اوج تعالی هنری کاسی‌ها در عصر مفرغ

کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: تمدن کاسی‌ها در زاگرس غربی و در محل کنونی لرستان و ایلام هنر ذوب و استفاده از مفرغ را به اوج خود رساندند.

«صیدمحمد درخشنده» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس یافته‌های علمی و کاوش‌های باستان‌شناسی، در مناطقی از زاگرس آثار فراوانی از ابزارهای دفاعی و زیورآلات مفرغی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد، از مکان‌های باستانی به‌دست آمده است که هنر ذوب فلز (مفرغ) را در این منطقه نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه اقوام کوچ‌نشین ساکن در نواحی غرب زاگرس و مهاجران به این منطقه موفق شدند در مقاطعی از تاریخ، از هزاره دوم تا نیمه اول هزاره اول از فلز مفرغ، با بهره‌گیری از فن ذوب فلزاتی چون مس و قلع استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اقوام ساکن این منطقه، صنعتگرانی بود که علاوه بر استفاده از مفرغ نسبت به ساخت ابزارهایی از جنس آهن نیز اقدام کنند.

کارشناس‌ارشد باستان‌شناسی پیش از تاریخ، تصریح کرد: آن‌ها توانستند با ساخت کوره‌هایی ساده و ابتدایی، فلزات مختلف را ذوب کنند بر این اساس، از گورستان‌های باستانی زاگرس غربی آثار فراوانی از ابزارهای جنگی و دفاعی بدست آمده است.

درخشنده افزود: به نظر می‌رسد عصر مفرغ یکی از مهم‌ترین دوران در نواحی زاگرس بوده است چرا که به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت مناسب نسبت سرزمین‌های همجوار، در مسیر تردد و نیز هجوم و تمدن‌ها بوده است و در این مسیر تمدن، اقوامی به‌نام «کاسی‌ها» این صنعت ذی قیمت را به خدمت گرفته و ارتقا داده اند.

وی با بیان اینکه محل زندگی کاسی‌ها، زاگرس و نواحی لرستان و ایلام بوده است، ادامه داد: بر اساس شناختی که از برخی آلیاژها در کوره‌های ابتدایی و در چاله‌های کنده شده در زمین برای استفاده ذوب فلزات به‌دست می‌آید می توان گفت که کاسی‌ها هنر کار با مفرغ را به اوج رساندند.

درخشنده اضافه کرد: «هرتسفلد» معتقد است که صعود به این مرحله از تعالی هنری، حاصل و سرجمع تجربه و تلاش و تمرین مداوم در طول دوره‌ها و اعصار گذشته است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402112920643
  • خبرنگار : 71299