به گزارش ایسنا، شادی مالکی گفت: یکی از دغدغههای کلانشهرها آلودگی هواست و برابر تحقیقات انجام گرفته توسط محیط زیست، خودروهای سواری و منابع متحرک سهم عمدهای در آن دارند. باتوجه به اینکه تاکسیها جزو خودروهای پرپیمایش هستند و با وجود برنامههای مهم شهرداری تهران، ناوگان انبوهبر به اندازه کافی در پایتخت وجود ندارد، تاکسیها سهم ۱۸ درصدی برای جابجایی مسافر با آمار ۳ و نیم میلیون در روز دارند.
سرپرست سازمان تاکسیرانی افزود: با وجود چنین شرایطی، میانگین سن تاکسیهای تهران ۱۰ سال شده و ۵۰ درصد ناوگان نیاز به نوسازی دارد. بسیاری از تاکسیها نمیتوانند معاینه فنی دریافت کنند از این رو با پیگیریهای شهردار تهران، نوسازی و جایگزینی خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر قرارداد با چین، شرکتهای دیگری در ایران برای واردات خودروهای برقی اقدام کردهاند.
وی در خصوص چالشهای این رویکرد خاطرنشان کرد: نوسازی و برقیسازی ناوگان، کار جدیدی است و همت دولت و پیگیری شهرداری موجب ارائه تسهیلات خوبی برای واردات خودروهای برقی شده است. توسعه تکنولوژی نیاز به بررسیهای فنی و کارشناسی دارد. از سوی دیگر زیرساختهای شارژ خودروهای برقی هم در دستور کار است و تا امروز ۷۴ دستگاه نصب شده و این تعداد افزایش چشمگیری خواهد داشت.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درخصوص انتخاب رنگ فیروزهای خودروهای برقی، گفت: رنگ فیروزهای در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده و البته هنوز به ما ابلاغ نشده است ولی بهنظر میرسد تاییدیه نهایی دارد. هر کار جدیدی نیاز به هماهنگی دارد و درصورت ابلاغ به تمامی شرکتهای واردکننده خودروهای برقی اعلام خواهیم کرد باید رنگ تاکسیهای برقی به فیروزهای درآیند.
بر اساس گزارش روابط عمومی سـازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، مالکی در پایان یادآور شد: برگزاری چنین نمایشگاههایی برای آشنایی شهروندان و معرفی خودروهای جدید به سازمانهای متولی حمل و نقل عمومی کمک خواهد کرد و موجب خواهد شد هم در بحثهای فنی و هم در بحثهای قیمتی، رقابت سالمی میان واردکنندگان و سازندگان شکل بگیرد.
انتهای پیام