ابراهیم عزیزی، نماینده فعلی مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس امروز، ۸ اسفندماه با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا در شیراز به سئوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ گفت.
وی در ابتدا بر ضرورت پاسخگویی و ارائه گزارش عملکرد نمایندگانی که طی ۴ سال گذشته در مجلس فعالیت داشتهاند، در محضر رسانهها و مردم تأکید کرد و گفت: امروز زمان پاسخ دادن به مردم فرا رسیده است. اگر طی این مدت اقدامات ارزشمندی انجام دادهایم که خوب است اما نتوانستیم چنین اقداماتی انجام دهیم، چرا مردم دوباره باید به ما اعتماد کنند.
ایسنا – ابتدا گزارشی از اقداماتی که طی ۴ سال اخیر در مجلس پیگیر آن بودید، بفرمایید.
عزیزی: مجلس یازدهم در یک شرایط نامتعادل و نامناسب سرکار آمد. در همان شروع کار بهجای اینکه به مجلس برویم، به قرارگاه مبارزه با کرونا رفتیم. ضمن اینکه میان دو دولتی سر کار آمدیم که یکی تقصیر را به گردن دیگری میانداخت و دیگری هم چیزی را گردن نمیگرفت.
با این حال، فکر میکنم مجلس یازدهم در مجموعه قوانین، قوانین خوبی تصویب کرد. وظیفه اصلی مجلس هم همین است. همه قوانین را نمیتوانیم در چنین جلسهای با وقت محدود مطرح کنیم، اما به عنوان مثال در حوزه مسکن، دولت را مکلف به ساخت ۴ میلیون مسکن کردیم. ریلگذاری خوبی برای این کار انجام شده است. موانع این کار را هم در قانون دیدهایم که برطرف شود البته اصلاحاتی لازم دارد که باید انجام شود. اما قانون جهش مسکن، قانون مالیات بر خانههای خالی و قانون ساماندهی اجاره بها، قوانینی هستند که در حوزه مسکن تصویب شدند و میتوانند موثر باشند.
بحث خودرو، یکی از مسائلی بود که مردم انتظار داشتند به سرانجام خوبی برسد. در این زمینه، آزادسازی واردات خودرو انجام شد. البته تاکید داشتیم در ازای صادرات قطعه، خودرو وارد شود تا به واحدهای تولیدی ما آسیب نرسد. همچنین واردات خودروهای ۵ سال کارکرد را آوردیم که طبیعتا رقابتی بین خودروهای داخلی و خارجی ایجاد شود و در عین حال مردم مجبور نباشند، صرفا از خودروهای داخلی استفاده کنند.
قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار هم خیلی خوب میتواند فرصت شغلی ایجاد کند. در گذشته اشتباهاتی میکردیم و موانعی سر کسب و کار ایجاد میکردیم که دست و پا گیر بود، ولی اکنون این قوانین واقعا تسهیل شده است و با پنجره واحدی که تشکیل شده است، دیگر نیاز به مراجعه حضوری هم نیست. هر چند این هم اشکالاتی دارد که در سامانه باید برطرف شود.
قانون حمایت از افشاگران فساد هم یکی دیگر از کارهای خوب مجلس یازدهم بود. در گذشته چنین افرادی اخراج یا تهدید میشدند، اما حالا قانونی تصویب شده که اگر گزارش افشاگر درست باشد، از او حمایت خواهد شد.
حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی دیگر از مشکلات و دغدغههای ما بوده و هست. ما به مرحله به سقوط جمعیت رسیده بودیم اما اکنون نرخ زاد و ولد در حال بازگشت به روزهای خوب است. مشوقهایی که برای این کار پیشبینی شده، باعث شده است تا مردم دوباره به سمت افزایش جمعیت بروند. این هم یکی از کارهایی که خیلی روی آن متمرکز هستیم و سعی داریم موانعش را برطرف کنیم.
قانون اقدام راهبردی لغو تحریمها فوقالعاده در حوزه بینالمللی برای کشور و فعالیتهای هستهای ما موثر بود. مقام معظم رهبری هم فرمودند که این قانون، کشور را از سرگردانی نجات داد.
علاوه بر اینها برای همین انتخابات مجلس، هم اقدامات خوبی انجام دادیم و مرحله پیش ثبتنام را اضافه کردیم و مدت زمان زیادی را برای بررسی صلاحیت افراد در نظر گرفتیم تا فضا باز شود و تنوع سلیقه سیاسی به وجود بیاید.
لایحه حجاب و عفاف، قانون رتبهبندی معلمان، قانون متناسبسازی حقوق بازنشستگان، قانون شفافیت، امنیت قضایی و نظام بودجهریزی، از دیگر اقدامات این مجلس بود.
همچنین برای سربازها هم قوانین خوبی مصوب کردیم. طول مدت سربازی در برنامه هفتم از ۲۴ ماه به ۱۴ ماه میرسد و به آنها حقوق خوبی هم داده میشود. به طوری که تحت شرایطی حتی ممکن است یک سرباز ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان حقوق بگیرد و این مسئله باعث شده است تا آن ذهنیت بد نسبت به سربازی برطرف شود و بسیاری مشتاق هستند که زمان خدمت سربازیشان فرا برسد. همچنین قانون دیگری مصوب شده است که اشخاص ۳۵ ساله صاحب دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند.
پیمان شانگهای، بریکس، اوراسیا و... در زمان مجلس یازدهم انجام شد چرا که به دولت تاکید کردیم که با همسایگان ارتباط بهتری داشته باشد. علاوه بر اینها قانونهایی در حمایت از شرکتهای دانش بنیان، پارکهای فناوری و قوانینی دیگر در حوزههای صنعت، اقتصاد و تورم داشتیم.
در حوزه استان فارس هم تلاش کردیم اول تقویت زیرساختهای استان را هدفگذاری کنیم. به عنوان مثال اکنون کار انتقال آب خلیج فارس به فارس به خبوی در حال انجام است یا آب شیرین کنی که در ساحل پارسیان نصب میشود، نقش مهمی در بحث تأمین منابع آبی فارس دارد و با این اقدامات مشکل آب برای صنعت و اشتغال در آینده مرتفع خواهد شد.
در مباحث خطوط ریلی میان شیراز و شهرهای مختلف بوشهر، گل گهر، اقلید، یزد و حتی خوزستان هم اقداماتی در دست انجام است و برای خطوط ریلی شیراز ـ خوزستان هم در حال رایزنی هستیم.
در مباحث آزادراهی هم میتوان به افتتاح آزادراه شیراز ـ اصفهان اشاره کرد همچنین کار احداث آزادراه شیراز ـ بوشهر را هم به مراحل خوبی رساندیم و توافقات اولیه آن انجام شده است. بزرگراه شیراز ـ جم ـ عسلویه هم در حال فعالیت است.
پیگیری الحاق فارس به خلیج فارس یعنی برگشت به گذشته فارس و بنادر آن، پایهگذاری احداث ۵ بیمارستان و ۵ واحد فولادی در استان، آمادهسازی ۵ واحد خودروسازی در استان و... از دیگر اقدامات و پیگیریهای زیرساختی است که در استان انجام دادهایم.
ایسنا – برای اتصال فارس به خلیج فارس چه اقداماتی انجام دادهاید و چه برنامههایی برای آن دارید؟
عزیزی: چند سال پیش یک مصوبه شورای امنیت ملی داشتیم که فارس باید به خلیج فارس راه پیدا کند و زمانی که استاندار هرمزگان بودم پیگیر اجرای این مصوبه بودم اما این کار با تغییر دولت همراه شد و این تغییر دولت باعث شد که مصوبه مسکوت بماند البته لغو یا باطل نشده است و همچنان پابرجاست چون مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.
در این زمینه مذاکراتی شخصاً با دبیر شورای عالی امنیت ملی و همچنین شخص رئیس جمهور داشتهام و همواره تأکید کردهام که توسعه فارس بدون الحاق به خلیج فارس بی معناست.
اکنون اصرار بر این داریم که آن مصوبه چون لغو نشده است، با تدابیر خاصی اجرا شود و یکی از کارهای مهمی که باید در آینده حتماً انجام شود همین اتصال فارس به خلیج فارس است.
ایسنا – برای حل مشکل آب و انتقال آب خلیج فارس به فارس چه اقداماتی انجام شده است و یا باید در دستور کار قرار گیرد.
عزیزی: یکی از مباحثی که این روزها مطرح است این است که فارس به چند استان تقسیم شود که اینها مباحث کارشناسی است و باید هر حرفی که درباره تقسیمات میشود در مجلس کارشناسی شود و فکر میکنم مجلس هم به چنین مواردی رأی ندهد زیرا پیش از این چنین بوده است اما مهمترین کار ما انتقال آب از خلیج فارس به فارس است که باید با جدیت آن را دنبال کنیم و این مسئله موجب رونق اقتصادی، صنعتی و اشتغال میشود تا هر کسی که میخواهد در فارس سرمایهگذاری کند با مشکل کمبود آب، ریل و انتقال بار مواجه نباشد.
علاوه بر اینها برای رفع مشکل آب شرب، چند خط را دنبال کردیم. یکی خط سددرودزن است که این کار انجام شد و ۲ خط دیگر هم باید دنبال کنیم یکی خط انتقال آب از سد تنگ سرخ است که مطالعات آن انجام شده و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست هم اخذ شده است و باید با بخش خصوصی همکاری کرده یا اینکه برای آن کنسرسیوم درست کنیم که دولت هم سهم خود را بیاورد.
بخشی از آب شیراز هم باید از مجموعه سد پارسیان بگیریم زیرا این سد جزو حوضه آبریز ماست و باید سهم خود را از این سد بگیریم. اگر این موارد را به سرانجام برسانیم قاعدتاً برای سالهای آینده مشکل آب نخواهیم داشت.
ایسنا – برای رفع مشکل مسکن و اجرای طرحهای نهضت ملی مسکن در استان فارس چه اقداماتی انجام دادید؟
عزیزی: ۲ کار میتوانستیم انجام دهیم؛ یا اینکه جاهایی پیدا کنیم تغییر کاربری دهیم و انبوهسازی کنیم یا اینکه ۴ شهر جدید پایهگذاری کنیم که راه دومی را بهتر دیدیم و ۴ شهر جدید را در سه راه کوهمره سرخی، ملوسجان، سروستان و داریون در حال پایهگذاری هستیم و خوب است که ساخت و ساز در این مناطق را به به سمت مسکن ویلایی به جای مسکن تجمعی ببریم.
در عین حال چند پهنهای که در شیراز بوده است به مسکن ملی اختصاص پیدا کرده است از جمله پهنه کمیل آباد، صدرا، شرق شیرا و شمال شیراز که پهنهها را داریم آمادهسازی میکنیم و آنچه لازم داریم سرعت گرفتن کار است، مشکل قانون ندارد.
ایسنا – به نظر شما سه چالش اصلی اقتصاد ایران چیست؟
عزیزی: اول نقدینگی است. بزرگترین چالش اقتصاد ما و شاید بتوان گفت امالمصائب ما در حوزه اقتصاد نقدینگی است که باید آن را مهار و کنترل کنیم و در بخش دوم باید تلاش کنیم بخشی از این منابع حاصل از تبصره ۱۴ و هدفمند را به سمت تولید ببریم. اگر این منابع را به تولید ببریم معنا و مفهومش این است که تولید رونق پیدا میکند و کاهش قیمت اتفاق میافتد.
نکته بعدی که باید در حوزه اقتصاد به عنوان یک امر مهم و ضروری بدان توجه کنیم این است که باید به سمت مبادلات منطقهای و ارتقای رشد تجاری با کشورهای همسایه برویم که حرکتی در این زمینه شروع شده است ولی هنوز خوب انجام نشده است. اگر این دو کار را در داخل انجام دهیم و روابط تجاری منطقهای را خوب دنبال کنیم، مطمئناً آینده اقتصادی بهتر از گذشته خواهد شد.
بانکها هم باید از دلالی و کارهای واسطهگری خارج کرده و منابع بانکها را به سمت زیرساختهای تولیدی ببریم تا بتوانیم از این مسیر هم تولید هم امور زیربنایی بالا ببریم.
ایسنا – یکسری اتفاقات و مشکلات در شیراز رخ میدهد که دستهای پرده و مافیای قدرت و ثروت در آن دخیل هستند مانند بح باغات شیراز، ساخت و سازهای غیرمجاز بر روی گسلها و یا عدم ثبت بناهای تاریخی. شما به عنوان یک نماینده مجلس در این زمینه چه اقدامی میتوانید انجام دهید.
عزیزِی: یکی از مشکلات بزرگ فارس و شیراز فرار سرمایهگذار است. ما با دست خودمان سرمایهگذار را فراری میدهیم. هیچ جای دنیا با سرمایهگذار و بخش خصوصی اینگونه برخورد نمیکنند. احداث آزادراه شیراز ـ بوشهر ۸۳ هزار میلیارد تومان بودجه میخواهد آیا دولت پول دارد؟ انتقال آب از خلیج فارس ۵۳ هزار میلیارد تومان بودجه میخواهد، آیا دولت پول دارد؟
باید نگاه به توسعه با تکیه به بخش خصوصی و سرمایهگذاری داشته باشیم. باید اماکن میراثی و باغات و ذخایر طبیعی و معنوی خود را حفظ کنیم اما نه به قیمت عقبماندگی. این کار هم ظرافتی لازم دارد. باید به قانونپذیری عادت کنیم. مشکل قانونگریزی داریم و مدیران و مسئولان ما باید سعی کنند قانون را فصلالخطاب قرار دهند.
در موضوع شیراز باید این واقعیت را بپذیریم که افراد، اشخاص، مدیران و مسئولان بخشهای مختلف باید با تعامل با هم کار کنند. ما جزایر مستقلی نیستیم. بخشی از مشکلات ما حاصل از فاصلههاست که باید فاصله را کم کرد.
کار خوبی در استان برای موارد زیربنایی شروع کردیم و آن تشکیل شورای راهبردی است و برای هر کدام وظایفی مشخص کردیم. باید برای این مسیر از شوراها راهبردی که هم نگاه درست به آینده دارند و هم شرایط را به روز در اختیار دارند، در کنار هم استفاده کنیم تا بتوانیم از این تنگنا عبور کنیم.
اگر قانونگریزی به قانونپذیری تبدیل شود و اینکه بپذیریم باید بخش خصوصی را حمایت کنیم و ظرفیتهایش را برای توسعه استان بیاوریم و تعامل داشته باشیم، مشکلات مذکور هم حل خواهد شد.
ایسنا – آیا با شفافسازی آرا نمایندگان مجلس موافق هستید؟
عزیزی: کاملاً موافق هستم و اکنون هم این کار انجام میدهم و نتیجه آن را هم در میان مردم دیدهام و هم اکنون هم اعلام کردم داوطلبانه تمام آرای خود را در سامانه مجلس اعلام میکنم.
ایسنا - با افزایش حقوق کارگران که به تبع موجب افزایش تورم میشود، موافق هستید؟
عزیزی: بیشتر با کنترل تورم موافق هستم و رفتن به سمت خدمات رفاهی که بتواند تورم را کاهش دهد و توانمندسازی و قدرت خرید را بالا ببرد. کالابرگ الکترونیکی میتواند قدرت خرید را بالا برده و تورم را کنترل کند. اگر ما این مسیر را برویم، هوشمندانهترین اقدام انجام داده ایم. هرچه بتوانیم نقدینگی را مهار کنیم، مشکلات اقتصادی کمتر میشود. بهترین راه برای مبارزه با تورم، کاهش نقدینگی، مدیریت و هدایت آن به سمت کارهای مولد است و از آن طرف خدمات غیرنقدی بسیار میتواند موثر باشد.
انتهای پیام