یادداشتی از آیت‌الله سیدرسول میرشفیعی

کیست که امروز پایکوبی نکند؟

یک استاد حوزه علمیه و دانشگاه در یادداشتی نوشت: انتظار روح امیدواری و انگیزه نسبت به آینده انسانی است که مایوس نمی‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید رسول میرشفیعی -استاد حوزه و دانشگاه- در یادداشتی که به صورت اختصاصی در اختیار خبرگزاری ایسنا، قرار داده است، درباره ویژگی‌های منتظران در عصر ظهور نوشت:

روز ولادت مهدی موعود ارواحنا لتراب ‌مقدمه ‌الفدا، حقیقتاً روز عید همه انسان‌های پاک و آزاده عالم است.

فقط کسانی در این روز ممکن است احساس شادی و خرسندی نکنند که یا جزو پایه‌های ظلم، یا جزو پیروان طواغیت و ستمگران عالم باشند، والاّ کدام انسان آزاده‌ای است که از گسترش عدالت، از برافراشته شدن پرچم دادگری و رفع ظلم در سراسر جهان خرسند نشود و آن را آرزو نکند؟

آنچه مسلّم است، همه پیغمبران و اولیا برای این آمدند که پرچمِ توحید را در عالم به اهتزاز درآورند و روح توحید را در زندگی انسانها زنده کنند. بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایی ندارد. یکی از نشانه‌ها یا ارکان توحید، نبودن ظلم و نبودن بی‌عدالتی است. لذا شما می‌بینید که پیام استقرار عدالت، پیام پیغمبران است. تلاش برای عدالت، کار بزرگ پیغمبران است. انسان‌های والا در طول تاریخ در این راه تلاش نموده‌اند و بشریت را روزبه‌روز به سمت فهمیدن این حقیقت که عدالت، سرآمد همه خواسته‌های انسانی است، نزدیک کرده‌اند.

سلسله انبیا، پاک‌ترین، مقدّس‌ترین و نورانی‌ترین انسان‌های تمام تاریخ بوده‌اند. در میان انسان‌های پاک و والا که دارای روح عرشی و خدایی هستند، وجود مقدّس خاتم‌الانبیاء محمّدمصطفی صلّی‌اللَّه‌علیه‌وآله‌وسلّم سرآمد همه و خاندان پاک و اهل‌بیت مطهّر او - که قرآن، ناطق به این طهارت و پاکیزگی و آراستگی است - در شمار برترین و بالاترین انسان‌های پاک و مطهّر و نورانی در همه تاریخند. زنی مثل فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها در همه تاریخ، کیست؟! انسانی مثل علیّ مرتضی علیه‌السلام در سرتاسر تاریخ بشریت، کجا نشان داده می‌شود؟! سلسله اهل‌بیت نبیّ‌اکرم(ص) در طول تاریخ خورشیدهای فروزانی بوده‌اند که در معنا توانسته‌اند بشریت روی زمین را با عالم غیب و با عرش الهی، متّصل کنند: «السبب المتصل بین الارض و السماء». خاندان پیغمبر(ص)، معدن علم، اخلاق نیکو، ایثار و فداکاری، صدق و صفا و راستی و منبع همه نیکی‌ها، زیبایی‌ها و درخشندگی‌های وجود آدمی در هر عصر و عهدی بوده‌اند؛ هریک چنین خورشید فروزانی هستند.

جوانان عزیز! بسیجیان!

یکی از آن خورشیدهای فروزان، به فضل و کمک پروردگار و به اراده الهی، امروز در زمان ما به عنوان بقیةاللَّه فی ارضه، به‌عنوان حجةاللَّه علی عباده، به‌عنوان صاحب زمان و ولیّ مطلق الهی در روی زمین وجود دارد. برکات وجود او و انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر می‌رسد. امروز هم انسانیت با همه ضعف‌ها، گمراهی‌ها و گرفتاریهایش از انوار تابناک این خورشید معنوی و الهی که بازمانده اهل‌بیت(ع) است، استفاده می‌کند.

امروز وجود مقدّس حضرت حجّت ارواحنافداه در میان انسان‌های روی زمین، منبع برکت، علم، درخشندگی، زیبایی و همه خیرات است. چشم‌های ناقابل و تیره ما آن چهره‌ی ملکوتی را از نزدیک نمی‌بیند؛ اما او مثل خورشیدی درخشان است، با دل‌ها مرتبط و با روح‌ها و باطن‌ها متّصل است و برای انسانی که دارای معرفت باشد، موهبتی از این برتر نیست که احساس کند ولیّ خدا، امام برحق، عبد صالح، بنده برگزیده در میان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهی در زمین، با او و در کنار اوست؛ او را می‌بیند و با او مرتبط است. آرزوی همه بشر، وجود چنین عنصر والایی است.

عقده‌های فروخورده انسان‌ها در طول تاریخ، چشم به انتهای این افق دوخته است تا انسان والا و برگزیده‌ای از برگزیدگان خدا بیاید و تاروپود ظلم و ستم را - که انسانهای شریر در همه تاریخ تنیده‌اند - از هم بدرد. امروز، هم بشریت بیش از بسیاری از دوران‌های تاریخ، دچار ظلم و جور است، هم پیشرفتی که امروز بشریت کرده است، معرفت پیشرفته‌تر است. ما به زمان ظهور امام زمان(عج) ارواحنافداه، این محبوب حقیقی انسان‌ها نزدیک شده‌ایم؛ زیرا معرفت‌ها پیشرفت کرده است.
 

بسیجیان، ارتباط خاصّی با این نقطه اساسیِ عواطف دل‌های شیعیان و مسلمانان دارند. بسیجی، یک عنوان ارزشمند و والاست. بسیجی، یعنی دلِ با ایمان، مغزِ متفکّر، دارای آمادگی برای همه میدان‌هایی که وظیفه‌ای انسان را به آن میدان‌ها فرا می‌خواند. این معنای بسیجی است. همه جوانان، همه انسان‌ها و همه مردان و زنانی که در این کشور، دلشان با نور ایمان، منوّر است، در قبال مسؤولیت عظیمی که بر دوش ملت ایران نهاده شده است، احساس وظیفه می‌کنند. این پرچم پرافتخاری که دست ملت ایران سپرده شده است، یعنی پرچم سربلندی اسلام، پرچم عزّت اسلام، پرچم نام‌آوری و شکست ناپذیری اسلام؛ اینها امروز دست ملت ایران است. همه کسانی که نسبت به این وظیفه بزرگ، احساس مسؤولیت می‌کنند، در حقیقت بسیجی هستند. هرجا وظیفه‌ای باشد، انسان بسیجی در میدان آن وظیفه، حاضر است.

عزیزان من! یک روز دشمنان اسلام و دشمنان دین به خود نوید می‌دادند که از اسلام خبری نیست.

ویژگی یاران و منتظران مصلح موعود

یکی از مسائل پربرکت، سازنده، تاثیرگذار و الهام بخش امت بزرگ اسلامی و پیروان اهل البیت(ع) مسئله انتظار است. انتظار، آمادگی برای جهانی بهتر، نویدبخش، عدالت‌خواه و سرشار از ایمان و معنویت و اخلاق است. انتظار روح امیدواری و انگیزه نسبت به آینده است.

انسان اهل انتظار هرگز مایوس نمی‌شود که یاس از گناهان کبیره است. به لطف خداوند و وعده‌های الهی امیدوار است و برای آینده‌ای بهتر تلاش می‌کند.

در اینجا چند ویژگی بسیجیان راستین و منتظران واقعی آن حضرت را توضیح داده، امید آنکه خداوند متعال توفیق درک این عید بزرگ و صبح سعادت را به همه ما عنایت فرماید:

۱-معرفت کامل

یکی از صفات بارز و برجسته مومنان معرفت است؛ ارزش انسان‌ها به معرفت آنهاست- هرچه معرفت کامل‌تر باشد ارزش انسان والاتر است. گوهر وجودی انسان‌ها را معرفت تشکیل می‌دهد، معرفت چراغ راه و راهنماست، معرفت سرمایه دنیا و آخرت است، معرفت بذر شهود و حضور و ادراک حقایق عالم است- معرفت بذر مراتب و درجات قیامت است.

۲- محبت

معرفت موجب محبت می‌شود، معرفت عامل عشق و محبت است، محبت‌های کیمیای انسان‌سازی و توجه است. محبت در انسان تحول ایجاد می‌کند چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: «والذین آمنوا اشد حبالله». این کیمیای محبت است که انسان را می‌سازد و پاک و پاکیزه می‌کند و آلودگی‌ها را از دل انسان می‌زداید. حب خداوند و حب اولیاء خدا بزرگترین سرمایه‌هاست. اکسیر محبت انسان را به دیار تولی می رساند. محبت حقیقی و عشق حقیقی چشم را بینا و گوش را شنوا و دل را شیفته محبوب می‌کند و سختی‌ها را در راه وصول به محبوب برانسان آسان می‌سازد. در روایات آمده است که «المرء مع من احب» انسان با کسی است که او را دوست می‌دارد؛ در حقیقت رابطه محبت انسان را شبیه محبوب و از جنس او می سازد.

۳- بصیرت

تعمق و تدبر و بصیرت در دین چراغ راهنمای انسان‌هاست؛ بصیرت در صراط مستقیم همانند قطب‌نمایی است که جامعه اسلامی را به سمت اهداف بلند و متعالی آن هدایت می‌کند و در طوفان حوادث روزگار مانع سقوط، انحراف و انحطاط می‌شود.

در میدان عظیم تضارب افکار و اندیشه‌ها و تنازع بقاء و مکتب‌ها و اسم‌های گوناگون و جنگ‌های عظیم تبلیغاتی و رسانه‌ای و فرهنگی و دیدگاه‌ها و نظرات گوناگون مذاهب و مکاتب اسلامی و غیر اسلامی، آنچه پس از معرفت، راهنما و روشنگر است تشخیص درست و بصیرت لازم در راه است.

۴- نصرت و یاری کردن

موضوع مهم تبلور اندیشه‌ها و آرزوها و آرمان‌ها در صحنه عمل و عملیاتی کردن اندیشه‌ها و دیدگاه‌هاست. اگر هزاران اندیشه و فکر خوب در ذهن انسان‌ها باشد کافی نیست گرچه لازم است لیکن زمانی افکار بلند و آرمان‌های بزرگ شکل عملی خواهد گرفت و تأثیرگذار و الهام‌بخش خواهد بود و سرنوشت‌ها را دگرگون می‌کند که از عالم ذهن و تصور به عالم واقع و تحقق برسد و ساز و کارهای مناسب اجرائی و عملیاتی برای پیاده کردن آن آرمان‌های متعالی فراهم شود.

۵- وفاداری و فداکاری

چون آرمان‌ها بزرگ واهداف متعالی و جهانی و جاودانه است. به قدر اهداف باید عزم و اراده و انگیزه و عشق و ایمان و تلاش و مجاهدت باشد و گرنه «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود» - «من جد و جد» هر کس تلاش کند به هدف خواهد رسید؛ باید در میدان مسابقه به سوی خیرات و برکات بر همگان سبقت گرفت و در یک رقابت نفس‌گیر قله‌های شرف و فضیلت را فتح کرد و چراغ نورانی عزت و شرف را به دست گرفت.

آرمان مهدویت(ع)، بزرگترین و بالاترین آرمان‌های بشریت است به مجاهدت و ریاضت و عشق و فداکاری نیاز دارد؛ هرگز نازپروردگان نبرند ره بجائی و مرده‌دلان پیروز نخواهند شد. باید با نشاط و عزم و اراده، با جهاد و اجتهاد و با صبر و استقامت بپا خواست و بر خداوند متعال توکل کرد که «من یتوکل علی ا... فهو حسبه.»

۶- اعتصام به حبل الله

قرآن کریم همه ما را به اعتصام و چنگ زدن به ریسمان استوار الهی و صراط مستقیم ربوبی و تمسک به حبل الله امر می‌کند.

اعتصام به حبل الله دارای مراتب و منازل فراوان فردی و خانوادگی و اجتماعی و سیاسی و ظاهری و باطنی و اخلاقی و اعتقادی و معرفتی است و ابعاد گسترده حیات انسان‌ها را پوشش می‌دهد. اعتماد به حبل الله در درجه اول از عشق و ایمان بالله و ذکر و انس با حضرت حق و توسل و توکل به او شروع می‌شود. حبل الله ریسمان الهی است و موجب صعود انسان از وابستگی‌ها و اسارت‌ها به سوی خداوند متعال می‌شود و انسان را از ظلمات جهل و غفلت و جهالت بسوی نور آسمان‌ها و زمین هدایت می‌کند که:«الله نور السموات و الارض- الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور».

۷- نیت و انگیزه الهی

نیت اساس و ریشه عمل است. «النیه اساس العمل»؛ عمل بی‌ریشه مانند درخت بی‌بن است همانطور که درخت بدون ریشه موضوعیت نخواهد داشت و ثمر نخواهد داد؛ اعمال انسانی نیز تابع ریشه‌ها، مبانی فکری و اعتقادی و انگیزه است؛ امیرالمؤمنین در نهج البلاغه فرموده‌اند: «بدان هر ظاهری باطنی متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاک و پاکیزه باشد باطنش نیز پاک و پاکیزه خواهد بود و آنچه ظاهرش پلید باطنش نیز پلید باشد خواهد بود».

۸- صبر و استقامت در راه خدا

دین ما میدان جهاد و مجاهدت در راه خداست؛ میدان فداکاری برای حاکمیت ارزش‌های الهی است و عرصه مبارزه با شیاطین و طاغوتیان و عمال آنهاست و جز با صبر و استقامت و مجاهدت و ریاضت و برنامه‌ریزی و تدبیر حکیمانه توفیق چشمگیر حاصل نخواهد شد. این عرصه، عرصه تبلور ایمان راستین اصحاب یقین و تقابل با جریان‌های سلطه‌گر و استکباری عالم است. از یک سو اصحاب معرفت و خدمتگزاران با صداقت و امانت و از سوی دیگر ارباب قدرت و سردمداران شرک و نفاق و خیانت در برابر یکدیگر قرار گرفته و [تا بود چنین بوده و تا هست] چنین هست و تنها راه تدبیر حکیمانه و صبر و استقامت در راه خدا و توکل علی الله است. «و من یتوکل علی الله فهو حسبه» خداوند خود کفایت خواهد فرمود.

اگر مسلمانان در صدر اسلام پیروز شدند و اگر قله‌ها را فتح کردند و اگر تا اندلس و قرناطه و اشبیلیه و قرطبه پیش رفتند و اگر فرهنگ و تمدن در شرق و غرب عالم ساختند و اگر از ایروان تا قیروان و از سمرقند و بخارا تا پکن و مالزی و اندونزی و تایلند و شرق دور تا غرب اروپا و شمال آفریقا همه جا فرهنگ و تمدن اسلامی درخشید و دلها را زنده کرد و به امت اسلامی هویت بخشید و چراغ‌های نورانی اسلامی را روشن کرد.

۹- مجاهدت در راه خدا

جهاد همه‌جانبه و فراگیر برای احیای مجد و عظمت اسلامی یکی دیگر از صفات یاوران مهدی(عج) و یکی از ویژگی‌های ارباب ادب و معرفت و شیفتگان حق و عدالت است.

جهاد، مایه عزت امت اسلامی است، جهاد مفهوم وسیع و ابعاد گسترده ای دارد.

جهاد علمی و عملی، اخلاقی و معرفتی و مبارزه و تلاش همه‌جانبه برای عزت اسلام و مسلمانان و برای پاسداری از ارزش‌های اسلام و امت اسلامی و تمامی مظلومان و مستضعفان عالم یک رسالت الهی است؛ آری! «المؤمن علوی و المؤمن مجاهد» مؤمن علی گونه است و مؤمن مجاهدست.

جهاد در معارف دینی ابعاد گسترده‌ای دارد: ۱- جهاد با نفس ۲- جهاد تبلیغی ۳- جهاد با دشمنان یا جهاداکبر و جهاد اصغر.

روش جهاد نیز بسیار مهم و قابل توجه و تأمل است؛ جهاد بر مبنای تقوی و حکمت و در جهت تحقق عدالت و آرمان‌های الهی «و جاهدوا فی الله حق جهاده» آنچنان که شایسته خداوند است در راه خدا جهاد کنید. یا «جاهدهم به جهاداً کبیراً» که جهاد تبلیغی و تبشیری حکیمانه دین و معارف الهی است.

۱۰- پرهیز از آلودگی ها و انحرافات

سلامت انسان از انحرافات و آلودگی‌ها و پرهیز از گناهان و لغزش‌ها بزرگترین رمز موفقیت او در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی خواهد بود. آلودگی‌ها و انحرافات و گناهان عامل انحطاط و سقوط انسان است؛ گناه- فرد و جامعه را آلوده می‌کند و عامل سقوط و انحطاط یا اضمحلال می‌شود؛ در برابر آن حفظ و صیانت خود و جامعه از آلودگی‌ها و انحرافات و مقاومت در برابر لغزش‌ها و خطاها نشان‌دهنده صلابت و مقاومت انسان، عزم و اراده او، صلابت و پایمردی در راه خداست. یکی از معیارهای اصلی برای شناسایی انسان‌ها و جوامع انسانی سلامت در برابر لغزش‌ها و آلودگی‌هاست.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402120603383
  • خبرنگار : 30189