به گزارش ایسنا، مرضیه جمالی، در نشست کانون توسعه فرهنگی کودکان نوشآباد، اظهار کرد: شغل کودک، بازی کردن است و هر چه باکیفیتتر انجام شود در رشد و پرورش مهارتهای کودک موثرتر خواهد بود.
وی افزود: ما نباید بچهها را از شغل خودشان دور کنیم و با جملاتی مانند «چرا خانه را بههم میریزی؟» و « چرا سر و صدا میکنی؟» مانع آنها شویم، اما متاسفانه با ورود گوشی و تلویزیون، بچهها از شغل اصلی خود دور شدهاند.
وی تصریح کرد: پدر و مادر باید بتوانند در یک زمان کیفی حتی ۲۰ دقیقه با بچهها بازی کنند یا قصه بگویند که عامل موثری در رشد شخصیتی کودک است. آنچه میخواهید کودک انجام دهد باید خودتان بهصورت منظم و پیوسته انجام دهید، زیرا که کودک از رفتار شما میآموزد.
وی تاکید کرد: پیوستگی و استمرار در فرآیند بسیار مهم است. شدت فعالیت، عامل اثرگذاری در تربیت نیست، بلکه مدت و استمرار می تواند اثرگذار باشد، مانند قطره آبی که با همه ضعیف بودنش وقتی مستمر روی سنگی میچکد روی آن اثر و آن را سوراخ میکند.
این مشاور خانواده گفت: کودکان همه رفتارهای ما را میبینند و در ذهن خود ثبت میکنند. والدین و به خصوص مادر، در ذهنیت بچه نسبت به افراد دیگر بیشتر موثر هستند پس به بچهها وعده دروغ ندهید که نزد فرزند بی اعتبار میشوید. فقط حرفی را بزنید که میتوانید به آن عمل کنید چون شرط مهمی در روابط سازنده است.
وی اظهار کرد: بچهها را تک بعدی تربیت نکنیم، بلکه بچهها باید با اندیشههای مختلف آشنا شوند، چون در عصر ارتباطات، داشتن روابط سازنده و پایدار با افراد مختلف اصل مهمی است که نقش پدر و مادر در این فرآیند، با وجود حفظ ارزشهای خانوادگی، بسیار مهم و اثرگذار است
جمالی افزود: برای تربیت فرزندان، اول باید در تغییر خودمان منعطف باشیم که با صبر و حوصله و با دورهای همراه با مطالعه و... تکمیل میشود. بچهها در دوره بلوغ نیاز به حمایت عاطفی بیشتری دارند. نوجوان میخواهد دیده شده و قضاوت نشود.
وی تصریح کرد: قصههای تلخ و شیرین زندگی را برای بچهها تعریف کنیم، علت شکستها و موفقیتهایمان را بگوییم، تجربه زیسته آدمهای معمولی از قصه سلبریتیهای فضای مجازی اثرگذارتر است.
وی تاکید کرد: خانوادهها باید بین قصه گفتن و فقط از غصهها گفتن مرز بگذارند. از مشکلات به شرطی قصه بگوییم که در آن تلخی تحویلی باشد. علت و ریشه مشکلات را بگوییم وگرنه صرف روایت قصه، یک کار بینتیجه است.
وی اظهار کرد: جامعه ما در حال گذار از سنت به مدرنیته هست و ما بهعنوان پدر و مادر باید تجربههای خودمان را بگوییم. فواید کارهای درست و عواقب کارهای بد را برای بچهها بگوییم تا بچهها بدون اجبار ما، راهشان را انتخاب کنند که اگر اجبار ما باشد کودک به پنهان کاری روی میآورد.
وی گفت: ما نباید خود را والدین کامل بدانیم، بلکه والدینی هستیم که ممکن است اشتباه کنند. مخالفت بچه با والدین، نشانه بی ادبی نیست. آنها طوری خلق شدهاند که هم متفاوت از والدین و حتی متفاوت از یکدیگر هستند.
این روان درمانگر تصریح کرد: وظیفۀ ما بهعنوان والدین این نیست که ذهن فرزندانمان را شکل دهیم، بلکه وظیفه داریم که به ذهنها اجازه دهیم تا تمام احتمالات موجود در دنیا را کاوش کنند و در این مسیر پدر و مادر باید تلاش کنند تا هماهنگ باشند.
وی افزود: استعدادیابی بچهها، نیازمند بازی و قصه است. فعالیتهایی مانند شعرخوانی، نقاشی، آموزش موسیقی و گوش دادن به موسیقی و حرف زدن درباره فیلمها، هنرهای تجسمی و هر کاری که در آن چیزی خلق کند به سلامت روان کمک میکند.
جمالی گفت: هنر، گمشده زندگی امروز ما است. کودکی که هنر را درککند در قسمت های مختلف زندگی اش هنرمندانه رفتار میکند و هنرمندانه حل مسئله میکند. البته که آشنا کردن بچهها با هنر، نباید به اجبار باشد، باید انتخاب آنها باشد.
وی اظهار کرد: جلوی بچهها بحث سیاسی و مذهبی و مشکلات ... نکنیم. خودسازی ما خیلی مهم است. برای بیان نکردن احساسات خودمان به یکدیگر شرم بیجا داریم و همین حرفهای نگفته، معضل جامعه امروز ما شده است.
وی گفت: والدین اگر میخواهند بچههایشان را برای انتخاب زندگی درست، تربیت کنند باید از کودکی، دانه انتخاب درست را در ذهن کودک بکارند و در این مسیر ما باید انتخاب می کنیم که برای تربیت کودکمان باغبان باشیم یا مانند نجار عمل کنیم.
جمالی تصریح کرد: پدر و مادرها باید همچون باغبان، بستر رشد بچه ها را آماده کنیم و موانع را برداریم تا استعداد بچهها خودش شکوفا شود. قرار نیست درخت سیب به علت زحمت باغبان گردو بدهد. نگاهمان به فرزند باید اینگونه باشد، کمککنیم استعداد آنها شکوفا شود، نه اینکه تحمیل کنیم تا تغییر کند.
توسعه فرهنگی، با مشارکت کودکان و مادران تحقق پیدا میکند
عضو کانون توسعه فرهنگی کودکان نوشآباد گفت: این مرکز با هدف بالا بردن سطح دانش عمومی جامعه و گسترش فرهنگ زندگی برای کودکان، از سال ۱۳۸۰ راه اندازی شده است.
میثم حسان اظهار کرد: همه جنبه های زندگی، با آموزش فرهنگ مربوط به آن از دوران کودکی، میتواند به کمال برسد، بنابراین کانون توسعه فرهنگی کودکان با جلب همکاری فعالان حوزه کودکان و خانواده برای توسعه فرهنگی، اجتماعی زندگی کودکان فعالیت میکند.
وی افزود: توسعه فرهنگی جامعه در قالب برنامههای نشستهای کتابخوانی، کارگاههای سبک زندگی، کتابخوانی و بلندخوانی، پویشهای زیست محیطی، بزرگداشت بزرگان تاریخ ایران، فعالیتهای قصهگویی و قصهنویسی با مشارکت کودکان و مادران تحقق پیدا میکند.
انتهای پیام