محمد شریف زارعی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: تاریخ و تمدن هفت هزار ساله کاشان با گلِ محمدی و گلاب پیوند خورده است، اما ارزش افزوده این گیاه به درستی استفاده نشده و صنعت دیگری غیر از گلابگیری از این گل ایجاد نشده است.
وی افزود: برندهایی در دنیا با عنوان گلاب کاشان وجود دارد، اما برای شناساندن این محصول با ارزش برنامهریزی نکردهایم و هنوز در حوزه صنایع تبدیلی موفق نبودهایم.
فرماندار کاشان، تصریح کرد: تلاش کنیم مزیتهای فرهنگی و اقتصادی گلِ محمدی را با رویداد نشان ملی عطر و رایحه ایرانی معرفی کنیم و با ایجاد ارزشافزوده از خام فروشی این محصول جلوگیری کنیم.
شریف زارعی تأکید کرد: فعالان حوزه گل و گلاب باید با نوآوری مانع خام فروشی اسانس شوند و تولید محصولات مختلف با منشأ گل محمدی در داخل کشور را توسعه داده و نمادهای تجاری موفق در عطر و اسانس جهان را به دست آورند.
وی گفت: شهرستان کاشان دارای رتبه نخست سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان اصفهان و رتبه چهارم در کشور از نظر سطح زیر کشت این محصول است و ۱۶۸۰ واحد گلابگیری سنتی در کاشان وجود دارد که متوسط عملکرد این محصول ۲.۴ تُن در هر هکتار است.
بنا بر پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۰ اردیبهشت به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی کشور ثبت شد.
انتهای پیام