«علوم و فناوری‌های کوانتومی» محور ششمین رویداد «کاشتن برای آینده»

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی در ششمین رویداد کاشتن برای آینده طی سخنانی گفت: ساختن آینده، با مسأله داشتن آغاز می‌شود. آینده دانشگاه حاصل تصمیم قاطع دانشگاهیان در تحقق مسئولانه زندگی آکادمیک‌شان است.

علم‌پذیر کردن جامعه و تصمیمات مدیریتی از وظایف دانشگاه است

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری،

کاشتن برای آینده رویدادی گفتمان محور است که با هدف آشنایی دانشجویان، فناوران و پژوهشگران با فناوری‌های نوین و راهبردی و در راستای تأثیرگذاری آنها بر آینده، زندگی مردم و جایگاهشان در داخل کشور برگزار می شود. این رویداد که در قالب سخنرانی ها و گفتگوهای هدفمند اجرا می شود، به دنبال ترویج فناوری های نوظهور در میان علاقه مندان و فرهیختگان دانشگاهی است.

ساختن آینده با مسأله داشتن آغاز می‌شود

به گزارش ایسنا، شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری در رویداد کاشتن برای آینده در حوزه علوم و فناوری‌های کوانتومی که بـا همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: از نظر فیلسوفان ویژگی علم جدید این است که با طرح آینده و برای ساختن آن به وجود آمده است و این جنس از توسعه علمی، حاصل تلاشی است که از قرن هجدهم میلادی آغاز شده است. صرف نظر از مبانی علمی این توسعه، لازمه هر پیشرفتی، اراده ساختن است و امروز هم هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند، باید علم را با ساختن همراه کند.

وی ادامه داد: آینده رویکرد اکنون ما به سوی چشم‌انداز بهتر است. امروز اگر چشم‌اندازی نداریم، فردا هم چیزی شبیه امروز خواهد بود.

به گفته وی، به هم پیوستن سرمایه‌های اجتماعی دانشگاهیان جریان خواهد ساخت و گام بعد تبیین مشکلات و مسأله است. برای بسیاری از مشکلات ما و تبدیل آنها به مسائل کوچک و قابل حل شدن‌شان هیچ اقدامی صورت نگرفته است. ساختن آینده، با مسأله داشتن آغاز می‌شود. آینده دانشگاه حاصل تصمیم قاطع دانشگاهیان در تحقق مسئولانه زندگی آکادمیک‌شان است.

حق‌جوی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه غیر از وظایف مرسوم حرفه‌ای، علم پذیر کردن جامعه و تصمیمات مدیریتی است، تصریح کرد: دانشگاه با همه خوب و بدش هنوز نقطه امید مردم است و مردم به تصویری که دانشگاهیان با علم‌شان از آینده ترسیم می‌کنند، اعتماد می‌کنند. اگر ما کنار هم بایستیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

علی اسفندیار، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم هم هدف از این رویداد را معرفی و توضیح فناوری‌های مبتنی بر کوانتوم دانست و افزود: کوانتوم همزمان با علومی همچون ریاضی، فیزیک و فلسفه درگیر است و از این رو، بحث کردن از ابعاد گسترده آن امری به غایت دشوار است. با این حال، گردهمایی و گفتمان‌های علمی_ترویجی این چنینی فرصتی را فراهم می‌کند تا به زبان ساده‌تر مخاطب علاقه‌مند به این حوزه را جذب و جامعه را با خود همراه کنیم.

وی در ادامه بر اهدافی که در پس رویداد «کاشتن برای آینده» نهفته است، هم متمرکز شد و تصریح کرد: در سلسله رویدادهای کاشتن برای آینده بر آن هستیم تا بذر و نهال امید، انگیزه و اعتماد را در نسل جوان دانشگاهی‌مان بکاریم.

اسفندیار در پایان، تعامل، شبکه‌سازی و طرح افق و مسائل آینده حوزه کوانتوم را از دیگر اهداف این رویداد برشمرد و ابراز امیدواری کرد کخ در ضمن این رویداد، این اهداف محقق شود.  

محمد واحدی؛ رئیس مرکز نوآوری شبکه‌های ارتباطات کوانتومی با موضوع «کوانتوم به زبان دیگر» دیگر سخنران این رویداد بود که بحث خود را بر مکانیک کوانتوم متمرکز کرد و گفت: تصوری که ما از فیزیک کلاسیک داشتیم، اندازه‌گیری به معنای اطلاع یافتن از سیستم بود، اما آنچه مکانیک کوانتوم به ما اضافه‌کرد، این است که اندازه‌گیری حتما سیستم را تغییر خواهد داد.

واحدی همچنین، حالت‌های برهم نهی را از دیگر امتیازات مکانیک کوانتوم برشمرد و گفت: در مکانیک کوانتوم حالت‌هایی که تا قبل از هم متمایز بودند، می‌توانند بر هم نهی داشته باشد.

رسول رکنی زاده، مدیر مرکز علوم و فناوری کوانتومی دانشگاه اصفهان تربیت نیروی انسانی دارای مهارت در حوره فناوری‌های کوانتومی، پژوهش‌های پیشرفته معطوف به حل مسائل، دسترسی به دانش فنی مورد نیاز برای سطوح اولیه فناوری را از جمله اهداف فعالیت‌های مرکز کوانتومی اصفهان برشمرد و افزود: این مرکز از ۴۰۰ متر مربع با استاندارد موردنیاز برای انجام آزمایش‌های کوانتومی، اتاق تمیز کلاس ۱۰۰ هزار و ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر نیروی انسانی برخوردار است.

وی ایجاد فب لب کوانتومی، حسگری کوانتومی، ایجاد منطقه نوآوری در حوزه حسگری کوانتومی، خوشه فناوری کوانتومی مسائل از دانشگاه‌های اصفهان، صنایع و شرکت‌های دانش‌‎بنیان در دستور کار را از دیگر اقدامات این مجموعه برشمرد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی در پایان افزود: فناوری نوظهور نه از دانش، بلکه از مهارت ژرف بر می‌خیزد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1402121309196
  • خبرنگار :