به گزارش ایسنا، آیتالله رضا رمضانی -دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) - در پیامی تصویری به نشست علمی «مهدویت و ظهور» که به همت خبرگزاری ابنا و تشکل همیاری علما و فضلای ترکیه در سالن همایشهای مجمع جهانی اهلبیت(ع) برگزار شد، با تبریک ولادت با سعادت حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: وقتی امام خمینی(ره) به بحث ولادت امام زمان(عج) میرسیدند، این ولادت را به همه مستضعفان عالم تبریک میگفتند که اختصاص به شیعیان و حتی مسلمانان ندارد، بلکه مربوط به همه مستضعفان عالم است، چون تاثیر این حرکت جهانی برای کل جامعه بشری است.
وی در این پیام افزود: آنچه میخواستم مورد اشاره قرار دهم و گمان میکنم که باید پیرامون آن بحث و گفتگو شود، حوزه آیندهپژوهی در موضوع مهدویت است. گرچه این موضوع کلی است ولی در بحث های علمی هرچه موضوع جزئیتر باشد، دقیقتر و جامعتر خواهد بود.
آیتالله رمضانی ادامه داد: امروزه بحث جهانی شدن در عرصههای ارتباطات، فرهنگ، اقتصاد و سیاست، از بحثهای بسیار بسیار جدی است که به صورت علمی در مراکز آکادمیک مطرح شده یا این که کتابهایی مثل دهکده جهانی و موج سوم در خصوص آن به نگارش درآمده یا سازمانهای بینالمللی در عرصههای اقتصادی، مالی و تجاری براساس آن تشکیل شده است. بروز چنین شرایطی کاملا درک و فهم نظریه حکومت حضرت مهدی(عج) را آسانتر خواهد کرد، اما مهم این است که در خصوص تحقق چنین امری، بحث داشته باشیم. بالاخره عدهای مدعی بودند که میتوانند مدیریت جهان را عهدهدار باشند، اما امروزه با بحرانهای زیادی از جمله بحران مشروعیت، بحران فساد، بحران هویت، بحران اخلاق، بحران محیط زیست، بحران مشارکت و دیگر موارد در جامعه جهانی مواجه هستیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: برخی وارد این عرصه شدند که جامعه جهانی را مدیریت کنند، لذا عدهای با مدیریت نظام سلطه، دنبال جهانیسازی هستند و آنها نیز نتوانستند و نخواهند توانست این اندیشه را در قالب یک کیش، آئین و فکر جهانی در حوزه اخلاقی، معرفتی و حوزههای دیگر مطرح کنند. امروزه باید بحث شود که حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) چگونه در دنیا محقق خواهد شد؟ چگونه این بستر فراهم می شود؟ در قرآن و روایات ما تاکید شده است که بالاخره جامعه جهانی در زمان حکومت حضرت مهدی(عج) طعم عدالت را خواهد چشید، همه انسانها به حقوق خود خواهند رسید و استیفای حقوق خواهد شد. در آن زمان، عدالت به معنای واقعی در مواجهه دولتها با دولتها، ملتها با ملتها و دولتها با ملتها تحقق پیدا میکند، امنیت در جامعه محقق خواهد شد، تکمیل عقول به معنای جامع کلمه به وقوع میپیوندد و باید پیرامون نحوه تحقق این موارد، بحث و گفتگو کنیم.
شرط ظهور حضرت امام مهدی(عج)
آیتالله رمضانی با اشاره به شرط ظهور حضرت مهدی(عج) اظهار کرد: افراد گاهی برخی اتفاقاتی را میبینند و میگویند که الان همه شرایط برای ظهور مهیا شده است، اما این گونه نیست، این مسئله باید به حد اضطرار برسد؛ یعنی در آن زمان، جامعه جهانی و ملتهای جوامع بشری به اضطرار میرسند و به دنبال منجی میگردند، البته هر کسی به حسب نگاه خود به دنبال منجی است و ظهور حضرت مهدی(عج) در زمانی اتفاق خواهد افتاد که همه کسانی که مدعی حکومت جهانی هستند، امتحان خود را پس دادهاند و موفق نشدهاند و نمیتوانند هم موفق شوند. در حوزه ارتباطات بیش از یک قرن و در مراکزی بیش از چند دهه است که این بحث وجود دارد، ولی هیچ کدام نتوانستند که این بحث را به نتیجه برسانند.
وی ادامه داد: نتیجه این اختلافات در جامعه وجود دارد و سهمخواهیهای قدرتها در جامعه جهانی در جریان است و هیچکدام نتوانستند این اتفاق بزرگ را رقم بزنند. این که چگونه ما میتوانیم یک نوع امنیت اخلاقی و امنیت معنوی را در جامعه رقم بزنیم، باید مورد بحث قرار بگیرد. به هر حال صرف بحث ظهور کافی نیست، بلکه باید جزئیات آن نیز مورد بحث قرار بگیرد. روایات در این زمینه باید مورد گفت و گو قرار بگیرد، چون متأسفانه روایات جعلی نیز در این زمینه داریم؛ مثل اینکه گفته شده «حضرت زمانی که ظهور کنند، دو سوم مردم عالم کُشته می شوند!» که این موارد قطعا جعلی است و با توجه به بررسیها، نه سند و نه دلالت آن، قابل دفاع نیست؛ بلکه این اتفاقات قبل از ظهور رقم خواهد خورد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ظهور حضرت مهدی(عج) را در ابتدا همراه با مخالفتهایی دانست و تصریح کرد: جنگهایی به واسطه سفیانی و دجال رقم میخورد، اما مهم این است که حکومتهایی که در گذشته ادعاهای کذایی داشتند، نتوانستند این امر را محقق کنند. از امام صادق(ع) روایت شده که «پیش از ظهور، همه حکومتها امتحان خود را پس میدهند» و در روایت دیگر آمده که «حکومتی که در اسلام تعریف شده، حکومت حضرت مهدی(ع) است». نکته مهم در سیره حضرت مهدی(عج) هنگام ظهور این میباشد که پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «سیرته سیرتی» یعنی سیره حضرت مهدی(عج)، سیره رسول اکرم(ص) است.
انقلاب اسلامی ایران، مقدمهای برای ظهور
آیتالله رمضانی با بیان این که پیامبر اکرم جاهلیت را از بین بردند و آن را تبدیل به یک نوع آگاهی، بیداری، تدین، معنویت، ترّقی و تعالی در ساحتهای مختلف نمودند، تاکید کرد: در دوران حضرت مهدی نیز این اتفاق رخ خواهد داد. در زمان جاهلیت کهنه، بردگی بود و پیامبر اکرم(ص)، جامعه را از بردگی رهانیدند و غل و زنجیری که بر دست و پای بشر وجود داشته را از بین بردند، «وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ». در جامعه مهدوی و در دولت کریمه حضرت مهدی(ع) اتفاقی که پس از ظهور می افتد، این است که بردگی در عصر امروز که از آن به عنوان «بردگی مدرن» یاد میشود، از بین میرود. لذا باید تعریف شود که مقدمات آن چگونه فراهم خواهد شد.
وی تاکید کرد: ما معتقدیم که انقلاب اسلامی ایران به عنوان مقدمهای برای ظهور است و آن گفتمان که گفتمان عدالت، معنویت، اخلاق، علم و پیشرفت را دنبال میکند که نیاز به زمینهسازی دارد و ما در ابتدای آن راه هستیم و باید خیلی پیشرفت کنیم. مبنای این گفتمان، همان گفتمان هویت است. اینکه هویت نسل امروز به آنان شناسانده شود و نوعی بازتعریف و بازنگری نسبت به سنت پیغمبر(ص) صورت بگیرد.
آیتالله رمضانی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) میفرمایند «زمانی که امام زمان(عج) ظهور کند با دین جدید، امر جدید، داوری جدید و با این شرایط جدید ظهور پیدا خواهد کرد». لذا باید این که این مساله، چگونه تحقق پیدا خواهد کرد، مورد بحث و گفت و گو قرار بگیرد. چگونه میتوانیم در حوزه جهانی شدن سهیم باشیم و بتوانیم این گفتمان را در جامعه جهانی مطرح کنیم؟ همه باید بدانند که این گفتمان یک گفتمان معنوی، عقلانی و عدالتخواه است که اگر درست، عمیق، دقیق و جامع تبیین شود، یک نوع همیاری و درک را در جامعه بشری ایجاد خواهد کرد.
وی در پایان گفت: دانشمندان و صاحبنظران در حوزه آیات و روایت باید به این حوزه بپردازند و به آن اهتمام داشته باشند، در آن صورت، مقوله انتظار نیز معنای دقیقی پیدا میکند که جامعه منتظر بهترین نوع بهبودها از هر جهت از جمله فکری، دینی و معنوی را به دست خواهد آورد تا این که جامعه جهانی به جایی برسد که حق محقق شود و باطل از بین برود. این حق باید بسترش در جامعه فراهم شود تا وعده الهی در جامعه محقق شود که خداوند متعال می فرماید: «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ».
انتهای پیام