فاطمه مهدیار رودسری در گفت و گو با ایسنا گفت: فضای آموزشی، مقدار و امکانات آن یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به حساب میآید. در یک فضای آموزشی استاندارد که از فضای کافی بیرونی و باز برخوردار است کودکان فرصت یادگیری مشارکتی و فعالیت و بازیهای گروهی خواهند داشت. در حالی که امروزه در طراحی و ساخت فضای مدارس به دلیل ضرورت تامین کلاس محدودیت وجود دارد و این موضوع نادیده گرفته میشود.
وی با اشاره به سرانه فضای آموزشی افزود: استان البرز رتبه آخر را از نظر سرانه فضای آموزشی دارد و این بیشتر به خاطر تعداد مهاجرتی است که هر ساله اتفاق میافتد. در حالی که میانگین سرانه آموزشی بینالمللی ۸.۵ مترمربع و میانگین کشوری ۵.۲۱ مترمربع به ازاء هر دانش آموز است، در استان البرز مقدار این سرانه ۳.۸ مترمربع بوده که با توجه به جمعیت آن خیلی کم است.
وی ادامه داد: در استان این رقم تا سال ۹۷ به ۳.۲۷ مترمربع رسیده بود که در راستای افزایش فضای آموزشی در سالهای اخیر موفق شدند این رقم را به ۳.۸ مترمربع برسانند. اما مشکل اینجاست که با وجود این اقدامات، سالیانه به دلیل مهاجرت حدودا ۱۲ هزار نفر به جمعیت دانش آموزی استان اضافه میشود.
رودسری ادامه داد: برای تامین کلاسهای مورد نیاز جمعیت دانش آموزی مجبور هستند از سرانه فضای بازی که وجود دارد کم کرده و به ساخت و افزایش کلاسهای درسی اختصاص دهند.
این کارشناس آموزش افزود: خوب است که امکانات ورزشی و تفریحی برای دانش آموزان به ویژه مقطع ابتدایی در فضای باز دیده شود تا این اوقات فراغت فقط به به بازی کردن به شکل دویدن و دنبال هم کردن و یا نشستن یک گوشه و حرف زدن معمولی و یا فقط خوردن خوراکی سپری نشود.
وی یادآور شد: لازمه برخورداری از این فضاها این است که استاندارد سرانه آموزشی را رعایت کنند و به تناسب مدرسه و متراژی که در اختیار دارند و استاندارد سرانه آموزشی است، ظرفیت بندی کرده و برای ثبت نام و ورودی دانش آموز اقدام کنند. هر چند به خاطر آمار بالای دانش آموز و کمبود فضای آموزشی یک مقداری این دور از انتظار است و نیاز دارد که مدرسه سازیها اتفاق بیافتد تا به این مرحله برسیم.
انتهای پیام