در همین راستا شناخت ذائقه گردشگران و زائران مشهد و تطبیق بخش تولیدات داخل متناسب با نیازهای بازار و قدرت خرید آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. لذا در زنجیره عرضه سوغات برای گردشگران و زائران شناخت بازار یکی از حلقههای مفقوده این حوزه نیز به شمار میرود.
آرش قهرمان عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در گفتوگو با ایسنا در خصوص حلقه مفقوده عرضه سوغات در مشهد، اظهار کرد: از میان زنجیرههای مختلف گردشگری، زنجیره سوغات آسیبپذیرترین زنجیره است. بدین معنا که تقریبا اولین زنجیرهای که حذف میشود، سوغات است.
وی اضافه کرد: این اتفاق به دو دلیل رخ میدهد ابتدا اینکه شهروندان در سفر به مقاصد گردشگری اصلیترین هزینهها را حملونقل و به ویژه اقامت میدانند و این مسائل باعث میشود کمتر به فکر تهیه صنایعدستی باشند. دومین مورد این است که سوغات مفهوم فرهنگی را به دنبال دارد و آن بار فرهنگی از این جهت است که سوغات تابع مدت سفر است. اگر سفر افراد کوتاه باشد، به لحاظ اجتماعی انتظار سوغات از این افراد نیز کاهش پیدا میکند.
عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: بنابراین اگر الگوهای سفر به گونهای باشد که طول مدت سفر گردشگران در یک روند نزولی قرار گیرد، قاعدتا سهم سوغات کاهش پیدا میکند. با توجه به مواردی که مطرح شد سوغات جزو زنجیرههای پرآسیب گردشگری به ویژه در شرایط اقتصادی حال حاضر است که در واقع آن اقتصاد از وضعیت انقباضی رنج ببرد و از یک رکود توام با تورم برخوردار باشد.
انتهای پیام