علی جزینی زاده ظهر امروز ۱۸ بهمن ماه در نشست خبری به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، فرودگاه را یکی از زیرساختهای حمل و نقل دانست و اظهار کرد: استان کرمان با پنج فرودگاه فعال( کرمان، رفسنجان، جیرفت ، سیرجان و بم) و چهار سایت راداری و کمک ناوبری یکی از پهنههای وسیع هوانوردی کشور است.
وی با اشاره به تحریمهای ظالمانه علیه صنعت هوایی کشور بیان کرد: با وجود همه تحریمها در حوزه زیرساختها، خدمات خوبی در کل نظام، کشور و صنعت هوانوردی ارائه شده و کارشناسان صنعت هوایی کشور به لطف خدا در حوزههای مختلف شامل نگهداری سیستمهای ارتباطی، راداری و کمک ناوبری، نگهداری سطوح پروازی و احداث سطوح پروازی فعال هستند.
مدیرکل فرودگاههای استان کرمان با تبیین اقدامات این اداره کل در بخشهای مختلف هوانوردی، فرودگاهی و پیشتیانی عنوان کرد: در حال حاضر علاوه بر پروژههای بهسازی به صورت خرده پروژه، برای خدمت رسانی به مردم اقدامات دیگری نیز با سرعت زیاد در حال انجام است.
وی از اقدامات صورت گرفته در فرودگاه سیرجان سخن به میان آورد و اظهار کرد: بهسازی سطوح فرودگاه سیرجان یک پروژه بزرگ است و حدود دو ماه این فرودگاه به دلیل انجام عملیات بهسازی در وسط باند به صورت کامل در اختیار پیمانکار قرار داده و اقدامات بهسازی انجام شد.
جزینی زاده بیان کرد: با اقدامات انجام شده باند فرودگاه سیرجان برای نشست و برخاست آماده است و امروز نیز مجوز سازمان هواپیمایی کشوری برای این مهم صادر شده و به محض اینکه شرکتهای هواپیمایی به ما برنامه دهند، ما آمادگی پذیرش پروازها در این فرودگاه را خواهیم داشت.
وی افزود: در بهار سال آینده و بعد از خوب شدن شرایط جوی به منظور اجرای لایه آسفالت نهایی مجدد سطوح مدتی در اختیار پیمانکار گذاشته میشود.
مدیرکل فرودگاههای استان کرمان افزود: همزمان علاوه بر سطوح پروازی در ترمینال فرودگاه سیرجان نیز اقداماتی در حال انجام است و سیستم بروز کمک ناوبری نیز در این فرودگاه در حال نصب است که سطوح پروازی و ترمینالی افزایش پیدا میکند.
وی در ادامه از وضعیت فرودگاه بم سخن به میان آورد و تصریح کرد: اقدامات بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم در حال انجام است اما همزمان با این اقدام نشست و برخواست پرواز با رعایت مسائل ایمنی و کسب مجوزهای ایمنی در آن فرودگاه انجام میشود.
جزینی زاده با بیان این مطلب که پروژه فرودگاه بم نیز از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تامین اعتبار شده، تصریح کرد: کارهای خوبی به ویژه در حوزه زیرساخت های ترمینال و مسیرهای ورودی و خروجی فرودگاه در حال انجام است.
جزینی زاده در ادامه از فرودگاه جیرفت سخن به میان آورد و گفت: طول دیوار حفاظتی فرودگاه جیرفت حدود ۱۴ کیلومتر است و اعتبار آن از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تامین اعتبار شده، همچنین عملیات بهسازی سطوح پروازی و ایجاد ساختمانهای متعدد و ترمینال در این فرودگاه نیز در حال انجام است.
وی در ادامه اظهار کرد: در فرودگاه کرمان و رفسنجان نیز پروژههای خوبی در حوزههای زیرساختی، ایمنی سطوح پروازی، خدمت رسانی به مردم و ارتقاء سطح امنیت در حال انجام است.
مدیرکل فرودگاههای استان کرمان در بخش دیگر سخنانش بیان کرد: در سایت جبالبار پروژه بهسازی داریم و بخشی از برق سایت که آسیب پذیر بود کابل شبکه برق به صورت زیرزمینی در حال انتقال است. همچنین در سایت پروازی دربند راور نیز بحث بهسازی معابر، مسیرهای دسترسی و ساختمانهای این سایت در حال انجام است.
کاهش ۱۲ درصدی مسافر
وی در ادامه گفت: باوجود آنکه در یک سال و نیم گذشته تعداد پروازهای فرودگاه کرمان افزایش خوبی داشته، اما تعداد صندلی به اندازه تعداد پروازها افزایش پیدا نکرد و پروازها به اصطلاح کوچک شدند. برای کل استان در سال ۱۴۰۲، ۱۱ درصد افزایش پرواز و ۱۲ درصد کاهش تعداد مسافران را به دلیل محدود شدن پروازها داشتیم.
جزینی زاده افزود: در ۹ ماهه گذشته در مجموعه فرودگاه بین المللی کرمان تقریبا ۲۱ درصد افزایش پرواز را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم و در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ سورتیهای پرواز در این فرودگاه به ۵۴۶۸ مورد رسید.
وی با بیان این مطلب که در سال گذشته از نظر تعداد پرواز در رده ۱۱ یا ۱۲ بودهایم و امسال در رده هشتم قرار داریم، تصریح کرد: در فرودگاههای سطح استان به غیر از فرودگاه سیرجان، به صورت ۲۴ ساعته آمادگی پذیرش پرواز را داریم. در فرودگاه سیرجان لایه آسفالت نهایی و و روشنایی معابر بعد از سال باید انجام شود و در حال حاضر در این فرودگاه از طلوع آفتاب تا غروب آمادگی پذیرش پرواز وجود دارد.
مدیرکل فرودگاههای استان کرمان با اشاره به کاهش مسافر در سطح فرودگاههای استان به دلیل کوچک شدن پروازها، گفت: سال گذشته حدود ۷۵۰ هزار نفر مسافر داشتیم.
وی با تاکید برآنکه برای پذیرش پرواز هیچ محدودیتی نداریم و آمادگی پذیرش را داریم، اظهار کرد: برخی از روزهای هفته دو پرواز با هواپیماهای پهن پیکر داریم و با توجه به اینکه کرمان یک استان صنعتی است، لذا تقاضا برای بلیط هواپیما در آن زیاد است.
جزینی زاده در پاسخ به خبرنگار ایسنا با بیان اینکه پروازهای خارجی که از فرودگاه کرمان انجام می شود فقط به بغداد و نجف است، اظهار کرد: وظیفه ما ایجاد زیرساخت است که این مهم را انجام داده و به شرکتهای هواپیمایی اعلام کردیم که آمادگی انجام پرواز به دبی و سایر کشورها در فرودگاههای کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم را داریم.
مدیرکل فرودگاههای استان کرمان گفت: مسافر برای پروازهای خارجی در کرمان هست و استانهای سیستان و بلوچستان و یزد از این پتانسیل استفاده خواهند کرد.
پروازهای کرمان در انحصار ماهان است؟
وی در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر اینکه انحصار پروازها در فرودگاههای استان کرمان با شرکت هواپیمایی ماهان است، گفت: مجموعه فرودگاهی استان وامدار کسی نبوده و نیست و زیر منت کسی نیستیم و کارمان را انجام میدهیم. البته پروازهای غالب کرمان از طریق ماهان انجام میشود و مجموعه استان پیگیریهای لازم برای افزایش پرواز را نموده و اعلام نیاز کرده است.
جزینی زاده با تاکید بر اینکه از روزی که وارد استان کرمان شده، شرکتهای هواپیمایی کاسپین و آتا را وارد خطوط پروازی این استان کرده ایم، افزود: ما وامدار شرکت هواپیمایی ماهان نیستیم و وظیفه خود را به عنوان مسئول انجام میدهیم.
وی گفت: با شرکت هواپیمایی قشم ایر نیز برای فعالیت در سیستم هواپیمایی فرودگاه کرمان مذاکره انجام دادهایم. شرکت هواپیمایی ماهان هیچ گاه جلوی هیچ پروازی از شرکتهای دیگر هواپیمایی را نگرفته است.
مدیرکل فرودگاههای استان کرمان عنوان کرد: با توجه به نیازها، سازمانها و شرکتهای هواپیمایی باید عدالت پروازی در بین فرودگاههای کشور براساس فاکتورهایی همچون جمعیت، صنعت، کشاورزی، دانشگاهی و تعداد ناوگان هوایی برقرار شود.
انتهای پیام