۴ راه کاهش هزینه‌های ساخت مترو

مردم تهران یک ماه و نیم باقی مانده از سال‌جاری منتظر افتتاح سه ایستگاه جدید مترو هستند که در صورت افتتاح ۳ ایستگاه دیگر در خط ۶ مترو، آمار ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در سال ۱۴۰۲ بالاتر از میانگین ۲۵ سال گذشته این شبکه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بررسی وضعیت عملکردی شرکت متروی تهران در تأسیس ایستگاه‌های جدید نشان می‌دهد که از ۲۵ سال گذشته تا پاییز امسال، ۱۵۵ ایستگاه افتتاح شده است و میانگین احداث و تکمیل سالانه ایستگاه‌های مترو، راه‌اندازی بیش از ۶ ایستگاه در هر سال را نشان می‌دهد و این در حالی است که در سال‌جاری رکورد افتتاح ایستگاه مترو به بهره برداری از ۹ ایستگاه می‌رسد.

با افتتاح ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت ا... کاشانی و شهدای کن در خط ۶ مترو، آمار ایستگاه‌های افتتاح شده برای امسال به ۹ ایستگاه می‌رسد که بالاتر از میانگین افتتاحیه‌های ۲۵ سال گذشته به لحاظ تعداد ایستگاه در هر سال بوده است و در نوع خود یک کارنامه قابل توجه به حساب می‌آید و این در حالی است که تکمیل خطوط فعلی با فعالیت نخستین پست برق مستقل خط ۶ مترو به همراه چند ورودی جدید در خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷  و آغاز عملیات حفاری مکانیزه خط ۱۰ مترو و احتمال آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۱ نیز در کنار افتتاح ایستگاه‌ها دنبال شده است.

بررسی هزینه‌های ساخت هر کیلومتر مترو در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در مقایسه با یک سال گذشته با افزایش سرسام آور و چند برابر شدن هزینه‌های ساخت مترو روبرو هستیم؛ بگونه‌ای که بررسی‌ها نشان داده که هزینه‌های توسعه شبکه مترو از ۱۰ بخش و آیتم اصلی شامل حفاری و احداث تونل، ساخت ایستگاه، روسازی، هواکش، خروجی اضطراری، پارکینگ، ریل سوم، تأمین توان برقی، سیگنالینگ و تهویه ویژه تشکیل می‌شود که در  سال جاری هریک از این موارد نسبت به سال قبل بین ۳۰ تا ۵۲ درصد افزایش قیمت داشته است و براساس اطلاعاتی که روابط عمومی شرکت متروی تهران در اختیارمان قرار داده به عبارتی ساده‌تر احداث و تجهیز یک کیلومتر مسیر تونلی مترو به همراه ساخت یک ایستگاه و تأمین یک رام قطار، به نرخ امروز رقمی بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد.   

با وجود افزایش چند برابری ساخت و تجهیز  خطوط مترو؛ اما محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی با تغییر رویکرد سعی کردیم که هزینه‌های ساخت و تجهیز خطوط جدید مترو را تا حدود ۲۵ درصد کاهش دهیم، می‌گوید: اولین اقدام در کاهش هزینه‌ها استفاده از فناوری‌های روز دنیا بود؛ بگونه‌ای که حفاری مکانیزه با دستگاه حفار مکانیزه یا  TBM را در دستور کار قرار دادیم و با اینکه در وهله اول هزینه خرید یک TBM حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است؛ اما پیمانکار موظف به تهیه و تأمین آن شد. پس شهرداری نیازی به خرید TBM ندارد و همچنین استفاده از روش حفاری مکانیزه می‌تواند هزینه های ساخت را ۲۰ الی ۲۵ درصد کاهش دهد.

وی  با بیان اینکه سعی کردیم برای کاهش هزینه های ساخت، از مصالح نوین به جای مصالح سنتی و مرسوم استفاده کنیم که با انجام این مهم شاهد کاهش حدود ۵ درصدی در هزینه‌های ساخت هستیم می افزاید: این در حالی است که با اصلاح روش‌های لاینینگ، ۱۵ تا ۲۰ درصد و همچنین تقلیل زمان کل ساخت خطوط جدید در هزینه‌ها، شاهد کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی هستیم.  

هرمزی با تأکید بر اینکه تنها با بودجه نقد شهرداری تهران، امکان توسعه سریع شبکه خطوط متروی پایتخت وجود ندارد، ادامه می‌دهد: بررسی‌ها نشان داد که یکی از روش های نوین تأمین منابع مالی، بودجه غیر نقد یا همان تهاتر است، همچنین استفاده از توان بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران، اجرای طرح TOD و همچنین استفاده از ظرفیت مجتمع‌های ایستگاهی راهکارهای بعدی است که می‌توان از طریق آنها منابع مالی جدیدی برای پروژه‌های توسعه ای مترو و دیگر پروژه‌های عمرانی تعریف کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402111409911
  • خبرنگار : 71368