حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه امروز ۹ اسفندماه، در آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) که در دبیرستان معارف اسلامی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بحثهای بسیار مهم که امروزه در صنایع خلاق فرهنگی مطرح است این است که صنایع خلاق فرهنگی چه معنایی دارد؛ معنای صنایع خلاق فرهنگی معمولا با مصادیقش بیان میشود.
وی اضافه کرد: طی دستهبندی که برای این عنوان ذکر شده است، صنایع خلاق فرهنگی حوزههای فرهنگ و هنر، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و صنایعدستی را شامل شده و حوزههایی مثل طراحی را نیز در این عنوان گنجاندهاند. همچنین نرمافزار، تبلیغات، معماری، طراحی صنعتی، مد و طراحی لباس و حتی رسانه از انتشارات و رسانه دیجیتال و ... در این عنوان جای میگیرد، زیرا این عنوان بسیار عنوان وسیعی است.
وی بیان کرد: در صنایع خلاق فرهنگی ۴ ویژگی وجود دارد، اولین ویژگی این است که صنایع خلاق فرهنگی پشتوانهای به نام دانش بنیان دارد، دومین ویژگی این است که خلاقیت و نوآوری دارند، سرمایه فکری و تاثیرگذاری فرهنگی نیز ۲ ویژگی دیگری است که صنایع خلاق فرهنگی را شکل میدهند؛ بنابراین یک تعریف به مصادیق و تعریف دیگر به بنیانها و ویژگیهای آن تعمیم داده میشود.
خسروپناه ابراز کرد: در حوزه معارف اسلامی که این جشنواره به دنبال آن است صنایع خلاق فرهنگی نیازمند الزاماتی است که برخی از آنها ضروریتر است. یکی از این الزامات حکمیسازی صنایع است یعنی این صنایع خلاق باید با حکمت پیوند داشته باشد. معنای حکمت نیز همان معنایی است که خداوند در آیه ۲۶۹ سوره بقره بیان کرده است «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا ۗ وَمَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ، حکمت را به هر کس بخواهد میدهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بیتردید او را خیر فراوانی دادهاند، و جز صاحبان خرد، کسی متذکّر نمیشود».
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تفاوت واژه لب با عقل این است که لب وقتی رخ میدهد که ۴ عقل نظری، عملی، معاد و معاش شکل میگیرد و پس از پختگی فواد به وجود میآید. همچنین بعد از تکامل، تکامل فعد و فعاد قلب مقصود میشود. حکمت زاده لب است، بنابراین صنعت باید پشتوانه حکمت داشته باشد تا بحران توهم امروزه را از بین ببرد. چرا که در دنیا دچار بحران توهم هستیم و حتی کشورهای اسلامی نیز تخیل را در راستای توهم سوق دادهاند و در حوزه صنایعدستی نیز برخی از کشورهای اسلامی متاثر از پیوند صنایع خلاق با توهم هستند.
وی اضافه کرد: جامعهای که به سمت توهم برود، ایدهپردازی آن بر پایه تفکر نخواهد بود و دچار بحرانهای بیشتری خواهند شد. اگر صنایع خلاق که پدیده نوآورانهای قراردارد با حکمت پیوند نخورد، همان مسیر توهم را در پیش میگیرد.
خسروپناه خاطرنشان کرد: دومین الزامی که برای صنایع خلاق فرهنگی مطرح است، همان تقویت دانشبنیان است که همه به اندازه کافی در خصوص آن اطلاعات دارند. سومین الزام مالکیت معنوی است که در حوزه صنعت فراموش شده است، البته گروهی مشغول نگارش سند مالکیت معنوی و فکری هستند. زیرا در مالکیت معنوی نه تنها اثر به نام خالقش ثبت میشود بلکه اثر بدون اجازه مالک خود قابلیت تولید و وارد کردن آن به داخل کشور را ندارد. چهارمین الزام تقویت حمایت در تجاریسازی و پنجمین الزام نیز تقویت محتوا است. محتوا و معارف اهل بیت(ع) باید در صنایع خلاق تجلی یابد تا به اهداف والای صنایع خلاق فرهنگی دست یابیم.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) در مورد معرفت به اهل بیت(ع) فرموده است «أوَّلُ عِبادَةِ اللّه ِ مَعرِفتُهُ، و أصلُ مَعرِفةِ اللّه ِ جلَّ اسمُهُ تَوحیدُهُ و نِظامُ تَوحیدِهِ نَفیُ التَّحدیدِ عَنهُ؛ لِشَهادَةِ العُقولِ أنَّ کلَّ مَحدودٍ مَخلوق؛ نخستین گام در بندگی خدا شناخت اوست و پایه شناخت خداوند بلند نام، یگانه دانستن اوست و نظام توحیدش نفی حدّ و حدود از اوست؛ زیرا خردها بر این گواهی میدهند که هر موجود محدودی مخلوق است».
انتهای پیام