در یک پژوهش جدید بررسی شد

تاثیرات تبلیغاتی اینفلوئنسرها بر مخاطبان

در یک تحقیق علمی جالب، محققان تأثیرهای روان شناختی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی را بر مصرف کنندگان مورد بررسی قرار داده و جنبه‌های مختلف آن را مشخص کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال های اخیر استفاده روزافزونی از رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های شبکه اجتماعی توسط افراد مختلف دیده می شود. پذیرش سریع رسانه‌های اجتماعی منجر به پخش همه جانبه محتوای ایجاد شده و مصرف آن از سوی کاربران شده است که این خود پویایی‌های ارتباطی جدیدی را ایجاد نموده است. این تعامل که به طور طبیعی، بین همتایان در رسانه‌های اجتماعی رخ می‌دهد به اشتراک دانش و انتشار اطلاعات مهم کمک بسیاری کرده است. جالب توجه است شواهد تجربی نشان می‌دهند که مصرف کنندگان، معمولا به محتوای به اشتراک گذاشته شده در گروه‌های رسانه‌های اجتماعی باوری کورکورانه دارند؛ امری که می تواند ضررهای گاه جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی بنا بر نظرات متخصصان، مانند سایر دستاوردهای فناوری، فواید بی شماری برای زندگی دارند، مانند ارتقای آموزش پژوهش، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از محیط زیست با ارتقای فرهنگ شهرنشینی، افزایش فرهنگ رعایت قوانین و مقررات، بهبود رعایت بهداشت فردی و موارد مشابه. ولی در عین حال تأثیرهای مخرب نیز بر روی سبک زندگی افراد و فرهنگ جوامع می‌گذارند. نقش عمده رسانه‌های اجتماعی در شکل دهی به افکار عمومی موجب اهمیت روزافزون آن ها شده است یکی از مفاهیم مهم در بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی، مفهوم اینفلوئنسرها یا تأثیر گذاران است که مؤلفه مهمی در اثربخشی ارتباط‌هاست.

در مطالعه ای پژوهشی که توسط محققان دانشگاه مازندران و دانشگاه غیر انتفاعی شمال با همین محوریت انجام شده است، تأثیرهای روانشناختی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی بر مصرف کنندگان، شناسایی و تبیین شده اند.

در این پژوهش مروری، محققان با استفاده از روش کیفی مرور سیستماتیک، ۴۶ مقاله مرتبط را از پایگاه های علمی پژوهشی استخراج نموده و بررسی نمودند.

نتایج این پژوهش نشان می دهند که اینفلوئنسرها در مجموع، تأثیرهای مثبت و منفی روان شناختی بر مخاطبان خود و مصرف کنندگان دارند. تأثیرهای مثبت اینفلوتـــــرها در قالب شش مفهـوم حمایت عاطفی، هویت سازی، تجربه لذت بخش، همدلی، ذهنیت خوب و تمایل به برند و تأثیرهای منفی نیز در قالب دو مفهوم اختلال‌های روانی و رفتارهای مخرب طبق بندی می گردند.

به گفته مرتضی موقر، استادیار و پژوهشگر گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه مازندران و همکارانش، «این الگوی به دست آمده می‌تواند چراغ راهی برای محققان آینده که می‌خواهند در حوزه تأثیرهای بازاریابی تأثیر گذار فعالیت کنند باشد. در حقیقت، بهداشت روانی و سلامت روان که در جوامع امروزی اهمیت بسیاری پیدا کرده است، به معنای وجود بهزیستی روان شناختی یا نبود بیماری روانی است».

آن ها می گویند: «مشکلات بهداشت روانی احتمال دارد که در اثر استرس، افـــردگی، اضطراب، مشکلات ارتباطی، تنهایی، مرگ یکی از بستگان، اندوه، اعتیاد، بیش فعالی، خود آزاری، اختلال‌های خلقی مختلف با سایر بیماری‌های روانی ایجاد شوند».

بر اساس این تحقیق، صاحبان برند با توجه به تأثیرهای عمیق روان شناختی اینفلوئنسرها بر مصرف کنندگان می‌توانند استفاده از بازاریابی تأثیرگذار را در صدر راهبردهای ترفیعی خود قرار دهند و بدین صورت درگیری ذهنی، روانی و عاطفی مصرف کننده را با محصول افزایش دهند.

موقر و همکارانش معتقدند: «لازم است اینفلوئنسرها بـه مـوج عمیق اثرهای رفتاری خود بر مخاطبان آگاه شوند. بنابراین انتظار می‌رود با مدیریت رفتار و مطالب صفحات خود، اثـرهـای مخـرب تأثیر گذاری خود را از بین ببرند و در راســــتای تأثیر گذاری مثبت هر چه بیشتر بر دنبال کنندگان خود تلاش کند. خریداران نیز با توجه به تأثیرهای روان شناختی اینفلوئنسرهـا لازم است در انتخاب آن ها و توجه به توصیه‌های این افراد دقت لازم را مبذول نمایند».

قابل ذکر است، این یافته ها که توجه به آن ها برای هر دو سوی قضیه یعنی هم ایفلوئنسرها و هم افراد دنبال کننده آن ها دارای نکاتی قابل توجه و مفید هستند، در فصلنامه «تحقیقات بازاریابی نوین» وابسته به دانشگاه اصفهان و انجمن علمی بازاریابی ایران منتشر شده اند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۰:۲۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1402122417443
  • خبرنگار : 30163