به گزارش ایسنا، همزمان با نخستین «گردهمایی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی» که به همت ستاد توسعه فناوریهای پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی و با همکاری مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به منظور تقدیر و امیدآفرینی برای استعدادهای برتر، نخبگان و برگزیدگان المپیادهای دانشجویی و دانشآموزی برگزار شد، از باشگاه برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی (برناسل) هم رونمایی شد.
این باشگاه، فرصت مناسبی را فراهم میکند تا شبکه نخبگانی متشکل از برگزیدگان هشت دوره المپیاد دانشآموزی و ۶ دوره المپیاد دانشجویی شکل گرفته و امکان همافزایی و استفاده از توانمندی این شبکه برای کارآفرینان و فناوران فعال در حوزه فراهم شود.
تارنمای باشگاه «برناسل» به نشانی Bornacell.isti.ir به عنوان بستری برای تعاملات دوسویه با برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی عمل خواهد کرد.
شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان در افتتاحیه نخستین «گردهمایی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی» که در تالار همایشهای این پژوهشگاه برگزار شد، ضمن خیرمقدم به حاضران و تشکر از ستاد توسعه فناوریهای پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی که فرصت میزبانی برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی را به پژوهشگاه رویان داده، به تلاشهای علمی و ویژگیهای بارز مدیریتی مرحوم سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار و رئیس فقید این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام (ص)، ایمان را نیمی صبر و نیمی شکر میدانند که هر دو ویژگی در مرحوم دکتر کاظمی وجود داشت. هنر دکتر کاظمی این بود که سرآمدان علمی را کنار هم جمع کرد تا چالشها را توسط نخبگان همان رشته حل کند. خدا را شاکریم که تیمی که در بدو تاسیس پژوهشکده کار را با هم شروع کردیم، این توفیق را داریم که همچنان با محوریت برنامهها و اهدافی که مرحوم کاظمی آشتیانی داشتند، کار را ادامه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انتشار مقالات سلول درمانی و سلولهای بنیادی همواره در جایگاه نخست منطقه و در فهرست ۱۰ کشور اول دنیا بوده که امیدوارم با تعاملات سازنده و انسجام نیروهای علمی قوی، این پیشگامی توسط شما تداوم پیدا کند.
علی دهقانی فیروزآبادی، مدیر گروه منابع انسانی و ترویج ستادتوسعه فناوریهای پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی هم در سخنانی با بیان این که برگزاری این گردهمایی، ابتداییترین گام برای تقدیر از برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی است، اظهار کرد: در زمینه ترویج و شناسایی علوم سلولهای بنیادی در سالهای گذشته کارهای خوبی شده، ولی در رشد و پالایش و جذب و به کارگیری این استعدادها و تقویت اکوسیستم کار چندانی نشده است. همین که بعضی المپیادیها به ما مراجعه می کنند و درخواست توصیه نامه برای مهاجرت دارند، نشان میدهد در زمینه تقویت این زیست بوم کار کافی نکردهایم. زمینه مهاجرت که ایجاد شد، مخزن تامین نیروی انسانی را هم از دست میدهیم. این اولین گردهمایی شاید بهانهای باشد که بعد از ۱۴ دوره المپیاد یکدیگر را ببینیم و فتح بابی برای آشنایی و حمایت هر چه بیشتر از استعدادهای برتر این حوزه باشد.
رسول محمدقلی، معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان هم در این مراسم گفت: از سال ۹۳ با همکاری آموزش و پرورش در قالب طرح شهاب از معلمان پایههای چهارم تا ششم مقطع ابتدایی در تعدادی از استانهای کشور درخواست شد، استعدادهای برتر دانشآموزی در هشت حوزه مختلف علمی، هنری، ورزشی، کلامی و ... را شناسایی کنند که بر این اساس ۴۵۰ هزار دانشآموز مستعد شناسایی شدند. با توجه به محدودیت دامنه اجرای طرح، اگر این آمار را به کل کشور تعمیم بدهیم، بالغ بر ۷۰۰ هزار دانشآموز در کشور وجود داشتهاند که حداقل در یکی از این هشت زمینه سرآمد و مستعد بودهاند؛ دانشآموزانی که اولین گروه آنها باید امسال به دانشگاهها راه پیدا کرده باشند.
وی خاطرنشان کرد: در مطالعهای که در چند شهرستان درباره پراکندگی مستعدان در مدارس مختلف انجام دادیم، نتایج جالبی به دست آمد مثلا در یکی از شهرستانها، تراکم دانشآموزان استعداد برتر در مرکز سمپاد کمتر از هفت مدرسه دیگر این شهرستان بود. یک بررسی دیگر هم نشان داد از بین ۷۰۰ مدرسه شبانهروزی ارزیابی شده، ۴۰۰ تا مدرسه حتی یک دانشآموز مستعد (شناسایی شده در طرح شهاب) نداشت، ولی در مقابل یک مدرسه وجود داشت که ۸۰ درصد دانشآموزان آن حداقل در یکی از زمینههای هشتگانه مستعد بودند و البته در هیچ یک از رشتههای مختلف خروجی زیر سه هزار در کنکور نداشت!
محمدقلی افزود: یکی دیگر از یافتههای آماری این بود که در بعضی از نقاط بسیار محروم کشور دانشآموزانی هستند که در هر هشت زمینه ورزشی، هنری، علمی، کلامی و ... مستعد هستند، ولی در کنکور موفق نمیشوند که اهمیت سرمایهگذاری روی نیروی انسانی را نشان میدهد. البته سرمایهگذاری ای که با همه تحریمها روی مستعدان میشود، برای خود آنها هم مسؤولیتآور است. در رویکرد جدید بنیاد ملی نخبگان سازوکار شناسایی مستعدان، از روش خوداظهارانه به روش شناسایی فعال تغییر کرده و بنیاد با شناسایی مستعدان از ایشان دعوت میکند تا در برنامهها حضور یابند و ضمن بهرهمندی از امکانات توانمندسازی و اثرگذاری این بنیاد، در روند صحیح و بستر مناسب رشد فردی و اجتماعی قرار گیرند.
وی با بیان اینکه برگزیدگان برتر آزمونهای معتبر علمی، برگزیدگان المپیادهای معتبر و مسابقات و جشنوارههای معتبر داخلی و بینالمللی، توصیهشدگان اساتید سرآمد علمی و مراجع معتبر به عنوان برگزیده شناسایی میشوند، ادامه داد: همچنین فعالیتهای علمی، پژوهشی، اجتماعی و اثربخش و شاخص دانشجویان بطور مستمر و با همکاری مراجع علمی و تخصصی رصد خواهد شد و هر زمان که دانشجو به امتیاز لازم دست پیدا کند، به عنوان برگزیده، انتخاب و توسط بنیاد به حضور در مسیر نخبگی دعوت میشود.
معاون مستعدان و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اعلام اینکه، اسامی گروه اول برگزیدگان دانشجویی بنیاد که از مراجع معتبر دریافت شده، اسفند ماه امسال اعلام و از مستعدان برگزیده برای حضور در مسیر نخبگی با راهنمایی اساتید، دعوت میشود، گفت: حمایتهای بنیاد برای کمک به پیمودن مسیر مستعدان تا رسیدن به مرحله نخبهای اثرگذار در یک زمینه راهبردی، با کمک استاد راهبر انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در واقع آنچه مورد حمایت قرار میگیرد، برنامه مسیر نخبگی برگزیدگان است و ستادهای علم و فناوری معاونت علمی نیز در شناسایی برگزیدگان و توانمندسازی و شبکهسازی نخبگانی، همکار و همیار بنیاد ملی نخبگان هستند.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، این مراسم با سخنرانی حسینی، رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان و نقیزاده، مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی و هدایت نخبگان وزارت علوم درباره مسؤولیتها و انتظارات جامعه از نخبگان ادامه یافت و پس از آن احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوریهای پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی با اشاره به اهمیت هم افزایی و استفاده از توانمندی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی در قالب یک شبکه منسجم، تشکیل باشگاه برناسل را اعلام کرد و توضیحاتی در خصوص فعالیتها و برنامههای آن ارائه داد.
در این گردهمایی، از برگزیدگان دوره هفتم و هشتم المپیاد دانشآموزی و تمامی دورههای اول تا ششم المپیاد دانشجویی با حضور خانوادههای آنها تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام