در سینما و تئاتر چه خبر است؟

خبر اجرای «ما هم مردمی بودیم»,فراخوان همایش مطالعات فیلم کوتاه و چند خبر دیگر از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

در آستانه دومین هفته اجرای نمایش «ما هم مردمی بودیم»به کارگردانی احسان ملکی و تهیه کنندگی امیرمسعود هیدارن، از پوستر این نمایش رونمایی شد.

به گزارش ایسنا،«ما هم مردمی بودیم» عنوان تازه ترین نمایش احسان ملکی است که از تاریخ ۲۹ بهمن در تالار سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفته است.
این نمایش پیش از این در چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت که مورد استقبال واقع شد و توانست تندیس بهترین موسیقی را کسب کند.
پیش فروش بلیت های این اثر نمایشی در سایت تیوال آغاز شده است و علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت مذکور، بلیت های این اثر را تهیه کنند.


طراحی پوستر نمایش «ما هم مردمی بودیم» برعهده سینا افشار بوده است.
امیر مسعود هیدارن تهیه کنندگی این نمایش را بر عهده دارد و مریم رودبارانی مجری طرح این اثر نمایشی است.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: خانواده‌ای که درگیر بیماری سرطان دختر خانواده‌اند هر کدام در تلاش برای بهبود شرایط دچار مسائلی می‌شوند که زندگی آنها را دچار بحران می‌کند.


مهدی یگانه،المیرا صارمی، حسنا قبادی، کیانا سپهری،بنیامین صیادی نیا و پویا جلالی بازیگران این اثر نمایشی هستند.
سایر عوامل "ما هم مردمی بودیم"عبارتند از: نویسنده: امین ‌ابراهیمی،طراح صحنه:روحان ‌امامی،طراح صدا و آهنگساز:  علی ‌سینا ‌رضانیا(با همکاری احسان گوهری،عزیز اکبری)طراح لباس:سوین بیگدلی،دستیار لباس:  پرنیا یاراحمدی،طراح گریم:  زهره قنبری،مجری گریم:سارا قنبری،طراح نور: حمید ‌جلالی،حمید طاهری،طراح گرافیک:سینا افشار،مشاور کارگردان:  امین ‌ابراهیمی،مدیر اجرایی:لیلی مقیمی،مدیر تبلیغات:مریم رودبارانی،مشاوررسانه:الهه باقری،ساخت تیزر:علی بنایی،تدوین: سجاد آقابابایی،ساخت موشن :سعید حشمتی،دستیار تولید:آرزو شفیعی،گروه کارگردانی: گندم ‌شهریاری،کیمیا ‌مرزبان،دستیار کارگردان: علی ‌سیروسیان،دستیاران تهیه:مهدی اسکندری،راحله فاطمی،عکاس تبلیغات:رضا جاویدی،عکاس: آیدا ‌عظیمی،مدیر صحنه:آراز وکیلی ورجوی،دستیاران صحنه:علی غیاثوند،محمد غیاثوند

####

فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در چهار بخش‌ «مقالات پژوهشی»، «جستارهای آزاد»، «فیلم‌-جستار»* و «ترجمه» منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فراخوان ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با شعار امکانات بومی در ژانرهای آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخه‌های تولید  به شرح زیر منتشر شد:

درآمد

بیش از چهار دهه است که در جستجوی شالوده‌هایی هستیم برای شکل دادن به حال و آینده‌ی سینمایی که شایسته‌ی نام ایران باشد. به نظر می‌رسد تداوم و شکل‌گیری ژانرهای بومی و جهت‌دهی تولید به سمت بومی‌سازی، مهم‎‌ترین و بنیادی‌ترین چرخشی است که تحولات پی‌درپی در سیاستگذاری فرهنگی و هنری کشور به خود دیده است. در این میان «فیلم کوتاه» بوته‌ی آزمایشی خواهد بود که باید بار سنگین یکی از دشوارترین تحولات را بر دوش گیرد. کوتاه بودن، ستون‌های آن را ضعیف و لرزان نمی‌کند، بلکه برعکس، به فیلم کوتاه میدان می‌دهد که با انعطاف‌های بجا، از این آزمون سخت، سربلند بیرون آید. در همایش‌های گذشته، مشکل مکرری که عموماً پژوهش‌ها را از تکاپو و باروری بازمی‌داشت یکی فقدان پرسش یا پرسش‌های پژوهشی بود و دیگری آشفتگی در روش. همایش ششم تلاش می‌کند ضمن تعامل با پژوهشگران در مراحل مختلف و نیز تعیین میدان محدودتری از موضوعات، به نتایجی مؤثرتر دست یابد.

 امکانات بومی در ژانرهای آمیخته (هیبریدی) و اهمیت چرخه‌های تولید

 مطالعات ژانر، در حوزه‌های گوناگون فرهنگی و هنری، نشان داده است که جستجو برای دستیابی به خلوصِ ژنریک، توهمی بیش نیست. انواع ژانرهای ادبی و هنری که در تاریخ کشور ما سابقه دارند همواره در تکاپوی آمیختگی و حتی دگردیسی بوده‌اند. از سوی دیگر، چرخه‌ی تولید روندی بازخوردی است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری، تولید، مصرف، مناسبات توزیع و ... به چرخه‌ای بازخوردی شکل می‌دهند که اگر هر بخش، دیگر بخش‌ها را تغذیه نکند و یا جایی از این چرخه معیوب باشد، روند تولید و فرآوری مختل خواهد شد. در فراخوان ششم، دامنه‌ی پیشنهادی ما برای پژوهش، به رغم محدود بودن، طیف وسیعی از مقولات را در بر می‌گیرد: از تلاش‌های نظری برای بحث در مورد ژانر، آمیختگی و چرخه گرفته تا خوانشِ چرخه‌ای تولید در سینمای قدیم و جدید ایران، یا مطالعه‌ی یک چرخه‌ی خاص (کمدی، ملودرام، دفاع مقدس و ...)، و یا پژوهش تطبیقی در شیوه‌های مختلفِ تولیدِ چرخه‌ای ژانر مانند تولید کلاسیک و کمپانی‌محور (هالیوود، ژاپن)، تولید چرخه‌ای در غیاب کمپانی (الگوی رایج در سینمای غالب کشورهای غرب آسیا و مدیترانه و حتی شرق آسیا؛ مصر در دهه‌ی چهل و پنجاه میلادی؛ ترکیه از دهه‌ی پنجاه تا نود میلادی؛ و حتی یونان، هندوستان و ایتالیا در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۵)، تولید در نبود اقتصاد بازار (رومانی یا یوگوسلاوی در دوران سوسیالیزم) و نمونه‌های آمیخته (چین در سال‌های اخیر). برای رسیدن به مؤلفه‌های پایدارِ بومی‌سازی فرصت بیشتری مورد نیاز است و ما آماده‌ایم که این میدان را هم چنان باز نگاه داریم. آگاهیم که محکم کردن شالوده‌های پژوهش و پرسشگری خود یکی از ارکان باروری و تولیدِ بومی به حساب می‌آید و از همین رو امید داریم که نسل‌های نوجو و نوآور ما چنان پیش بروند که حتی انتظارات ما را نیز پس پشت بگذارند و در میدانِ عمل و جویندگی، سپهری بلند را به ما نوید دهند که هم بومی باشد و هم جهانی.

ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در چهار بخش‌ «مقالات پژوهشی»، «جستارهای آزاد»، «فیلم‌-جستار»* و «ترجمه» پذیرش آثار خواهد داشت.

گاه‌شمار ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات و طرح‌نامه‌ی فیلم‌-جستار؛ یک‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳

اعلام چکیده مقالاتِ پذیرش شده؛ یک‌شنبه ۳ تیر ۱۴۰۳

آخرین مهلت ارسال آثار کامل؛ یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳

اعلام مقالات پذیرش شده برای ارائه؛ یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳

زمان برگزاری همایش؛ یک‌شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۳

فیلم-جستار (Video Essay)

فیلم‌-جستار یکی از گونه‌های پژوهش‌های بصری است که محقق دستاوردهای تحقیقاتی خود را نه در قالب متنِ مکتوب که در شکل بصری ارائه می‌دهد. فیلم‌-جستار حاصل نوعی نگاه اول شخص، متفکر، واکاو، خوداندیش و جوینده است. پژوهشگر در این قالب، مجاز است که از همه‌ی رسانه‌های بصری برای به بار نشستن موضوع مورد بحث خود سود جسته و انگاره‌ی خود را تبیین نماید. امسال همایش مطالعات فیلم کوتاه پذیرفته است که علاوه بر منابع مکتوب، از این شکل پژوهشی نیز بهره جوید تا فیلم‌سازان با ابزار شناخته‌ی خود، پژوهش‌هایی را به منصه‌ی ظهور برسانند. مراحل دریافت طرح‌نامه‌ی فیلم-جستار در همایش ششم به شرح زیر خواهد بود.

ارائه‌ی «چکیده»، شامل عنوان، پرسش یا مسئله‌ی اصلی، رئوس مطالب، نظم محتمل، منابعِ در دسترس.

در صورت انتخابِ چکیده، ارائه‌ی نهاییِ کار، با نمایش فیلم-جستار در برابر هیئت داوران و مدعوین و بحث در محدوده‌ی مسائل و پرسش‌هایی که طرح می‌شود، به امتیاز نهایی خود دست می‌یابد.

تبصره‌ی ۱: لازم است متن مکتوبِ نسخه‌ی نهایی نیز در قالب نوعی روایت تصویری به هیات داوران ارائه شود. این امکان وجود دارد که قالب نوشتاری همانند قالب جستار باشد.

تبصره ۲: زمان فیلم-جستار حداکثر ۳۰ دقیقه باشد.

#######

نشست نقدوبررسی «روزی روزگاری سمنگان» برگزار می‌شود 

نشست نقدوبررسی نمایش «روزی روزگاری سمنگان» روز چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ در تالار مشاهیر تئاترشهر برگزار می‌شود.

نشست نقد و بررسی نمایش «روزی روزگاری سمنگان» با کارگردانی محمودرضا رحیمی شامگاه چهارشنبه نهم اسفند ساعت ۱۹:۳۰ با مدیریت رضا آشفته و همراهی نصرالله قادری و فریال آذری در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار خواهد شد.  


«روزی روزگاری سمنگان» نوشته مشترک نازنین گودرزیان و محمودرضا رحیمی است که به داستان زندگی اهالی محله‌ای به نام سمنگان در دوران پر از التهاب دهه ۶۰ اشاره دارد. 

عبدالرضا شیبانی، ساغر مختاری، بهار مشیری،فاطمه محمدیان، امیر صادقین، نازنین گودرزیان، الهام ابنی، جواد صداقت و بهرام سروری‌نژاد بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه هستند. 

امیر صادقین همچنین به عنوان نوازنده پیانو و خواننده در این نمایش حضور دارد. 

حضور تمامی علاقه‌مندان در این نشست نقدوبررسی آزاد است.

####

«سلام آنا» آماده حضور در فستیوال‌های جهانی می‌شود


فیلم کوتاه «سلام آنا» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین سلیمانی‌فرد با قرار گرفتن در روزهای پایانی مراحل فنی و همچنین ساخت موسیقی، بزودی آماده نمایش می‌شود. 
 
این فیلم یک درام اجتماعی با موضوع مهاجرت و سرنوشت است که با نگاهی از جنس عکاسی و شنیدن درون انسان‌هایی تکرار نشدنی، داستان خود را روایت می‌کند. 

«سلام آنا» که به نوعی تقدیم به پروفسور مریم میرازاخانی شده است، به‌زودی صداگذاری و اهنگسازی خود را به پایان رسانده و  پخش جهانی آن برای حضور در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی آغاز خواهد شد.

بازیگران: نیلوفر کوخانی، سیما علیپور، ارغوان شعبانی، محمد طاها بهادر، نیما خورشیدی بازیگران «سلام آنا» هستند.

محمد رضا علیمردانی نیز به عنوان راوی در این فیلم همکاری کرده است . 

سلیمانی‌فرد که سابقه عکاسی، تدوین و فیلمبرداری در سینما را دارد، پیش از این با فیلم کوتاه «ما مثل هم» در جشنواره‌های مختلف حضور داشته است.

فهرست کامل عوامل فیلم عبارتند از: کارگردان، نویسنده و تهیه کننده: محمدحسین سلیمانی‌فرد، مشاور تهیه : یاسر جعفری، مجری طرح : ایمان یزدی، طراح صداگذاری و میکس: محمود خرسند، مشاور پروژه و مدیر برنامه‌ریزی: نیما خورشیدی، آهنگساز: حمیدرضا صدری، مدیر هنری و دستیار اول کارگردان: نازنین امینی، اصلاح رنگ و نور: نیکی کوخانی، مدیر تولید: مهدی عبدی‌فرد، عکاس: نیلوفر رضایی نظری، طراح صحنه و لباس: مهدی سلیمانی‌فرد، طراح گریم: مهرناز محوی و مدیر تدارکات: مسعود خانی.

####

اجراهای ویژه «راهنمای جامع هیولا شدن» در هامون

نمایش «راهنمای جامع هیولا شدن» آخرین اثر سهاب محبعلی بعد از استقبال مخاطبان در دور نخست اجرا،‌ از دهم اسفند در تئاتر هامون اجرای ویژه خود را از سر می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی این نمایش، درباره زندگی واقعی کریستوفر واتس است که با فرم اجرایی اکسپرسیونیستی طراحی شده است. متن این نمایش را سهاب محبعلی نوشته که پیش از این آثاری چون «غارنشینان»، «بی‌دیواری»، «شب جنایتکاران»،‌ «آئورا» و «موشمرگی» را به عنوان کارگردان روی صحنه برده است.

این نمایش دارای یک پیوست روانشناختی است که در تعامل با مخاطب شکل می‌گیرد تا درام بتواند از نقطه نظر شناختی همراه تیم اجرا در مسیر روایت قرار بگیرد.

در این نمایش محمدرضا حسن‌زاده، مینا شجاعیان، شقایق عزیزی، نیلان نکویی، نغمه احمدی، محمدرضا داوودی، بهزاد ناجی، پرنیا عسگری، نسیم حقیقت،‌ فرانک ظاهری، مبینا فلاح، سارا لطفی،‌ فاطمه فیاضی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

همچنین در نمایش «راهنمای جامع هیولا شدن» سارا مقدم؛ دستیار کارگردان، گندم پورنورام؛ منشی صحنه و دستیار کارگردان، زهره صمغ آبادی؛ طراح گریم، شهاب شریفی؛ طراح صحنه، ‌فرانک ظاهری، طراح حرکت، حامد شریفی؛ طراح پوستر، امین قهرمانی؛ ساخت تیزر ،‌ و محمدرضا وفایی و انسیه پولادزاده به عنوان مشاور روانشناختی حضور دارند.

این نمایش از ۱۰ اسفندماه از ساعت ۱۹ در تئاتر هامون روی صحنه می‌رود.  

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402120805500
  • خبرنگار :