به گزارش ایسنا، محمد جهانشاهی در دومین سمپوزیوم ملی و گردشگری سبز کشور که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران، برگزار شد، گفت: با توجه به حرکتهای گام به گام صنعت گردشگری که در بخشهای مختلف از جمله گسترش ظرفیتهای قانونی که در برنامه توسعه هفتم شاهد آن هستیم یا افزایش تعطیلات هفتگی، تسهیل ورود گردشگران خارجی، کوتاه کردن فرآیندهای صدور مجوزهای کسب و کار مرتبط با صنعت گردشگری و موارد دیگر که هر کدام زمینه مشارکت بیشتر مردم را در گسترش این صنعت در کشور رقم میزند، بیشتر از همیشه نیازمند تغییر در برخی رویکردها هستیم تا عواید و نقش صنعت گردشگری، کارکرد پایداری در توسعه کشور داشته باشد.
او افزود: به همین دلیل به توجه ویژه به مولفههای گردشگری پایدار و سبز نیازمندیم تا نسبت همپوشانی مؤلفههای اقتصادی زیست محیطی و فرهنگی در کشور را رشد دهیم. در حال حاضر آییننامه کمیته ملی طبیعتگردی با مشارکت اعضا پس از ۱۸ سال به روزرسانی یا به تعبیری باز تدوین شده و در جلسات کارشناسی کمیسیون فرهنگی اجتماعی دولت تأیید شده و بهزودی برای تصویب نهایی به هیأت دولت فرستاده خواهد شد.
جهانشاهی گفت: همچنین با توافق دستگاههای متولی آب، برق، گاز و موافقت شهرداریها، شهرهای پایلوت گردشگری سبز معرفی خواهند شد.
فرناز نیکخواه، دبیرعلمی این سمپوزیوم، که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران برگزار شد، گفت: ما تلاش میکنیم در این رویداد با تاکید بر سرمایهگذاری در پروژههای آموزشی، ارتقاء مهارتهای افراد، سرمایهگذاری در زیرساختهای پایدار و تحول سبز سیاره زمین این موضوعات را در قالب پنلها و کارگاههای علمی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.
او ادامه داد: بر این باوریم امروزه صنعت گردشگری ایران با انبوهی از چالشها و فرصتهای مرتبط با گردشگری پایدار مواجه است که این مشکلات از طریق سبز شدن این صنعت حل میشود.
محمدرضا کریمزاده، رئیس دفتر محصولات دانشبنیان و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در سخنانی، منطقه اورآسیا را با توجه به توافقنامههایی که با ایران دارد، حوزه جذابی برای توسعه گردشگری دانست و افزود: باید در کلاس جهانی گردشگری از فرصتها بهره حداکثری ببریم. باید استفاده از هنرمندان، سلبریتیها و فناوریهای جدید از جمله پلتفرمهای مختلف زیارتی، سیاحتی و سلامت را توسعه بدهیم و از حضور رایزنهای بازرگانی، همچنین مراکز تجاری در کشورهای متحدالمنافع بهرهگیری کنیم.
کریمزاده سپس به نقش دانشگاه در صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: در تحقیقات دانشگاهی میتواند به برندسازی و پیشبینی نیاز گردشگران توجه بیشتری شود و ما در مجموعه سازمان توسعه تجارت خواهان همکاری در این حوزه با دانشگاه هستیم.
ناصر رضایی، رئیس گروه میراث طبیعی و گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با پراهمیت دانستن میراث طبیعی و گردشگری، این پرسش را مطرح کرد که منظور از میراث طبیعی چیست و از حاضران خواست به آن فکر کنند و سپس سخنرانی خود را ادامه داد و اظهار کرد: ما نه زمینمان تکرارناپذیر است نه زندگیمان، پس باید قدر آن را بدانیم.
او ادامه داد: از ۱۱ بندی که در کنواسیون جهانی حفاظت از میراث داریم سه بند مرتبط با میراث طبیعی است و وظیفه ما دانشگاهیان این است که با ابزار علم میان میراث طبیعی به عنوان داراییهایمان و گردشگری به عنوان ثروت ملی آشتی دهیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: گردشگری در دو منظر عرضه و تقاضا بررسی میشود که عرضه گردشگری شامل جاذبههای طبیعی، فرهنگی و تاریخی و انسان ساخت است و حقیقتی انکارپذیر است که به لحاظ فرهنگی و تاریخی ما از حلقه گردشگری دنیا قابل حذف نیستیم؛ چرا که ایران بخشی جداناپذیر و مهم از این حلقه است.
آبتن، نماینده یک شرکت سرمایهگذاری وابسته به شهرداری تهران نیز به برخی از دغدغهها و چالشهای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: محور اصلی این چالشها، مطالعات ناقص درباره فرصت سرمایهگذاری گردشگری است، که متاسفانه نه سرمایهگذاران و نه نهادهای رسمی فرصتها و بستههای سرمایهگذاری را که باید توسط مشاوران ذیصلاح بررسی شود، در دستور کار قرار ندادهاند.
در ادامه پنل بازاریابی و صادرات خدمات گردشگری ایران برگزار شد و ولی تیموری، مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولتها در کنار تاثیرگذاری بخش خصوصی تا چه اندازه در برنامه بازاریابی و صادرات خدمات گردشگری مؤثر است، اظهار کرد: وقتی بخواهیم از درآمدهای گردشگری از محل گردشگران بینالمللی صحبت کنیم و اینکه دولتها چه اقداماتی انجام دادند باید بگویم اینجا تأثیر بخش خصوصی بیشتر بوده است.
رئیس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سپس با بررسی آماری بخشهای مختلف صادرات گردشگری در کشور، گردشگری سلامت را خاصترین بخش صادرات گردشگری کشور در سالیان گذشته اعلام کرد و افزود: البته به شخصه معتقدم این دستاورد بیشتر با تکیه به ظرفیت بالقوه کشور شکل گرفته است و فعالیتهای بیشتر و مؤثرتر دولت و بخش خصوصی را میطلبد.
یوسف بیدخوری، معاون گردشگری استان خراسان رضوی، درحالی که در این نشست مشترک به عنوان یکی از پایلوت های گردشگری سبز معرفی شد، با بررسی الگوی توسعه گردشگری خارجی در این استان و در رأس آن، مشهد اظهار کرد: خراسان رضوی میتواند پایلوتی برای گردشگران ورودی کشور باشد. بنابراین تلاش ما در اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان بر مستندسازی، توسعه تبلیغات و برنامههای بازاریابی متمرکز شده است.
بیدخوری گفت: اکنون در مشهد با تقویت جاذبهها، حضور گسترده گردشگران خارجی بهویژه از کشورهای همسایه با انگیزههای مختلف را شاهد هستیم.
محمد ولی، رئیس کارگروه گردشگری سازمان توسعه تجارت با اشاره به تسهیلات و اقدامات حمایتی سازمان توسعه تجارت، به موضوع مشوقهای صادراتی و جایزه ملی صادرات پرداخت و گفت: در دو سه سال اخیر سازمان توسعه تجارت ایران نقشی صددرصد حمایتی از صنعت گردشگری بهویژه بخش گردشگری ورودی داشته است. سازمان توسعه تجارت کمیتهای را طبق ماده ۵ تشخیص ارز حاصل از صادرات خدمات تشکیل داده است، که بخش گردشگری میتواند با ارائه درخواست به این کمیته درخواست صدور گواهی صادرات خدمات کند که باعث معافیتهای مالیاتی و برخی مشوقهای دیگر میشود.
دومین سمپوزیوم ملی گردشگری و سرمایهگذاری سبز از دوشنبه ۲۳ بهمنماه به مدت سه روز در نمایشگاه گردشگری تهران درحال برپایی است. این سمپوزیوم به همت دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شده که تمرکز اصلی آن روی شعار سازمان گردشگری ملل متحد است.
انتهای پیام