سرهنگ علیرضا رحیمی در گفتوگو با ایسنا عنوان کرد: با توجه به تاثیری که خودروها در بحث آلودگی هوا دارند و به منظور کاهش آلایندگیهایی که از طریق این وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلتها، سواریها، کامیونها، اتوبوسها و... به شرایط جوی منتقل میشود، معاینه فنی مهم است و باید وضعیت آلایندگی آنها بررسی شود .
وی اظهار کرد: به موضوع معاینه فنی صرفا از منظر آلودگی هوا نباید نگاه کنیم، بلکه معاینه فنی چکاپ کامل وسیله نقلیه است و به نوعی گواهی سلامت خودرو است که در آن وضعیت ترمزها، وضعیت سیستم تهویه، وضعیت سیستم فرمان، وضعیت روشنایی، وضعیت چراغ خطرها، وضعیت کمکها و زیربندی خودرو و...چک شده و در نهایت مجوزی برای خودروها صادر میشود.
رئیس اداره آمورش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: چنانچه خودرویی بدون معاینه فنی تردد کند، توسط عوامل اخطارنویس پلیس راهور و یا توسط دوربینهایی که مجهز به سامانه مربوطه بوده و پلاکخوان هستند، روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه میشوند که به مرور زمان عدد قابل توجهی میشود.
رحیمی با بیان اینکه قیمت معاینه فنی در حال حاضر ۹۲ هزار تومان است، گفت: این مبلغ در مقابل جریمههایی که افراد باید روزانه بابت نداشتن معاینه فنی بپردازند، مبلغ معقول و بسیار ناچیزی است و افرادی که برای معاینه فنی خودرو خود مراجعه نمیکنند، به نوعی از مسئولیت فردی و اجتماعی خود سر باز میزنند.
وی آمار اعمال قانون که توسط دوربینها و عوامل اخطارنویس پلیس راهور برای خودروهای فاقد معاینه فنی در سال گذشته ثبت شده است را ۲ میلیون فقره ذکر کرد و گفت: در ۱۰ماه گذشته از سال جاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره اعمال قانون داشتیم، که رقم قابل تاملی است و خودروها باید برای معاینه فنی مراجعه کنند.
رحیمی افزود: آمار خودرهای دودزا نیز در ۱۰ ماه گذشته سال جاری ۲۰۰۰ دستگاه بوده که اعمال قانون شدند و برای موارد بعدی و تعمیرات و بازسازی اعزام به تعمیرگاه شدهاند.
وی در رابطه با جایگاههای معاینه فنی گفت: ۹ جایگاه معاینه فنی در مشهد و اطراف مشهد داریم که۶ جایگاه در مشهد است و ۳ جایگاه دیگر در شهرستان طرقبه شاندیز واقع شده است.
رئیس اداره آمورش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان خراسان رضوی تصریح کرد: از ۱۰۰ درصد توان و ظرفیت مراکز معاینه فنی، فقط ۵۰ درصد زیر بار است و این مراکز عملا از نصف ظرفیت خود استفاده میکنند و نصف ظرفیت این مراکز خالی است در حالی که بسیاری از خودروها و موتورسیکلتها فاقد معاینه فنی هستتد.
وی یادآور شد: در حال حاضر توجیه بر این است که خودروهای مدل ۹۸ به پایین و یا خودروهایی که بالای چهار سال از عمر آنها گذشته باید برای معاینه فنی اقدام کنند.
رحیمی در رابطه با ماده ۴۳ آییننامه راهنمایی و رانندگی مبنی بر ممنوعیت تردد وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی توضیح داد: در ماده ۴۳ آییننامه راهنمایی و رانندگی آمده است که رانندگی با وسیله نقلیهای که برگ معاینه فنی معتبر نداشته باشد ممنوع است، دارندگان وسایل نقلیه مکلف هستند وسایل نقلیه خود را برای انجام معاینه فنی در مراکز فنی مجاز تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط لازم، برگ یا برچسپ معاینه فنی را دریافت کنند.
وی ادامه داد: این گواهی که مدت اعتبار و مشخصات وسیله نقلیه در آن درج شده است باید بر سطح درونی بالای سمت راست شیشه جلو یا روی پلاک وسیله نقلیه بر حسب اعلام مراجع مربوطه، نصب یا قرار داده شود به نحوی که برای کنترل ماموران راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه قابل دیدن باشد.
رحیمی تصریح کرد: موضوعی که در رابطه با این ماده مطرح است این است که رانندگی با وسیله نقلیهای که برگ معاینه فنی معتبر ندارد، ممنوع است که این ممنوعیت شامل جریمه است و توقیف در پارکینگ را شامل نمیشود و وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی صرفاً جریمه میشود.
وی افزود: برگه معاینه فنی تا زمانی اعتبار دارد که شرایط خودرو تغییر نکند و چنانچه وسیله نقلیهای دارای معاینه فنی باشد، ولی نقص فنی حادثی برایش ایجاد شود، مثلا دودزا باشد و آلایندگی ایجاد کند، برگه معاینه فنی آن باطل و باید بعد از رفع نقص برای دریافت مجدد برگه معاینه فنی مراجعه کند.
انتهای پیام