندی پیش می‌رود و معاون رئیس‌جمهور دهم بهمن ماه در سفر به استان از این طرح بازدید کردند ولی این دیدارها نتوانست مشکل این طرح ملی را برطرف کند؛ قرارگاه خاتم‌الانبیاء مجری این پروژه است که طلب‌های زیادی دارد و بدون تخصیص اعتبار ادامه این طرح امکان ندارد.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه برخی از ماشین‌آلات این طرح به استان دیگری منتقل شد و خطر اتمام کار و تسویه‌حساب برای جمعی رقم بخورد این پاداش خوبی به این مردم نیست و این اتفاق به خاطر بی‌تدبیری، تعلل و هر چیزی قابل پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: این اتفاق کام مردم را در سال نو تلخ کرده و بنابراین هر سازمانی در این جهت قصوری کرده باید این را جبران کند، این طرح قرار بود ظرف سه سال به اتمام برسد و دو سال گذشته اما هنوز در این وضعیت هستیم و در این راستا با چند مقام کشوری تماس گرفتم و اظهار بی‌اطلاعی کردند.

امام جمعه خرم‌آباد با باین اینکه مردم باشعور و شور ما می‌دانند که این‌گونه رویدادها در قرارگاه فرهنگی، انقلابی، سیاسی و دینی نماز جمعه باید پیگیری شود و نباید زمینه شادی دشمن فراهم شود و گاهی کاستی‌هایی در برخی از استان‌ها سبب شادی دشمن می‌شود ولی استان ما که به فرموده مقام معظم رهبری «کانون تدین و انقلابی‌گری است» اجازه داده نمی‌شود که این کاستی‌ها دشمن را شاد کند.

شاهرخی عنوان کرد: پیگیری‌هایی در این راستا صورت گرفته که در روزهای آینده نشستی در مرکز جهت رفع این مشکل صورت گیرد و دستور ریاست جمهوری در تشکیل جلسه‌ای می‌تواند ابر پروژه راه‌آهن را از این وضعیت خارج کند.

راه آهن دورود- خرم‌آباد یکی از سخت‌ترین طرح‌های عمرانی کشور

همچنین فرهاد زیویار استاندار لرستان در این رابطه گفت: برای این طرح حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و مسیر خرم‌آباد به دورود با استقرار ۱۴ کارگاه هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت کاری دارد.

وی ادامه داد: احداث راه‌آهن دورود- خرم‌آباد با حفر تقریباً ۳۵ کیلومتر یکی از سخت‌ترین طرح‌های عمرانی کشور به شمار می‌آید.

زیویار با بیان اینکه تاکنون با همکاری و همدلی تمام عوامل استان و قرارگاه موانع و مشکلات پروژه‌های عمرانی استان مرتفع شده است، افزود: برای تامین و تزریق اعتبار به پروژه‌های فعال لرستان پیگیری‌های لازم به انجام آمده و امیدواریم با افتتاح این طرح‌ها بخش بزرگی از زیرساخت‌های استان فراهم شود.

استاندار به اشتغال ۶۰۰ نفر در پروژه راه‌آهن خرم‌آباد - دورود اشاره کرد و با بیان اینکه در این پروژه تاکنون ۸۹۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: گزارشی وزارت راه از طریق دولت در اختیار مقام معظم رهبری قرار می‌دهد که در این راستا ۷ ابر پروژه در کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها راه‌آهن لرستان است.

وی یادآور شد: وقتی اهمیت ضرورت این پروژه‌ها در کشور خدمت مقام معظم رهبری گزارش داده می‌شود، ایشان دستور می‌دهند که از محل تهاتر نفت یا صندوق ذخیره ملی اعتبارات آن‌ها تأمین شود.

زیویار بیان کرد: راه‌آهن لرستان از بین چند میلیارد دلاری که برای این هفت پروژه اختصاص داده‌اند یک و دو دهم میلیارد دلار مصوبه اعتبار ارزی دارد و در حال حاضر کارگاه آن فعال است.

متأسفانه ظرف چند سال گذشته پروژه به دلیل مشکلات مالی تقریباً تعطیل است

اهمیت این راه‌آهن نیز به حدی بالا بوده که رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی که به همراه هیئت دولت به لرستان در آذرماه ۱۴۰۰ سفر کرده بود، افزود: این پروژه در سال ۹۲ کلنگ زنی شده و بازدیدی صورت گرفت.

وی اظهار کرد: این پروژه که زیرساخت بخش عمده طرح است ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این وزیر فقید دولت سیزدهم گفت: برای اتمام این پروژه بحث جدی صورت گرفت که طی ۱۰ روز آینده برنامه زمان‌بندی آن اعلام شود و مدت سه‌ساله برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های مهم کشور هست و علاوه براینکه خواسته مردم استان بوده یک پروژه ملی است.

این مسئول تصریح کرد: این پروژه جز کریدورهای اصلی راه‌آهن کشور است و قرارداد آن با قرارگاه خاتم بسته و کار خوب شروع شده بود ولی متأسفانه ظرف چند سال گذشته پروژه به دلیل مشکلات مالی تقریباً تعطیل است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قبل از سفر رئیس‌جمهور به لرستان در جلسه‌ای فعال کردن این پروژه در مطرح شد و مجموعاً قرار شد برای اینکه این پروژه فعال شود اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده که بعد از این سفر امیدواریم بتوانیم این پروژه را فعال کرد.

قاسمی اضافه کرد: قرار شده که مسئولین مربوطه برای اجرای کردن واقعی پروژه زمان‌بندی برای آن پیش‌بینی کنند و ظرف چند روز آینده به ما بدهند تا با قرارگاه توافق کنیم.

وی بیان کرد: ظرف سه سال این پروژه انجام‌شدنی است درحالی‌که پروژه بسیار سخت و ویژه‌ای در راه‌آهن‌های کشور بوده که ما کمترین راه آهنی در کشور داریم که در حدود ۳۰ درصد آن تونل و پل و ابنیه بزرگ باشد که این پروژه از این ویژگی برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از محل‌های خارج از اعتبار جاری کشور این پروژه می‌تواند، تمام شود.

ادامه عملیات اجرایی راه‌آهن لرستان بعد از تعطیلات نوروز با جدیت دنبال می‌شود

در این باره عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در این باره گفت: ادامه عملیات اجرایی  پروژه راه آهن لرستان بعد از تعطیلات نوروزی با دستور وزیر راه و شهرسازی، برنامه‌ریزی و پیگیری‌های صورت گرفته  از محل تهاتر نفت با جدیت بیشتری دنبال میشود.

 وی با بیان اینکه راه‌آهن درود-خرم آباد-اندیمشک یکی از مهمترین طرح های ریلی کشور در کریدور شمال-جنوب اعلام کرد و گفت:  این مسیر ریلی به طول ۳۳۳ کیلومتر با هدف رفع تنگناهای خط سراسری موجود،  اتصال مرکز استان لرستان شبکه ریلی و افزایش ظرفیت های باربری در این بخش از کشور در حال اجرا است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اهمیت این طرح ریلی پیگیری های لازم برای رفع مشکلات قراردادی پیمانکار در مهر ماه سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسید و بلافاصله اغلب جبهه‌های کاری پروژه مجددا فعال شد و تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸ جبهه کاری به ویژه در بخش های زیرزمینی به صورت شبانه روزی مشغول اجرای عملیات بودند.

خطیبی با اشاره به ساخت این پروژه ریلی با استفاده از متخصصین و افراد بومی در استان افزود: با توجه به عبور مسیر ریلی درود-خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها در خصوص عملیات اجرایی صورت گرفته از آبان ماه سال ۱۴۰۱ تا اسفند ماه سال گذشته توضیح داد و گفت: در این مدت زمان حفاری ۴۵۰۰ متر از تونل ها و ۱۰۰۰ متر لاینینگ تونل‌ها،  ۲۷ هزار  متر مکعب بتن ریزی، ۶۰۰ هزار مترمکعب ترانشه برداری صورت گرفته است و برای انجام عملیات مذکور حدود ۱۸۳ تن مواد ناریه، ۱۲۵۰۰ تن سیمان، ۹۰۰ تن آرماتور ، ۱۵۰ تن آهن آلات، ۳۲۰ تن مش به کار رفته است.

خطیبی با اشاره به مطالبات انباشت شده پیمانکار پروژه اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ از محل منابع عمومی بیش از ۸۷ درصد اعتبار مصوب ابلاغی از محل پیوست یک قانون بودجه تخصیص اخذ شده است و با توجه به اهمیت پروژه  مقرر است از سایر منابع نیز اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه اخذ شود.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها با تاکید بر ادامه عملیات اجرایی این پروژه بعد از تعطیلات نوروزی اظهار داشت: با دستور وزیر راه و شهرسازی، برنامه‌ریزی و پیگیری های صورت گرفته مبنی بر تامین اعتبار طرح مذکور از محل تهاتر نفت برابر استجازه مقام معظم رهبری، قطعا در سال جدید همانند سال قبل که پیشرفت فیزیکی قابل توجه حدود ۱۲ درصد در ساخت این پروژه ریلی محقق شد، عملیات اجرایی با جدیت بیشتری دنبال می شود.

وی اعلام کرد: با تخصیص اعتبار از منابع یاد شده عملیات اجرایی در محدوده خرم آباد-اندیمشک نیز همانند درود- خرم آباد فعال می شود.

گفتنی است، راه‌آهن دورود- خرم‌آباد با هدف توسعه اقتصادی و اتصال مرکز استان لرستان به راه‌آهن سراسری جنوب شمال در دی‌ماه ۹۲ با طولی حدود ۱۱۴ کیلومتر طراحی و توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز شده و انتظار می‌رود با مرتفع شدن مشکلات هرچه سریعتر روند اجرایی آن مجددا آغاز شده و زودتر به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403010502132
  • خبرنگار : 50176