نشاط میرمهدی، کارگردان جوانی است که با اجرای نمایش «شاعر شهر ما» سومین اثر نمایشی خود را روی صحنه میبرد.
او همزمان با اجرای این اثر نمایشی در گفتگو با ایسنا از دغدغههایش درباره زیست انسان امروز در جهان گفت و ابراز تاسف کرد که با وجود سازمانهای گوناگون حقوق بشر، همچنان جنگ یکی از معضلات بزرگ انسانی در سراسر جهان است.
میرمهدی که در نگارش متن نمایش خود، شعری از شارل بودلر، نمایشنامه «بیرون پشت در» اثر ولفگانگ بورشرت و داستان به صلیب کشیدن حضرت مسیح در انجیل را دستمایه قرار داده، درباره حال و هوای شاعرانه این اثر نمایشی توضیح داد: بسیار دوستدار شعر هستم و خودم هم دو کتاب شعر دارم. در زندگی من شاعری به نام بودلر بسیار اثرگذار بوده و من در اجرای این نمایش از یکی از شعرهای کوتاه او به نام «گم شدن هاله» بهره بردهام؛ شعری که درباره شاعری است که هاله شاعریاش ربوده می شود و از سوی دیگر نگاهی دارم به نمایشنامه «بیرون پشت در» که طی آن شاعری در جنگ گرفتار میشود. در نمایش ما شاعری که درگیر جنگ شده، دنبال هاله شاعرانه خویش است.
او اضافه کرد: به جز این دو اثر نگاهی هم به ماجرای مصلوب شدن حضرت مسیح داریم که بر اساس انجیل متی، مردم شهر، در روز محاکمه میان حضرت مسیح و یک راهزن، راهزن را میبخشند و مسیح به صلیب کشیده میشود. در نمایش ما هم شهری هولانگیز را میبینیم و مشاهده میکنیم که چگونه مردمان میانمایه، در سرنوشت این شهر اثرگذار هستند.
این کارگردان که در نمایش پیشین خود نیز جنگ را مورد توجه قرار داده و حالا برای سومین بار به این پدیده پرداخته است، درباره این موضوع توضیح داد: در هر سه نمایشم کانسپت جنگ مورد توجه بوده است. برایم خیلی غریب است که انسانها این چنین جنگطلب هستند و مدام با خود میاندیشم با وجود این همه سازمانهای حقوق بشر، این همه جنگ در جهان چه توجیهی دارد و چرا این گونه دچار تناقض هستیم.
او با اشاره به محتوای کتاب «جنگ چهره زنانه ندارد» که اثری مستند درباره حضور زنان روس در جنگ جهانی است، افزود: با خواندن این کتاب حیرت کردم که چگونه مردان، پای زنان را به جنگ گشودهاند. اطمینان دارم اگر زنان جهان را مدیریت میکردند، نمیگویم همه چیز خوب میشد ولی قطعا این همه جنگ نمیداشتیم. به هر حال این جنگ زمانی به کمک اسلحه بوده و امروز هم در قالب مدیا صورت میگیرد.
این کارگردان که در اجرایش از دوربین استفاده میکند، درباره این موضوع نیز گفت: در هر سه نمایشم دوربین داشتهام. در این نمایش هم دوربین به عنوان پدیدهای که ناظر بر ماست و همه چیز را زیر نظر دارد، مورد استفاده قرار گرفته است و نمایش ما گرچه رئال است ولی سویههای سوررئال هم دارد.
میرمهدی در بخش دیگری از صحبتهای خود با ابراز تاسف از وجود چند دستهگیها در تئاتر امروز کشورمان ادامه داد: من کسانی را که خود کار نمیکنند ولی نسل جوانتری مانند ما را به کار کردن تشویق میکنند، میستایم. معتقدم ما بازتاب جهان اطراف خود هستیم. در طول تاریخ، هنرمندان در سختترین شرایط حرف خود را زدهاند و گاه به دلیل اثر هنری خود تبعید هم شدهاند. به کسانی که کار نمیکنند، احترام میگذارم ولی دلگیرم که عدهای به منی که کار میکنم ناسزا میگویند و متاسفانه حرف آنان موثرتر از افرادی است که گوشه نشستهاند و به عقاید دیگران احترام میگذارند. اتفاقا نمایش من هم درباره تاثیرگذاری همین افراد کممایه در هر جامعهای است.
او که در کنار کارگردانی به تدریس تئاتر هم مشغول است، ادامه داد: خوشحالم که در اجرای هر سه نمایشم از حضور هنرجویان هم بهره بردهام. آنان فرصتی پیدا میکنند که در کنار افراد با تجربه به فعالیت بپردازند و من از تک تک آنان خیلی آموختهام. امیدوارم بتوانیم در این روزهای سخت، روزنه امیدی در دل این هنرجوان جوان بتابانیم.
به گزارش ایسنا، نمایش «شاعر شهر» به نویسندگی و کارگردانی نشاط میرمهدی و بازی حمیدرضا محمدی، امیرحسین طاهری، حامد مهدی نژاد، ندا قهرمانپور، آتنا نیکنام، سورن بیات، تا اواخر اسفند ماه در تالار حافظ روی صحنه است.
ساعت اجرای این نمایش ۱۸ و پانزده و مدت زمان آن ۷۵ دقیقه است.