قیمت هفت هزارتومانی اولیه مرکبات امسال با توجه به هزینه سنگین تولید، باغداران مازندرانی را متضرر کرده و سود هنگفتی به جیب واسطهها و سودجویان وارد میکند که محصول کشاورزان را به قیمت کم خریداری و به قیمت چندبرابری میفروشند.
نبود صنایع وابسته به باغداری
آنچه برای مازندران امری ضروری است افزایش واحدهای فرآوری و کنسانتره و صنایع تبدیلی مرکبات مازندران است که در حال حاضر تعداد این واحدها با نیازهای استان همخوانی ندارد و شایسته است همزمان با افزایش تعداد سورتینگ در استان به افزایش واحدهای فرآوری و کنسانتره و صنایع تبدیلی نیز توجه شود.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتوگو با ایسنا از وجود ۱۱۵ هزار هکتار باغ مرکبات در استان خبر داد و گفت: سه واحد فرآوری کنسانتره مرکبات در مازندران وجود دارد.
بابک مومنی افزود: ۱۲۵ واحد سورتینگ و بسته بندی مرکبات دارای پروانه در مازندران فعالیت دارد.
وی همچنین از ذخیره سازی ۲۰ هزار تن مرکبات شب عید در مازندران خبر داد و گفت: امسال ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن مرکبات از مازندران به کشورهای همسایه صادر شده است.
سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: میزان تولید مرکبات مازندران در سال جاری سه میلیون تن بوده است.
حسن رزاقی از رشد پنج تا ۱۰ برابری تولید مرکبات در مازندران با توجه به فراهم بودن شرایط مناسب در سال جاری خبر داد.
سرپرست جهاد کشاورزی بابل هم در خبری به صادرات پنج هزار و ۱۲ تنی مرکبات، خرمالو و کیوی در شهرستان بابل اشاره کرد و گفت: این محصولات در قالب ۲۶۶ محموله به کشورهای همسایه صادر شد.
محسن آهنگری بر تولید محصولات کشاورزی صادرات محور در این شهرستان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر تولیدات کشاورزی ما منطبق با استانداردهای کشورهای خریدار نیست.
وی از تولید ۶۰۰ هزار تن مرکبات در شهرستان بابل خبر داد و گفت: مهمترین نیاز شهرستان بابل با وجود تولید ۶۰۰ هزار تن مرکبات در سطح شهرستان، برندسازی محصولات کشاورزی و زنجیرههای تولید، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و همچنین استقرار کارخانه فرآوری به صورت صنایع تبدیلی است.
وی با اشاره به اینکه نیاز به تولیدات صادرات محور داریم، خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی ما قابلیت لازم صادراتی را براساس شرکتهای سفارش دهنده خارجی ندارد باید به سمت تولیداتی برویم که قابلیت صادرات داشته و آیتمهای استاندارد کشورهای خریدار را برخوردار باشد.
همخوانی نداشتن هزینه و درآمد در باغداری
یک باغدار مازندرانی نیز در گفتوگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: روند ارائه محصول مرکبات به بازار فرایند مختلفی دارد که هزینه با درآمد همخوانی ندارد.
«علی سلیمینژاد میر» با اشاره به افزایش بیرویه نهادههای کشاورزی در سالهای اخیر که انگیزه را از کشاورز سلب کردهاست، گفت: نهادههای کشاورزی مجموعه عواملی هستند که در فرایند تولید تاثیر بسزایی دارند و افزایش قیمت آن با سود حاصل از فروش محصول تفاوت چشمگیری دارد.
وی با اشاره به اینکه باغداران مرکبات خود را در مرحله نخست به قیمت هفت هزار تومان به دلالان فروختند، یادآور شد: باغداران چارهای جز فروش مرکبات در مرحله نخست حتی به قیمت کم ندارند چون هزینه کارگر، حمل و نقل، پلاستیک پیچی، آب درمانی و انبارداری بسیار بالاست.
این باغدار مازندرانی تصریح کرد: با افزایش هریک، با سبد مرکبات تا سقف ۱۰۰ هزار تومان مواجه هستیم اما پرتقال به کیلویی هفت هزار تومان رسید؛ شاید متولیان امر توجیه کنند که پرتقال از ۳ هزار تومان سال گذشته به هفت هزار تومان رسید و این روند روبه رشدی بوده است.
وی ادامه داد: سه هزار تومان افزایش در برابر افزایش چندبرابری هزینه تولید باغدار را در شوک قرار داده است و چون مرکبات عمر ماندگاری اندکی در انبارها دارند چاره ای جز عرضه به بازار،آنهم به دست دلالان ندارد.
سلیمی نژاد میر یادآور شد: کسانیکه حاضر به فروش مرکبات در مرحله نخست با قیمت هفت هزار تومان نشده و منتظر قیمت گذاری مرحله دوم شدند نیز ضرر کردند چون قیمت اعلام شده ۱۱ هزار تومان است این درحالی است که بخش زیادی از این مرکبات که با هزینه سنگین انبارداری شد در انبارها دچار پوسیدگی شد و از بین رفت.
هدایت به سمت مصرفکنندگی
وی خاطرنشان کرد: در بازار سیب را به قیمت ۴۰ هزار تومان خریداری میکنیم اما از کشاورز با یک چهارم قیمت میخرند، این روند عاقبت همه کشاورزان در تمام عرصههاست که بدون مدیریت کشور را به سمت مصرف کننده در آینده نزدیک سوق خواهد داد.
این تولیدکننده گفت: شنیدهها حکایت از افزایش صادرات چند برابری در مازندران دارد اما سود حاصل از این دوراندیشی به سبب عدم توجه به کشاورزان که تولیدکننده اصلی هستند به جیب دلالان و سوداگران سرازیر شده و کشاورز نظارهگر این بیتدبیری است.
در صادرات مرکبات، کشاورز دیده نشد
وی با اشاره به اینکه صادرات یکی از محوریترین راهکارهای حل مشکلات کشاورزان است اما به شرطی که در این امر کشاورز نیز دیده شود و سود آن را لمس کند، تصریح کرد: در برنامه ریزی صادرات انجام شده امسال، کشاورز دیده نشده است.
سلیمی نژاد میر نیز در گفتوگو با ایسنا، از افزایش تعداد سورتینگ داران در روستاها بهجای شرکتهای فرآوری مرکبات و بسته بندی محصولات در مازندران خبر داد و یادآور شد: آنچه سبب رونق اقتصاد میشود افزایش سورتینگ داران نیست بلکه افزایش تعداد شرکتهای فرآوری محصولات باغی است که مازندران رتبه ارزنده ای در کشور دارد.
این باغدار مازندرانی خاطرنشان کرد: اغلب سورتینگ داران دانش لازم را در حوزه مرکبات نداشته و نظارت و بازرسی کافی نیز از سوی جهاد انجام نمیشود و تنها کار خرید محصول و دخالت در قیمت گذاری اولیه مرکبات از کشاورز را برعهده دارند تا چندبرابر قیمت بفروش برسانند در واقع سورتینگ داران که باید به فکر اقتصاد باغداران نیز باشند، تنها به فکر سودشخصی هستند.
وی تصریح کرد: قیمت گذاری مناسب محصولات سبب رقابت درست بین سورتینگ داران شده و کشاورز تا این حد متضرر نمیشود.
سلیمی نژادمیر با بیان اینکه کشاورزان قشر مسئولیت پذیری هستند که همیشه در تمام صحنهها و عرصهها کنار نظام و انقلاب بودند و هستند، ابراز عقیده کرد: این قشر اما تنها در زمان انتخابات شاهد حضور برخی با شعارهای غیرواقعی برای اخذ رای هستند که اثبات این امر را بعضا در موفق نبودن عملکرد نمایندگان مازندران در حوزه برنج و مرکبات در کشور شاهدبودیم.
انتهای پیام