انتظارات جامعه فرهنگیان یزد از مجلس آینده چیست؟

جامعه گسترده معلمان و فرهنگیان به دلیل نقشی که در تربیت دانش آموزان و آینده‌سازان کشور رقم می‌زنند، همواره از گروههای موثر و مرجع در جامعه به شمار می‌روند و قاعدتاً نباید مشکلات و دغدغه‌های معمول در دیگر اقشار جامعه دست و پنجه نرم کنند بلکه باید با فراغ حال، آینده درخشانی برای کشور فراهم کنند.

با این حال امروز فرهنگیان کشورمان با چالش‌ها و مشکلات متعددی همچون کمبود نیروی انسانی، تحقق کامل نیافتن سند تحول، کمبود درآمد و ابهاماتی در مورد شرایط شغلی و مواردی از این دست مواجه هستند که عمده راه حل این گروه‌ها نیز به دست نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گشوده می‌شود.

به بهانه قرار گرفتن در آستانه انتخابات به سراغ برخی از فرهنگیان شهر یزد رفتیم تا مطالبات، خواسته‎ها و انتظارات آنان را از نمایندگان منتخبشان جویا شویم.

عدالت تربیتی از آرمان‌های انقلاب است

«امیرحسین رحیمی نژاد» دبیر تشکل عدالت‌خواه دانشگاه فرهنگیان یزد در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این که عدالت تربیتی یکی از آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی است، می‌گوید: متاسفانه در برنامه هفتم، توسعه نگاه رقابتی برای رشد مدارس مطرح بوده و در نتیجه این نگاه و نوع تفکر، هر کسی قوی‌تر باشد برنده است.

 وی با بیان این که امروزه مدل مدارس خصوصی را در مدارس دولتی اجرا می‌کنند، ادامه می‌دهد: تقسیم بودجه بر اساس فعالیت و خدمات مدرسه، باعث می‌شود تا مدارس کم برخوردار در همان وضعیت بمانند و بودجه کمتری دریافت کنند.

رحیمی‌نژاد اظهار می‌کند: حداقل کاری که می‌توان برای رعایت عدالت آموزشی کرد، حذف دفتر حکایت مدارس غیردولتی از بدنه آموزش و پرورش است.

دبیر تشکل عدالت‌خواه ضمن بیان این که در عرصه مدیریت آموزش و پرورش بحث حاکمیت زدایی از عرصه تربیت نکته قابل توجهی است، بیان می‌کند: آموزش و پرورش، امری حاکمیتی است و باید آنچه در توان داریم برای تحقق این امر بگذاریم.

وی می‌گوید: حال چرا باید فضاهای موازی به صورت آفتی بر بدنه آموزش و پرورش رشد کند و تبدیل به یک روند شود که اگر جلوی ایجاد این ساز و کار موازی گرفته نشود، ممکن است در این فرایند دشمنان نیز از این بستر وارد شده و به فضای تعلیم و تربیت کشور ضربات جبران ناپذیری بزند.

لزوم هویت بخشی به معلمان

رحیمی نژاد همچنین با اشاره به این که نیروی انسانی معضل جدی آموزش و پرورش است، تصریح می‌کند: در حال حاضر ما با تعداد زیادی معلم روبرو هستیم که هویتی در درون آنها ایجاد نشده و نمی‌شود.

وی با تاکید بر این که هویت بخشی به معلمان، مسئله‌ای است که باید در دستگاه تربیت معلم گنجانده شود، می‌گوید: تحقق این امر با اصلاح برنامه درسی دانشگاه، مدیریت اوقات فراغت دانشجو معلم، طراحی برنامه درسی منسجم و مطابق با نیازهای نظام تعلیم و تربیت و معلمان و وجود تعداد بالای هیئت علمی که دارای غنای علمی و فکری باشند، امکان پذیر است.

دبیر تشکل عدالت‌خواه در پایان اظهار می‌کند: در این مسئله کمبود بودجه علت اصلی این مشکلات هست که جا دارد تا نمایندگان مجلس به فکر افزایش بودجه آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان باشند.

اجرای دقیق و برنامه‌ریزی شده سند تحول

«اکبر قاسمی» رئیس کمیته تحولی سند تحول بنیادین کنگره ملی معلمان انقلاب اسلامی نیز در مورد انتظارات جامعه فرهنگیان از نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار ایسنا می‎گوید: یکی از مشکلات موجود پرداخت نشدن حق الزحمه نیروهای غیرموظف و حق‌التدریس، نیروهای شاغل و بازنشسته و نیروهای خرید خدمات می‌باشد که نیازمند توجه و بررسی است.

وی با بیان این‌ که کمبود فضای آموزشی مشکلی است که در برخی نقاط به حد بحران رسیده است، می‌گوید: مشکلات تامین نیروی انسانی در تمام بخش‌ها خصوصا حوزه تربیتی نیز مسئله‌ای است که باید به دست نمایندگان رفع شود.

قاسمی اظهار می‌کند: عدم اجرای دقیق و برنامه‌ریزی شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از مطالبات مقام معظم رهبری هم هست، یکی دیگر از مواردی‌ است که نیاز به توجه نمایندگان دارد.

رئیس کمیته تحولی با اشاره به الزام تدریس عوامل اجرایی مدارس از جمله معاونین و به میزان شش ساعت در هفته را نیز دغدغه‌ای برای جامعه فرهنگیان می‌داند و می‌گوید: این امر موجب کاهش نظارت بر عملکرد آموزشی و پرورشی مدارس می‌شود و باید برای آن نیز چاره جویی کرد.

سهم اندک آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور

«سجاد دهقان» دبیر تشکل جمعیت فرهنگیان جوان استان هم در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این که یک نماینده مجلس، دو شان تقنینی و نظارتی دارد که در آموزش و پرورش هر کدام از این دو مورد در حوزه‌ای خاص مورد نیاز است، می‌گوید: درخواست‌های جامعه فرهنگیان نیز در عرصه‌های مختلفی اعم از مالی، محتوایی و غیره است.

وی با بیان این که در حوزه مباحث مالی بحث بودجه آموزش و پرورش مطرح است، می‌گوید: مجلس باید هم از بعد نظارتی و هم از بعد تقنینی به مسئله بودجه ورود کند.

دبیر تشکل جمعیت فرهنگیان جوان با بیان این‌ که همگان بر سهم بسزای آموزش و پرورش در پیشرفت کشور اذعان دارند، اظهار می‌کند: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، سهم حداقلی هست.

دهقان اضافه می‌کند: با حدود ۱۵ درصد از سهم بودجه عمومی کشور نمی‌شود انتظار داشت آموزش و پرورش مترقی و رو به جلویی داشته باشیم.

اجرای سند تحول نیازمند مطالبه جدی مجلس

دهقان با بیان این‌که عمده بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق معلمان می‌شود، می‌گوید: مقدار کمی که از این مبلغ باقی می‌ماند که حتی کفاف خرید و نوسازی تجهیزات و فضاهای آموزشی و پرورشی را هم نمی‌دهد؛ چه برسد به برگزاری برنامه‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی.

دبیر تشکل جمعیت فرهنگیان جوان می‌گوید: در اینجا مجلس باید ورود کند تا هم سهم آموزش و پرورش را از بودجه عمومی افزایش دهد و هم می‌تواند منابع مالی مثل سهم ویژه‌ای از درآمد ناخالص ملی را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

وی با اشاره به این که قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تصویب شده است، خاطرنشان می‌کند: با این حال هنوز در این باره اتفاقی نیفتاده و این موضوع نیازمند بررسی است‌.

دهقان همچنین با اشاره به تصویت سند تحول در حدود ۱۴ سال پیش، تاکید می‌کند: این سند تاکنون اجرا نشده و اجرایی شدن آن نیازمند یک مطالبه جدی از طرف مجلس است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402120200944
  • خبرنگار : 50592