به گزارش ایسنا، این هنرمند سرشناس قبل از نمایش مستندی که در سال ۱۳۸۸ با عنوان «در ستایش ۷۰ سالگی» در سالگرد تولد عباس کیارستمی، آیدین آغداشلو و محمد احصایی ساخته بود، خبر از پایان تصویربرداری دومین اپیزود فیلم داد که بدون حضور کیارستمی و با استفاده از راشهای او از فیلم اول در دست تدوین است.
این نمایش که در جشنواره فیلم تصویر انجام میشد، در شبی دیگر به عکاسی و فیلمی درباره «مریم زندی» عکاس باسابقه ایران اختصاص داشت.
سیفاله صمدیان – دبیرجشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در صحبتهای کوتاهی پیش از نمایش فیلم «بودن، دیدن» قدرشناسانه از فعالیتهای مستمر و متنوع مریم زندی در عرصه عکاسی گفت.
او با اشاره به این نکته که در جامعه فرهنگی هنری ایران، رهایی از خود در اهل هنر کمتر دیده میشود، اضافه کرد، زندی، چند صد نفر را جلو دوربینش نشانده، آنهم افراد خاصی که نمیشود به سادگی به آنها نزدیک شد. او توانست در دل و خلوت آدمهایی راه پیدا کند که اصلا کار آسانی نیست. بهیقین مریم زندی در کنار شاخه های دیگر عکاسی، از پیشگامان مهم عکاسی پرتره به لحاظ استمرار، تنوع و تعدد افراد است.
دبیر جشن تصویر سال گفت: برای من، دیدن انفجار انرژی در زنی از زنان جامعه، درحالی که درهای بسیاری که میتوانستند بسته بمانند را باز کرده است، همیشه شوقانگیز و پر از شگفتی بوده است.
او از فعالیتهای مریم زندی در دوران انقلاب هم گفت که روزهایی که کمتر کسی امکان ثبت تصویری وقایع را داشت، با کودک در بغل عکاسی میکرد و مجموعه ماندگاری را هم در قالب کتاب عکاسی منتشر کرده است.
سیفاله صمدیان عنوان کرد: امسال در ادامه برنامهریزی برای مراسم «در ستایش تصویر» در چهار شاخهی عکاسی، سینما، کاریکاتور و پوستر، که قرار بود از هر رشته یک هنرمند شاخص را تجلیل کنیم، بدون شک و تردید و کمترین امکان مقایسهای، نام «مریم زندی» جلو چشمم بود.
او در پایان از فیلمی که «علی شیلاندری» ساخته و تولید آن شش سال طول کشیده گفت و اضافه کرد، فیلم موقعیت خاصی را نشان میدهد که مریم زندی راههای بسته و بوروکراتیکهای دست و پا گیر را کنار میزند و پیش میرود.
مریم زندی در صحبتهای کوتاهش به شش سال تجربه حضور فیلمساز در کنارش گفت و تاکید کرد: عکسهای من حرفهای من هستند، اگر خواستید حرفهای مرا بشنوید، عکسهایم را ببینید.
انتهای پیام