به گزارش ایسنا به نقل از کاراکال تیونینگ، در حدود ۷ سال است که شاخه ای به اسم ریمپ در حوزه تنظیم نرم افزاری خودرو اضافه شده. پس شاید برای شما هم سوال شده باشد که ریمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ برای آنکه بدانیم ریمپ چیست اول از همه باید درباره ساختار ایسیو (کامپیوتر) خودرو اطلاعاتمون رو تکمیل کنیم، از سال ۱۹۸۰ سیستم سوخترسانی خودروهای جهان از حالت کاربراتوری ، کم کم به سیستم پاشش سوخت با کنترل الکترونیکی تغییر پیدا کرد.
نام این کنترل کننده الکترونیکی ایسیو (ECU) می باشد که در زبان فارسی به کامپیوتر خودرو نیز مشهور است، این قطعه از دو بخش تشکیل شده است: برد الکترونیکی و نرم افزار مدیریت موتور.
حال با فهمیدن اینکه ریمپ چیست یک قدم بیشتر فاصبله نداریم: تغییر نرم افزار مدیریت موتور ایسیو خودرو در جهت رفع ایرادات عملکردی خودرو ریمپ گفته می شود. این جمله خیلی مختصر ولی دنیای ریمپ بسیار گسترده است. کسانی که به دنبال این حوزه می روند ممکن است توقعات متفاوتی داشته باشند برای مثال رفع تاخیر گاز یا بروز خطاهای کاذب مانند میسفایر یا تطبیق موتور با قطعات افتر مارکت نظیر هدرز و میل سوپاپ از جمله این توانایی ها هستند که در علم ریمپ قابل انجام هستند.
پس از گسترده شدن علم ریمپ در اروپا، شرکت هایی که تجهیزات ریمپ می فروشند، اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی کردند، به مرور زمان و با ورود ریمپ به ایران، شرکت کاراکال تیونینگ اولین برند تخصصی ثبت شده ریمپ در ایران نیز اقدام به برگزاری کلاس های آموزش ریمپ کرد که بطور متوسط سالانه حدود ۲۰۰ متقاضی را وارد بازار کار می کند. یکی از مهمترین نکات آموزش ریمپ، شرکت ارائه دهنده و سابقه کار آن می باشد. از سویی دیگر نواوری از مهمترین موضوعات مرتبط با آموزش ریمپ می باشد، برای مثال شرکت کاراکال تیونینگ از جمله برندهایی است که همواره جزو اولین ها بوده است، برای مثال ریمپ تیگو۸ پرومکس در سال۱۴۰۲ جزو نوآوری های این شرکت به حساب می آید که در سایت این شرکت سایر نواوریها نیز قابل مشاهده می باشد.
توجه به نیازهای روز، تشخیص ایرادات فنی از ایرادات نرم افزاری، از جمله مهمترین سرفصلهای دوره آموزش ریمپ می باشد. آموزش ریمپ باید تا حد امکان تمام ایسیوهای موجود در بازار را شامل شود تا کارآموز بتواند به آنها دست یافته و در تحلیل برنامه های ایسیوهای رایج بازار مسلط شود. آموزش ریمپ باید با کار عملی همراه باشد تا متقاضی بتواند بر چگونگی انجام این کار (پروگرامینگ) تسلط پیدا کند.
یکی از موضوعاتی که همواره جزو حواشیح ریمپ به حساب آمده است، موضوع معایب ریمپ است، اهمیت معایب ریمپ در درجه اول توسط کسی است که انجام این کار را برعهده دارد و ارتباط مستقیم با تخصص وی دارد، کسی که برای خودرویی کار ریمپ را انجام می دهد در قدم اول باید شرایط کاری و سلامت موتور را تشخیص بدهد، به همین علت، اگر در تشخیص این مهم ضعیف عمل کند؛ نتیجه ریمپ وی (بخصوص در خودروهای لوازمی) منجر به خرابی هایی نظیر ناک، شکستن رینگ و... می شود. و این خرابی ها به عنوان معایب ریمپ بحساب می آید.
پذیرفتن این واقعیت هم لازم است که کسانی که از ریمپ برای استفاده از حداکثر توان استفاده می کنند یا دور موتور را تا کات آف بالا می برند و در همانجا هم نگه می دارند با بالابردن استهلاک موتور خودرویشان، استهلاک موتور را بالا برده و طبیعتا زودتر باید به فکر تعمیر موتور بیفتند، بنابراین خودکرده را تدبیر نیست، و خرابی موتور تحت فشار جزو معایب ریمپ به حساب نمی آید. از سویی دیگر در سال های اخیر، موتورهایی که توسط خودروسازان تولید شده، از کیفیت پایینتری برخوردار بوده که منجر به پایین آمدن طول عمر موتور و راندمان خروجی شده است.
انتهای رپرتاژ آگهی