مدیرکل هواشناسی استان اردبیل:

سیاستگذاری تغییر اقلیم در مقابله با چالشهای ناشی از تغییرات اقلیمی موثر است

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ضمن تبریک فرا رسیدن چهارم فروردین ۱۴۰۳، روز جهانی هواشناسی به جامعه هواشناسی، اقلیم شناسان و پژوهشگران این عرصه در کشور، گفت: در خط مقدم برای اقدام اقلیمی، شعار روز جهانی هواشناسی عنوان شده است.

مجید کوهی سوم فروردین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: چهارم فروردین مصادف با ۲۳ مارس از طرف سازمان جهانی هواشناسی به عنوان روز هواشناسی نامگذاری شده و "در خط مقدم، برای اقدام اقلیمی"  به عنوان شعار امسال روز جهانی هواشناسی در ۲۳ مارس ۲۰۲۴ میلادی اعلام شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: طی قرن گذشته به دلیل گسترش فعالیت های صنعتی بشر، ترکیب شیمیایی اتمسفر تغییر کرده که این امر، تغییرات بی سابقه ای در اقلیم جهانی را به دنبال داشته است و این تغییرات ناشی از افزایش غلظت گازهای گلخانه ای می باشد.

کوهی همچنین عنوان کرد: با توجه به شعار سازمان جهانی هواشناسی، تغییرات اقلیمی یک تهدید واقعی و غیر قابل انکار برای تمام تمدنها بوده که اثرات آن در حال حاضر قابل مشاهده است و فاجعه بار خواهد بود، مگر اینکه ما اکنون اقدام انجام دهیم.

 وی با بیان اینکه منطقه سردسیری ما در برابر تأثیرات تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی، بیابان زایی و کمبود آب آسیب پذیر بوده و با عنایت به دغدغه استاندار اردبیل در این خصوص تفاهمنامه ایجاد مرکز مطالعاتی اقلیم –کشاورزی کشور در استان اردبیل امضا شده است.

کوهی اظهار کرد: سیاستگذاری تغییر اقلیم می تواند در استان اردبیل با ترویج شیوه های کشاورزی پایدار، اقدامات مدیریت منابع آب و اتخاذ بهره برداری مؤثرتر از انرژی تجدید پذیر، بهبود زیرساخت‌ها و سیستم‌های واکنش سریع و همچنین ترویج توسعه فناوری‌های و نوآوریهای جدید که می‌تواند به کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیمی کمک کند و همچنین به ایجاد سازگاری در برابر اثرات تغییرات اقلیمی کمک نماید.

مدیرکل هواشناسی استان تصریح کرد: به طور کلی سیاستگذاری تغییر اقلیم می تواند نقش مهمی در کمک به  استان اردبیل جهت مقابله با چالش های ناشی از تغییرات اقلیمی ایفاء نماید و در ساختن آینده ای پایدارتر و سازگارتر برای منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403010301183
  • خبرنگار :