صد و پنجاه و پنجمین روز جنگ

شمار شهدای غزه به مرز ۳۱ هزار تن رسید/ ادامه هشدارها درباره وضعیت بد ساکنان

جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه برای صد و پنجاه و پنجمین روز متوالی در بحبوحه بمباران خشونت‌آمیز که روزانه صدها شهید و مجروح بر جای می‌گذارد، ادامه دارد و سیاست قحطی‌ اشغالگران علیه فلسطینی‌ها در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است.

به گزارش ایسنا، با ورود جنگ غزه به صد و پنجاه و پنجمین روز خود نوار غزه همچنان شاهد شرایط غم انگیزی است و مذاکرات در بیش از یک سطح برای دستیابی به توافق آتش بس ادامه دارد.

سلامه معروف، رئیس دفتر رسانه‌ای دولتی غزه گفت: ۸۰ درصد از خانه‌های استان غزه و شمال نوار غزه غیرقابل سکونت شده‌است. نوار غزه در حال تجربه یک جنگ گرسنگی توسط اسرائیل است.

وی افزود: ۱۲۰ هزار خانواده از قحطی واقعی در نوار غزه رنج می‌برند. با تهدید قحطی در شمال نوار غزه، هر تلاشی می‌تواند معیشت مردم را تامین کند.

در حالیکه پنتاگون آمریکا گفته که بندر موقتی که واشنگتن به دنبال ایجاد آن برای ارسال کمک به نوار غزه است، «چند هفته» طول می‌کشد تا برنامه ریزی و اجرا شود، «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که در پی تجاوزات رژیم صهیونیستی و محاصره نوار غزه، سه کودک در مجتمع پزشکی الشفا بر اثر سوءتغذیه و کم آبی به شهادت رسیدند.

القدره روز جمعه تایید کرد که با مرگ این سه کودک، تعداد قربانیان سوء تغذیه و کم آبی به ۲۳ شهید رسیده است.

ینس لارکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نیز گفت: «وقتی کودکان شروع به مردن از گرسنگی می‌کنند، باید هشداری باشد که هیچ چیز دیگری بالاتر از این وضعیت وجود ندارد.»

در نتیجه جنگ و محدودیت‌های اشغالگران ساکنان غزه به ویژه در استان‌های غزه و شمال با کمبود شدید مواد غذایی، آب، دارو و سوخت، در آستانه قحطی قرار گرفته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت سه شنبه گذشته اعلام کرد که سوء تغذیه در شمال نوار غزه که از آغاز جنگ اسرائیل در هفت اکتبر ۲۰۲۳ در معرض تخریب زیرساخت‌ها و کمبود آب، غذا و دارو بوده، «تشدید» شده است.

این در حالی است که پس از بمباران برج المصری در نزدیکی میدان العوده در مرکز شهر توسط هواپیماهای اشغالگر رژیم صهیونیستی با ۲ موشک، آوارگان رفح، جنوبی‌ترین بخش نوار غزه، شب سختی را سپری کردند.

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که در پی بمباران رژیم صهیونیستی علیه زمینی در منطقه البصه در دیر البلح در مرکز نوار غزه، شماری شهید و زخمی شدند.

بر اساس آنچه رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند توپخانه ارتش اشغالگر به گلوله باران حومه اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه ادامه می‌دهد و نیروهای اشغالگر نیز به شلیک آتش در این منطقه ادامه می‌دهند.

همچنین رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که بر اثر تیراندازی نیروهای اشغالگر به سمت فلسطینی‌های منتظر برای کمک در میدان کویت در مرکز شهر غزه، سه تن شهید و تعدادی مجروح شدند.

گردان‌های القدس، شاخه جهاد اسلامی نیز اعلام کرد که مبارزانش با همکاری گردان‌های مجاهدین و گروه‌های عبدالقادر الحسینی، با راکت‌های ۱۰۷ تجمعات ارتش اشغالگر در محله الزیتون در شمال نوار غزه را بمباران کردند.

همچنین وزارت بهداشت در نوار غزه اعلام کرد که تعداد قربانیان جنگ اسرائیل در نوار غزه از آغاز تجاوز در هفتم اکتبر به ۳۰ هزار و ۹۶۰ شهید و ۷۲ هزار و ۵۲۴ مجروح رسیده‌است.

وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ کشتار در نوار غزه انجام داده و ۸۲ شهید و ۱۲۲ مجروح برجای گذاشته است.

خبرنگار الجزیره نیز گفت که چندی پیش بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی که محله الشیخ رضوان در شهر غزه را هدف قرار داد، چهار تن به شهادت رسیدند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز هشدار داد که شرایط در نوار غزه ساعت به ساعت به سرعت در حال بدتر شدن است و هیچ مکان امنی برای پناه گرفتن مردم در نوار غزه وجود ندارد.

صلیب سرخ خواستار پایان جنگ و ایجاد فرصت برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه شد.

عربستان روز یکشنبه میزبان نشست ۶جانبه عربی درباره غزه است

منابع رسانه‌ای روز جمعه تاکید کردند که عربستان سعودی یکشنبه میزبان نشست ۶ جانبه عربی خواهد بود تا درباره پایان دادن به جنگ غزه، انتقال کمک‌ها و مرحله بعدی تشکیل کشور فلسطین گفت‌وگو کنند.

این منابع به شبکه روسیا الیوم اشاره کردند که در این نشست عربستان سعودی، قطر، امارات، اردن، مصر و فلسطین حضور دارند.

حماس: اسرائیل شرایط غیرممکنی را در مذاکرات تحمیل می‌کند و جدی نیست

غازی حمد، عضو دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه مقامات صهیونیست شرایط غیرممکنی را در مذاکرات تحمیل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل تشدید قحطی در نوار غزه، فشارهای بین‌المللی بر تل‌آویو وجود دارد.

عضو دفتر سیاسی حماس با اشاره به اینکه این جنبش به مذاکره برای توافق شرافتمندانه ادامه می‌دهد که تضمین کننده توقف جنگ، عقب نشینی اشغالگران از غزه، بازسازی و بازگشت آوارگان است، خواستار اعمال فشار بیشتر بر اسرائیل برای انتقال بیشتر کمک‌های بشردوستانه به غزه چه از طریق زمینی و چه از طریق دریا شد.

حمد افزود: «اسرائیل بر ادامه جنگ و کشتار در غزه اصرار دارد و به اسیران و خانواده‌های آنها اهمیتی نمی‌دهد و بر ادامه کشتار در نوار غزه اصرار دارد.»

وی با بیان اینکه اشغالگران صهیونیست شرایط ناممکنی را در مذاکرات تحمیل می‌کنند و جدی نیستند، خاطرنشان کرد: باید آتش‌بس دائمی و همه جانبه و سپس خروج از غزه حتی اگر مرحله‌ای باشد، تحقق یابد.

وی با تأکید بر اینکه «ایستادگی افسانه‌ای مردم فلسطین در غزه قوی‌ترین کارت مقاومت است»، تصریح کرد: مقاومت از طریق چندین طرف به دنبال سازماندهی توزیع کمک‌های بشردوستانه در شمال غزه است.

این رهبر حماس با اشاره به اینکه «اسرائیل در تلاش است واقعیتی متفاوت را در نوار غزه تحمیل کند، زیرا تهدیدی راهبردی برای آن محسوب می‌شود، اما نمی‌تواند»، تأکید کرد: «اسرائیل نمی‌تواند کاری در میدان انجام دهد و نمی‌تواند کسی را در غزه بیابد که با آن همکاری کند.»

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1402121913232
  • خبرنگار : 71145