نامزدها و حامیان آنها با فرصت کم باقیمانده در آخرین تلاشها برای جلب آرای مردم، از بامداد تا قبل از پایان ساعت قانونی تبلیغات در روز پنجشنبه ۱۰ اسفند درتکاپو و تلاش هرچه بیشتر در توزیع پوستر، عکسها و کدهای تبلیغاتی نامزدها در قد و اندازههای متفاوت برای معرفی هرچه بیشتر خود به شهروندان بودند.
هرچند این شیوه تبلیغات در دورههای گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهرو روستا و ریاست جمهوری نیز سابقه داشته و تکرار شده بود، تعجب و بعضا گلایه شهروندان آملی را در مواجهه با حجم زیادی از توزیع پوسترهای تبلیغاتی نامزدها داشت.
بهرحال ماراتن تبلیغات انتخاباتی شب گذشته به اتمام رسید، فرصتی که نامزدها از آن برای عرضه تواناییها و ویژگیهای خود به مردم با هر ابزار و روشی استفاده کردند.
شاید آن چه تبلیغات این دوره از انتخابات را با ادوار گذشته متمایز میکند استفاده از روشهای جدید به خصوص شبکه اجتماعی است که بررسی این شیوه تبلیغاتی در کنار روشهای سنتی خالی از لطف نیست.
اینکه کدام شیوه توانسته بیشترین اثربخشی را برای کاندیداها از حوزههای انتخابیه اقصی نقاط کشور داشته باشد، موضوعی است که باید بعد از پیروزی کاندیداها به آن پاسخ داد اما آن چه مسلم است در این دوره جریانهای سیاسی به خصوص در شهرهای بزرگ تلاشهای بسیاری برای حضور پرقدرت در انتخابات کردهاند.
تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در هفته گذشته به روشهای سنتی اعم از چسباندن پوستر و نصب بنر تا پخش تراکت و روشهای مدرن همچون راه اندازی کانال در شبکه اجتماعی انجام شده است.
توزیع و پخش تراکت، چسباندن پوستر، نصب بنر، برگزاری میتینگها و جلسات سخنرانی، دیدارهای چهره به چهره، از جمله روشهای تبلیغاتی در شهرستانهای کوچک ازجمله آمل بوده که درکنار حضور در مجالس ختم و عروسی و منازل مردم و محلات و حتی کوچهها به حضور در اماکن عمومی دراین دوره نیز به دفعات و در حجم های متفاوت دیده شد.
در و دیوار شهر را که نگاه میکنیم پوسترها و بنرهای تبلیغاتی انتخابات نامزدها در دید مستقیم شهروندان است، برخی از عوامل ستاد نامزدها برخلاف روال اعلامی از سوی دست اندرکاران برگزاری انتخابات و همچنین جانماییهای شهرداری و تذکرهای متوالی، بنرها را آنقدر بزرگ زدند که جلوی دید شهروندان را گرفته و نمای شهر را تغییر دادهاند.
حسن نبی زاده، یکی از شهروندان آملی در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت، انتظار بود در این دوره که مردم با گرفتاریها و مشکلات اقتصادی مواجه هستند، نامزدها با خویشتنداری و مدیریت بهتر برنامهها با کمترین هزینهها به دنبال معرفی خودشان بودند.
وی با بیان اینکه هزینههایی که بسیاری از نامزدهای مجلس در شهر آمل داشتند، درصورت رای آوردن باید به طریقی توسط حامیان آنها پرداخت و به نوعی جبران شود، افزود: این وضعیت نامزد منتخب مجلس را از مسیر اصلی که باید به دنبال رفع مشکلات مردم باشند دور میکند و باید در مسیر برآورده کردن خواستهها حامیان و طرفدرانشان باشند.
وی با اشاره به اینکه البته انتظار براین بود وهست که قانون گذاران و متولیان برگزاری انتخابات نیز با دستورالعمل های قویتر نسبت به برخی تبلیغات نامزدها هم ورود و نظارت بیشتری داشته باشند، گفت: مهمترین مشکلی که در کشور وجود دارد و مردم با آن مواجه هستند بحث اقتصادی است و این میطلبد تا نمایندگان با راهکارهای مناسب در راستای رفع تورم و مشکلات اقتصادی تلاش کنند.
جانماییهای خاص در سیمای شهری آمل برای انتخابات
درهمین حال رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری آمل با بیان اینکه این سازمان حدود ۳۰ مکان مناسب در مناطق پر رفت و آمد شهر آمل را برای نصب پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته است، گفت: این اقدام به منظور رعایت عدالت و فراهم کردن مکان مناسب برای معرفی کاندیداها، در مناطق پررفت و آمد شهری در نظر گرفته شده تا داوطلبان و ستادهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات از این فضاها برای نصب تبلیغات خود استفاده کنند.
حسن مهدویفر افزود: حفظ زیبایی منظر شهری، برقراری نظم و انضباط در محیط شهری و پیشگیری از نصب اقلام تبلیغاتی روی دیوار، مکانهای عمومی و دولتی، مبلمان شهری، تابلوها و درختان، مکان مناسب برای تبلیغ نامزدها از دیگر هدفهایی بوده که شهرداری آمل در این دوره برای انتخابات پیشبینی و جانمایی کرده بود.
وی با تاکید براینکه طبق ماده ۷۶ دستورالعمل تبلیغات نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ماده ۲۶ آئین نامه اجرایی انتخابات خبرگان رهبری، الصاق اطلاعیه پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستانها، تابلوی مدارس و موسسات آموزشی و سازمانهای دولتی و اماکن بخش خصوصی ممنوع است، گفت: نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها مجاز بودند در نقاط تعیین شده نسبت به الصاق عکس و پیامهای تبلیغاتی خود اقدام کنند.
مهدویفر درعین حال افزود: پیش از انتخابات و زمان نصب مکانهای تبلیغات، از نامزدها و مسئولان ستادهای انتخاباتی آنها خواسته شده بود در تبلیغات خود، مراقب منابع و امکانات شهری باشند و از آسیب زدن و خسارت به امکانات شهری خودداری کنند.
بهر روی، حال و هوای تمامی خیابان و میادین شهرها در یک هفته گذشته مملو از شور و هیجان انتخاباتی بود و نقل محافل تمامی کسبه و بازاریان با مردم عادی صحبت از انتخابات، سنجش معیارها و اظهار نظر در مورد توانمندی و یا ناتوانی و برنامه نامزدها بوده وهست.
تا روز موعود (۱۱ اسفند) زمانی باقی نمانده و نامزدهای انتخاباتی نیک میدانند باید تا آخرین دقایق تلاش خود را برای افزایش آرای مردمی بکار بگیرند، مردم نیز تا حدود زیادی از طریق گفتمان، گوش سپردن به سخنرانیها، سنجش اخلاق و رفتار، توانمندی نامزدها و حامیان آنها در فضای مجازی و عادی اطلاعات مورد نیاز برای رای دادن را کسب کرده اند.
به هر روی، تبلیغات نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ایستگاه آخر رسیده است و دل در دل نامزدها و حامیان آنها نیست، بی شک در روز ۱۲ اسفند بسیاری از چشمها از شوق انتخاب و برد از رقیب به اشک خواهد نشست و بسیاری دیگر از بازماندن، اما نهایتا مردم پیروز این میدان سیاسی هستند که بازهم حماسهای کم نظیر از حضور و وحدت را در منظر جهانیان به نمایش خواهند گذارد.
دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند امسال برگزار میشود که ۴۶ نامزد در شهرستان آمل در این رقابت حضور دارند.
شهرستان حدود ۴۳۰ هزار نفری آمل یک نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی دارد.
انتهای پیام