به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران لایحه تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیهای در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ را روی میز بررسی قرار دادند و جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران لایحهای را ارائه کردند که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و براین اساس نرخ حق توقف حاشیهای وسایل نقلیه در معابر مجاز، بر اساس مدت زمان پارک برای خودروهای سواری و وانت به ازای نیم ساعت تا دو ساعت اول سه هزار تومان و برای بعد از دو ساعت به ازادی هر نیم ساعت ۳۹۰۰ تومان و برای مینی بوس و کامیونت هم به ازای نیم ساعت تا دو ساعت اول ۶۱۰۰ تومان و بعد از دو ساعت ۷۵۰۰ پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: در جدولی که به تصویب شورای ترافیک تهران رسیده، معابر به چهار رده الف،ب،پ و ج تعیین شد که هر کدام یک ضریب دارند مثلا کسی که در معبر درجه ج توقف می کند باید ۱.۲ برابر نرخ کرایه بدهد و رده بندی معابر براساس مصوبه شورای ترافیک تهران است و شورا این رده بندی را مشخص میکند و البته هر شش ماه یکبار قابلیت بازنگری در رده بندی های خیابان وجود دارد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه نرخ حق توقف باید به صورت هوشمند و ثبت مشخصات در سامانه «تهران من» و پرداخت الکترونیک شهرداری تهران پرداخت شود و پرداخت نقدی و یا در سایر سامانه های شهرداری ممنوع است، گفت: برای کسانی که حساب «تهران من» خود را شارژ نگه می دارند ۱۰ درصد تخفیف داده میشود، همچنین براساس اجرای قانون درآمد پایدار چنانچه، افراد ظرف ۱۰ روز نسبت به پرداخت مبلغ اقدام نکنند، ماهانه دو درصد به این مبلغ پارک اضافه خواهد شد و ماکسیمم تا ۲۴ درصد به این عدد در طول یکسال اضافه میشود.
وی تأکید کرد: دقت داشته باشید که بهای خدمات رافع اعمال قانون توسط پلیس راهور نیست و اگر افراد بعد از ۱۰ روز نرخ خدمات پارک حاشیهای را پرداخت نکنند علاوه بر اینکه ماهانه دو درصد به مبلغ عوارض اضافه میشود، توسط پلیس نیز جریمه می شوند چراکه عدم پرداخت عوارض هم به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع است و هم پلیس این میتواند اعمال قانون را انجام خواهد دهد.
عضو شورای شهر تهران گفت: در این لایحه بهای خدمات حق توقف پارک حاشیهای برای وسایل نقلیه با پلاک معلولان و جانباران با پلاک مخصوص در محلههای مجاز تعرفه رایگان خواهد بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه شهرداری موظف است برنامه ریزی لازم برای ایجاد فضای رقابتی برای هوشمندسازی پارک حاشیهای برای بخش خصوصی را لحاظ کند، گفت: کلیه درآمد این لایحه باید به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یابد و شهرداری باید تا پایان سال ۱۴۰۳ نسبت به گسترش پارک حاشیهای حداقل ۱۲۰ هزار فضای پارک اقدام کند و نرخ حق توقف موتور سیکلت در معابر برابر ۲۰ درصد حق توقف در معابر است.
در ادامه محسن هرمزی معاون حمل ونقل شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران در دفاع این از لایحه با بیان اینکه امیدوارم تا پایان سال قرارداد پارکبان ها نهایی شود، گفت: در مورد مشاغل مزاحم و تبدیل خودروهای کنار معابر به انباری یا مغازه، شرکت ساماندهی مشاغل باید پیگیری و کمک کند.
به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران به لایحه تعیین نرخ حق توقف پارک حاشیهای در شهر تهران در سال ۱۴۰۳ رأی مثبت دادند.
انتهای پیام