از سوم اسفند ماه تبلیغات رسمی کاندیداهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور آغاز شده است و نامزدهای انتخاباتی روشهای مختلفی را برای تبلیغات در پیش گرفتهاند. یکی از این شیوهها روش تبلیغات کاغذی است که قدیمیترین نوع تبلیغات بهشمار میرود.
تبلیغات کاغذی و زبالههایی که باقی میمانند
در زمان انتخابات بیش از هر زمان دیگری شاهدیم تبلیغات کاغذی که حاوی تصویر ژستهای مختلف کاندیداها و طرح برنامههایشان است در و دیوار شهرها را فرش میکنند. علاوه بر این، افرادی هستند که عکسهای کوچک و بزرگ نامزدها را در دست میگیرند و در مناطق مختلف شهر بهویژه هسته مرکزی و اماکن تجاری مستقر میشوند و این عکسها را به دست عابران پیاده میرسانند. عکسهایی که چند متر آن طرفتر در خیابان رها میشوند و شهر میماند و کوهی از زباله کاغذی.
گاهی نیز شاهد چسباندن تبلیغات کاغذی روی سازههای شهری هستیم تا جایی که علاوه بر در و دیوار خانهها، دیوار دستگاههای اجرایی، تیرهای چراغ برق و حتی آثار تاریخی در بافت مرکزی شهری نیز از این گزند در امان نیستند. موضوعی که جای تأمل کاندیداهایی را دارد که میخواهند به مجلس راه یابند و قانون وضع کنند.
تبلیغات کاغذی و هدر رفتن کاغذ
بعد از پایان رسمی تبلیغات، تازه کار پاکبانهای شهرداری آغاز میشود، کاغذهای مصرفی رهاشده در شهر باید جمع شوند و در این میان، حجم قابل توجهی کاغذ هدر میشود. این هدر رفتن در حالی است که بخش عمده کاغذهایی که در کشور استفاده میشود وارداتی است.
ما به خوبی میدانیم برای درست کردن کاغذ باید درختها قطع شوند، درختانی که در دوران زندگی ماشینی انسان، نقش بسیار تاثیرگذاری در تامین اکسیژن و پیشگیری از آلودگی هوا دارند. بنابراین باید تلاش کنیم در حد امکان با تبلیغات باعث قطع بیشتر درختها نشویم. ضمن آنکه مردم ما به آن بلوغ سیاسی رسیدهاند که به اندیشه و عمل رای دهند، نه به تصویر کاندیداها.
شبکههای اجتماعی و رسانههای جمعی جایگزینی مناسب برای تبلیغات کاغذی
این روزها نامزدهای انتخاباتی برای اجرای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از آلودگیها بصری در شهر و مکدر شدن خاطر مردم، علاوه بر نقاط تعیینشده توسط شهرداریها، از شبکههای اجتماعی و رسانههای جمعی مانند تلویزیون نیز برای تبلیغات استفاده میکنند که این کار علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست و صرفهجویی در هزینهها سبب پیشگیری از هدر رفتن کاغذ نیز میشود.
پسماند یادگار تبلیغات کاغذی
در رابطه با تبلیغات کاغذی و آسیبهای آن به محیط زیست، رئیس اداره محیط زیست خرمدره به خبرنگار ایسنا گفت: از تنور گرم تبلیغات انتخابات بعد از اتمام مهلت قانونی در شهرها و برخی روستاها فقط تعدادی پوستر باقی میماند که برخی از آنها چنان بر در و دیوار و سازههای شهری چسبانده شدهاند که تا چند سال دیگر هم قادر به حذف کامل آنها نخواهیم بود.
محمدهادی کاظمی با توضیح اینکه تعداد زیادی از این پوسترها بعد از تمام شدن تبلیغات، در سایتهای زباله و در میان زبالهها قرار میگیرند و بدون هیچ بازیافتی به پسماند تبدیل میشوند، ادامه داد: بخش عمده زبالهها که در کف خیابانها و روی خودروها قرار دارند توسط پاکبانها جمع و به جمع پسماندهای شهری اضافه میشوند.
تبلیغات کاغذی و آسیب به محیط زیست
وی با توضیح اینکه آنچه در این بین کمتر به آن توجه میشود آسیب چشمگیر و گستردهای است که برخی نامزدهای انتخابات به محیط زیست وارد میکنند، ادامه داد: از نگاه بسیاری از منتقدان این شکل فعالیت تبلیغاتی نامزدها، عایدی بهجز تولید پسماند اضافی در شهر و خدشهدار کردن سیمای شهری ندارد که توسط نامزدها و هواداران آنها به محیط تحمیل میشود.
کاظمی اظهار کرد: نامزدها به جای اینکه از فرصت فضای مجازی استفاده کنند، هنوز بر استفاده از کاغذ تأکید دارند. این در حالی است که سهم کاغذ در پسماند تولیدشده در ایران بسیار بالاست و در این چند روز نیز توسط نامزدها این میزان بهشکل قابل ملاحظهای افزایش یافته است.
وی با اشاره به مصرف میلیونها لیتر آب پنهان و قطع دهها هزار درخت برای تأمین کاغذ، افزود: تبلیغات کاغذی علاوه بر خدشهدار کردن سیمای شهر باعث هدر دادن سرمایههای ملی از جمله آب و قطع درختان بسیار زیادی میشود.
انتهای پیام