ابلاغ دستورالعمل ساخت، توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس

ساماندهی تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی از نظر نرم افزاری و سخت افزاری همسو با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین دستورالعمل ساخت، توسعه و تجهیز آزمایشگاه مرکزی در مدارس و پژوهشسراها، تدوین و جهت اجرا ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، در راستای این طرح و معطوف به اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری، ساخت یک آزمایشگاه مرکزی در شهرهای مستعد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حمیدرضا خان محمدی ضمن ابلاغ دستورالعمل ساخت، توسعه و تجهیز آزمایشگاه مرکزی، اظهارکرد: طراحی، ساخت و تجهیز آزمایشگاه در راستای توسعه و غنی‌سازی واحد اطلاعات، منابع و محیط‌های یادگیری  آموزش و پرورش در سطح مدارس به عنوان محیط تعلیم و تربیت در راستای برقراری تعامل اثربخش مدارس با رعایت اصل غنی‌سازی محیط مدرسه با همکاری سایر دستگاه‌ها مورد توجه و تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ایده اولیه طرح در یکی از سفرهای استانی توسط وزیر آموزش و پرورش مطرح و دستورالعمل مربوطه در جلسات کارشناسی و هم اندیشی تهیه شده است، افزود: با توجه به گسترش مراکز آموزشی در کشور و تخصیص بخش زیادی از اعتبارات مراکز آموزشی برای خرید و تأمین تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی، ساماندهی تجهیزات مذکور امری ضروری به نظر می‌رسد. طبق بررسی‌های به عمل آمده، این تجهیزات در قالب آزمایشگاههای کوچک و پراکنده، در قسمت‌های مختلف آموزشی جانمایی و تعداد قابل توجهی از آنها به صورت موازی توسط مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی خریداری شده است. بدین ترتیب با وجود هزینه‌های زیادی که صرف آن شده، بهره‌برداری کافی از آنها صورت نپذیرفته و برخی از این تجهیزات به دلیل نگهداری نامناسب و عدم استفاده صحیح، غیرقابل استفاده و مستهلک شده است.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: فضای آزمایشگاهی ذیل برنامه توسعه فیزیکی پژوهشسراها تعریف و به منظور تنوع بخشی به محیط های یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی نیز ساخت و تجهیز چنین فضاهایی در راستای تحقق اهداف و راهکارهای سند تحویل در دستور کار قرار گرفته است، از اینرو سازمان نوسازی مدارس کشور با هدف ساماندهی وضعیت موجود تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی از نظر نرم افزاری و سخت افزاری همسو با سند تحول و زیر نظام فضا و تجهیزات دستورالعمل ساخت، توسعه و تجهیز آزمایشگاه مرکزی« در مدارس و پژوهشسراها» را تدوین و جهت اجرا ابلاغ کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص اهم اهداف ساماندهی و ایجاد آزمایشگاه مرکزی، اذعان کرد: نهادینه کردن فرهنگ اشتراک گذاری منابع و توانمندی‌های علمی و آزمایشگاهی (سخت افزاری و نرم افزاری فضاهای آموزشی)، امکان برنامه‌ریزی و مدیریت خدمات آزمایشگاهی،متمرکز شدن تجهیزات آزمایشگاهی جهت ارائه خدمات بهینه پژوهشی و فناوری توسط کارشناسان آموزش دیده و متخصص، زمینه سازی برای مدیریت نگهداری و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی، ایجاد شبکه آزمایشگاهی در سطح مدارس با محوریت آزمایشگاه مرکزی، تسهیل در بهره برداری بهینه از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های موجود در مدارس، تسهیل خدمات رسانی در شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران و امکان مشارکت فعال در اجرای پروژه های تحقیقاتی استانی، ملی و بین المللی از اهدف مهم در این اقدام تحولی است.

خان محمدی با اشاره‌ای کوتاه به موضوع و اولویت‌های اجرایی این طرح، خاطرنشان کرد: با توجه به در دست اجرا بودن مجتمع‌های آموزشی و پرورشی در کشور و نیز برنامه ریزی برای طراحی و اجرای عملیات عمرانی جدید مورد نیاز کشور، نسبت به اولویت بخشی فضای آزمایشگاه مرکزی در این فضاها مطابق مفاد برنامه هفتم توسعه کشور به عنوان گزینه میان مدت اقدام می شود.

این مقام مسئول در خصوص تامین منابع مالی این طرح بیان کرد: خیرین همواره در طرح‌های مهم و توسعه‌ای پیشقدم بوده‌اند، ضمن اینکه بخشی از اعتبارات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را می توان به این سمت هدایت کرد، در کنار آن اعتبارات استانی و ظرفیت‌های قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت نیز کمک حال ما در اجرایی سازی این دستورالعمل مهم خواهند بود.

گفتنی است مطابق این دستور العمل ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها موظفند با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان، ضمن شناسایی آزمایشگاه‌های هدف در هر شهر و برنامه‌ریزی اجرایی در پروژه‌های موجود و در دست اجرا، می بایست گزارش پیشرفت کار و عملکرد اجرایی دستورالعمل را هر دو ماه یکبار به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ارسال کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402120201430
  • خبرنگار :