فیلم سینمایی «پرویز خان» که بخشی از زندگی مرحوم پرویز دهداری را روایت میکند، به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیهکنندگی عطا پناهی ساخته شده که پس از حضور در چهلودومین جشنواره فیلم فجر و نامزدی در ۹ رشته برای دریافت سیمرغ بلورین و کسب دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین تدوین و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به اکران نوروز رسیده است.
عطا پناهی در آستانه اکران این فیلم در گفتوگویی با ایسنا از انگیزهها برای ساخت این فیلم و تجربه گروهی تماشای این فیلم در سینماها گفت.
او درباره دیدگاههای متفاوتی که نسبت به پرویز دهداری وجود دارد به طوری که برخی او را اسطوره و مربی اخلاق در فوتبال میدانند و برخی هم نقدهایی به شیوه مربیگری او وارد میکنند و اینکه چه شد تصمیم به ساخت فیلم درباره او گرفت؟ بیان کرد: پرویز دهداری مانند هر انسان دیگری دارای خصوصیات رفتاری متنوعی است که میتواند شامل ویژگیهای مثبت و منفی باشد اما آنچه مرحوم دهداری را از سایر مربیهای فوتبال متمایز میکند و باعث شد به عنوان سوژه فیلم انتخاب شود، سدشکن بودن ایشان است. همچنین پرویز دهداری دارای یک ویژگی دیگر هم بود؛ اینکه در برابر مشکلات و موانع سرش را خم نمیکرد و تمام تلاش خود را میکند تا بتواند از سدها عبور کند. این موضوع یک موقعیت دراماتیک و ویژه برای فیلمساز است. از این رو بر این عقیده بودیم که این موضوع موقعیتی جذاب و پرکشش را در فیلمنامه ایجاد میکند.
پناهی در پاسخ به اینکه برای نوشتن فیلمنامه از چه منابع تحقیقاتی استفاده شده است تا بعد به یک درام تبدیل شود؟ گفت:بعد از آنکه در استودیو بادبان به طرح اولیه پرویز دهداری به عنوان سوژه فیلم رسیدیم و یک مقطع از زندگی ایشان را که از مهر تا اسفند سال ۱۳۶۵ است برای روایت قصه انتخاب کردیم، پژوهش از منابع مختلف شروع شد. طرح اولیه که نوشته شد به سراغ سازمان اوج رفتم و خوشبختانه واحد فیلم و سریال اوج از سوژه استقبال کرد و پذیرای آن شد و حتی خواست تا سریع فیلمنامه شروع شود.
تهیهکننده «پرویز خان» درباره همکاری با علی ثقفی به عنوان کارگردان فیلم اولی که در نهایت موفق به دریافت جایزه در جشنواره فجر شد هم بیان کرد: بعد از تایید سوژه سراغ علی ثقفی که کارهای کوتاهش را دیده بودم رفتم. او سابقه خوبی در حوزه ساخت مستندهای ورزشی و نیز شناخت خوبی از فوتبال و فیلمهای ورزشی داشت. علی ثقفی زحمت کشید و پژوهش را پس از چند ماه تکمیل کرد. هر منبعی درباره فوتبال ایران برای پرویز دهداری لازم بود را جمع آوری و مطالعه کرد. با بسیاری از بازیکنهایی که همدوره یا شاگرد پرویز دهداری بودند مصاحبههای حضوری ترتیب داد و سپس فیلمنامه را نوشت. وقتی فیلمنامه نوشته شد میتوانستیم حدس بزنیم قرار است اتفاق درخشانی رخ دهد و میشود از چنین فیلمنامهای فیلم خوبی استخراج کرد.
پناهی درباره حضور سعید پورصمیمی که خیلیها او را شانس اصلی برنده شدن برای سیمرغ بازیگری میدانستند، توضیح داد:استاد سعید پورصمیمی شانس بزرگ فیلم «پرویز خان» بود. وقتی فیلمنامه را برای ایشان ارسال کردیم فکر نمیکردیم خیلی زود بخواهد جواب پیشنهاد ما را بدهد. خودمان را برای چند هفته انتظار آماده کرده بودیم اما در همان یکی دو روز نخست با ما تماس گرفتند و گفتند فیلمنامه را خوانده و دوست دارند درباره آن صحبت کنند. به دفتر تشریف آوردند و ساعتها درباره نقش و کاراکتر صحبت شد. خوشبختانه ایشان نقش را دوست داشتند و پذیرفتند در فیلم حضور داشته باشند. به گفته منتقدان، صاحبنظرها و مخاطبهایی که فیلم را در جشنواره دیدند سعید پورصمیمی درخشان و درجه یک بود و حتی مستحق دریافت جایزه و سیمرغ هم بود. البته نظر هیات محترم داوران اینگونه نبود. با این وجود حضور ایشان در فیلم «پرویز خان» اتفاق مبارکی بود و حتما موجب خواهد شد تا بسیاری از سینمادوستها به سینما بیایند تا ایشان را در نقشی متفاوت و تکرار نشدنی ببینند.
وی درباره ترکیب بازیگرهایی که برای این فیلم سینمایی درنظر گرفته شدند هم گفت: فیلم، نقشهای مکمل زیادی دارد و به همین خاطر تعداد زیادی از بازیگرهای شناخته شده تئاتر در این پروژه حضور دارند. همینطور بازیگرهای باتجربهای که برای مخاطبها آشنا هستند. مانند مریم سعادت، بهنام تشکر، حمیدرضا پگاه و خسرو احمدی. ترکیب تجربه بازیگرانی مانند سعید پورصمیمی، خسرو احمدی در کنار بازیگران شناخته شده دیگر و حضور بازیگران تئاتری جوان و بازیگرهایی که تجربه کمتری داشتند ترکیب خوبی بود و شرایط کار را دلپذیر میکرد.
او در پاسخ به اینکه آیا نظر خودش هم بر این بود تا فیلم سینمایی «پرویز خان» در نوروز و ماه رمضان اکران شود و الان چه پیشبینیای برای اکران فیلم دارد؟ گفت: به هر حال اکران نوروز، بازه طلایی محسوب میشود و هنوز هم تب داغ جشنواره نخوابیده و موج خوبی برای «پرویز خان» شروع شده است. اکران نوروز اتفاق خوبی است و امیدوارم مردم از فیلم استقبال کنند و مورد توجه قرار گیرد، چون یک فیلم ملی، ورزشی و هیجانی است و میتواند نظر مخاطب گوناگون با سلایق و علایق متنوع را به سمت خود جلب کند.
پناهی در پاسخ به اینکه با توجه به کمدی نبودن «پرویز خان» و در عین حال پرداختن به یک چهره ملی ورزشی برای معرفی و تبلیغ این فیلم سینمایی چه تدابیری اندیشیده شده است؟ بیان کرد: تیم روابط عمومی فیلم سینمایی «پرویز خان» مدتی است که به منظور معرفی آن مشغول شده و تلاش میکند تا خلاقانه و مستمر، ایدههای خوبی را برای معرفی فیلم ارائه دهند. مدلهای گوناگونی از اطلاعرسانی، برنامهریزی شده است تا مردم از سینماها و سانسها اطلاع پیدا کنند و تشویق شوند تا به تماشای فیلم بیایند. تصورم بر این است تماشاچی وقتی از سینما بیرون بیاید خود میتواند تبدیل به رسانهای شود که به اطرافیانش تماشای فیلم «پرویز خان» را توصیه کند.
او در پایان برای دعوت مخاطب به تماشای فیلم «پرویز خان» گفت: «پرویز خان»، جزو فیلمهایی است که باید در سینما تماشا شود چون تجربه گروهی دیدن آن قابل مقایسه با تماشای فردی و پای تلویزیون نیست. اتفاق دسته جمعی و تجربه گروهی هنگام تماشای «پرویز خان» میافتد. در روزهای جشنواره فجر در سالنهای گوناگون فیلم را با مخاطبهای متنوعی به تماشا نشستم و خیلی شگفتانگیز است وقتی مردم در زمانهای خاصی میخندند یا تشویق میکنند یا اشک میریزند. این اتفاقی است که تنها در سالن سینما میتوان تجربه کنند. بنابراین امیدوار هستم علاقمندان به سینما این تجربه را از دست ندهند و «پرویز خان» را در سینما ببینند.
انتهای پیام