عثمان یوسفی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: انتخابات یکی از عناصر اصلی اندیشه سیاسی معاصر است و در گذشته نیز بشر به شکلهای مختلف از امتیاز حق انتخاب استفاده کرده است. یکی از مهمترین عرصههای نمود اختیار و انتخاب انسان، تعیین سرنوشت حیات اجتماعی و سیاسی او است که در اندیشههای سیاسی، انسان در تمام دوران تاریخ بشر با استفاده از شگردها، الگوها و ساختارهای مختلف از آن بهره جسته است.
او ادامه داد: آخرین نمونه و نسخه این قدرت انتخاب و اختیار در دنیای مدرن، مراجعه به آرای عمومی و احترام به حق آزادی مردم در تعیین سرنوشت خودشان یا همان دموکراسی و برخورداری از آزادی حق انتخاب است. در این راستا، بر همه بهویژه صاحبان فکر، اندیشه، نخبگان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، دینی و مذهبی واجب است با روشنگری، شفافسازی و تبیین سره از ناسره، صواب از ناصواب و تعیین صحت و سقم ادعاها و مسائل مطرحشده خارج از عرف و عقل سیاسی و اجتماعی از سوی کاندیداها بر مدار عقل، شرع و عرف در پرتوی علم و معرفت انتخاب اصلح را بر مردم و تودهها هموار کنند.
رئیس دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی کردستان بیان کرد: این نخبگان سیاسی و اجتماعی باید راه را بر ادعاهای کذب یا کسانی که با فضاسازیهای پوپولیستی و عوامفریبانه تلاش دارند فضا را متشنج و حق انتخاب را از مردم سلب و انتخابات را دچار انحراف کنند، ببندند تا با موجسواری و سلب اعتماد مردم با سرنوشت به ظاهر چهار ساله، اما در بلندمدت چند ساله بازی نکنند.
وی تأکید کرد: در اندیشه سیاسی مسلمانان سه رویکرد دینی، فلسفی و مرآتی (سلوکی) وجود دارد که در طول تاریخ اسلام متناسب با شرایط و نیازهای روز انسان مسلمان از یکی از این رویکردها یا ترکیبی از آنها برای مدیریت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه استفاده شده است. با توجه به اینکه قرآن در تمام ابعاد زندگی سرلوحه و سرمشق زندگی ما مسلمانان است، به موضوع انتخابات و انتخاب اصلح نیز باید از منظر اندیشه سیاسی دینی نگریسته شود و مبتنی بر قرآن ملاکهای یک انتخاب درست را بیان کنیم.
یوسفی بیان کرد: انتخابات، یک جریان دو سویه که یک طرف انتخابشونده و یک طرف انتخابکننده است که برای امری، کاری و پستی برگزیده خواهند شد، هر انسان عاقل و بالغی میتواند انتخابکننده باشد و برای امور دنیوی خود تصمیم بگیرد.
رئیس دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی کردستان گفت: از دیدگاه قرآن فردی که میخواهد مردم به او اعتماد کنند و سرنوشت خود را به دست او بسپارند، باید دارای ویژگیهایی از جمله حافظ و نگهبان آرای مردم بهعنوان ناموس مردم باشد.
وی دانایی و آگاهی داشتن به امور را یکی دیگر از شاخصهای فرد منتخب از دیدگاه قرآن دانست و بیان کرد: فردی که با اخلاقیات خوب و تعهدپذیر است، اگر تخصص لازم در پست خود را نداشته باشد هم به خود، هم به مردم و آرای آنها خیانت کرده است و این مصداق همان روایت امام علی (ع) است که میفرماید: «مواظب باشید پُستتان پستتان نکند» این هم به معنای فریب نخوردن به طمع مقام و پست است و هم پستی که انتخاب میکنید باید نسبت به آن، آگاهی کامل داشته باشید چراکه آگاهی نداشتن باعث ایجاد بدبینی بین افراد جامعه نسبت به آن جایگاه خواهد شد.
وی با اشاره به یکی از شاخصهای دیگر برای انتخاب فرد اصلح در اندیشههای سیاسی تشیع و اهل سنت، برخورداری از توانایی و سلامت جسمی است، گفت: در کنار سلامت عقل، فرد منتخب باید از سلامت جسم نیز برخوردار باشد و برخورداری بسیاری از توانمندیهای جسمی برای فرد نماینده ضرورت دارد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی کردستان پاکدستی را یکی دیگر از دیدگاههای قرآنی برای انتخاب فرد اصلح دانست و ادامه داد: پاکدستی، لازمه شرایط معیشتی و اقتصادی کنونی جامعه ماست، چراکه برخی مردم به نوعی نسبت به شرکت در انتخابات بهدلیل مواردی مانند تخلف و خیانت به بیتالمال نسبت بدبین شدهاند و این امر به واسطه عملکرد ناصواب ما مسؤولان شکل گرفته است.
یوسفی بیان کرد: وقتی عنوان میکنیم یک نماینده خوب باید امین، توانا، آگاه، دارای شعور سیاسی بالا و توانمند باشد، تمام این ویژگیها جزو اصول اخلاقی هستند که فرد در فضای انتخاباتی باید آنها را رعایت کرده باشد تا بتواند به آن جایگاه برسد.
وی افزود: سیاست اخلاقی و اخلاق سیاسی یک اصل مورد توجه است. بنابراین یک نماینده مجلس باید هم یک سیاستمدار با اخلاق باشد و هم از اخلاقی سیاسی برخوردار باشد، یعنی به هر قیمتی حاضر به رسیدن به این منصب نباشد.
یوسفی اظهار کرد: فرد نماینده باید زبان گویا و بُرندهای داشته باشد، چراکه باید از حق مردمی که او را منتخب خود میدانند، دفاع کند اگر کاندیدایی در فضای انتخاباتی با زبان الکن و ناتوانی زبانی مسائل و برنامههایش را اعلام کند، شایسته انتخاب شدن نیست چراکه فرصت را به دیگران میدهد و حقوق مردم حوزه انتخابیهاش ضایع خواهد شد.
وی افزود: یکی دیگر از شاخصههای اخلاقی، اطاعت و تسلیم محض در برابر خداوند متعال و ولی فقیه است، کسی که ولایت خداوند، دین و ولی فقیه را قبول ندارد بهلحاظ اخلاقی اصول اخلاقی را زیر پاگذاشته است که خود را در مظنه سنجش مردم قرار میدهد.
رئیس دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی کردستان با اشاره به اینکه مردم پایه و اساس حکومت اسلامی هستند، بیان کرد: سوءاستفاده از القاب، خانواده، منصب و ... برای رسیدن به جایگاه نمایندگی مردم موجب میشود تا در آینده به مردم نیز خیانت شود.
انتهای پیام