به گزارش ایسنا، دکتر عباس عبادی در نشست هم اندیشی مدیران پرستاری که در حاشیه کنگره اخلاق پرستاری در تهران برگزار شد، افزود: یکی از مباحث مهم امروز جامعه پرستاری روند اجرای قانون تعرفه گذاری است. اجرای این قانون فارغ از مسائل مالی آن یک حسن بزرگ داشت و آن این بود که برای پرستاران ایجاد هویت کرد.
وی گفت: قبل از اجرای قانون تعرفهگذاری پرستاری، پرستاران به عنوان گروه مصرف کننده در بیمارستانها مطرح بودند و گاهی به شکل ناخوشایندی به آنها پول و کارانه میدادند، اکنون گروه پرستاری میتواند برای دانشگاه علوم پزشکی درآمد تولید کند و استقلال و هویت مستقل پیدا کرده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حداقل مزیت این قانون، آن است که ۱۵ درصد مدیریت منابع در اختیار گروه پرستاری است و اگر به طور کامل مدیریت ۸۵ درصد منابع این قانون را در اختیار پرستاران قرار دهند اوضاع بسیار فرق میکند.
قانون تعرفهگذاری به پرستاران قدرت و هویت داد
عبادی گفت: در هر صورت اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری برای گروه پرستاری قدرت ایجاد کرده است. این درآمد ایجاد شده است و گروه پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی باید در توزیع این منابع نقش فعالانه داشته باشد.
وی افزود: گرچه بودجه و منابع اجرای قانون تعرفهگذاری که در اختیار گروه پرستاری قرار میگیرد، کم است، یا میزان آن به علت ثابت بودن ضریب ریالی در مقایسه با نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی پایین است، اما این متغیرها به اصل قانون تعرفهگذاری پرستاری ارتباط ندارد، بلکه متغیرهای بیرونی هستند.
افزایش بستههای تعرفههای پرستاری در سال آینده
وی گفت: با تلاشهای انجام شده برای سال ۱۴۰۳ برنامههایی برای اصلاح اجرای قانون تعرفه گذاری پیش بینی شده است. تعداد بستههای خدمات قانون تعرفهگذاری پرستاری افزایش پیدا میکند. شروع این قانون با ۱۷ بسته خدمتی بود و اکنون به ۲۷ بسته رسیده و سال آینده به بیش از ۵۰ بسته خدمتی میرسد.
وی ادامه داد: این بستههای جدید تدوین شده و برای تصویب به شورای عالی بیمه رفته است و اگر تصویب شود، همان طور که انتظار داشتیم به مرور مشکلات اجرایی این قانون برطرف میشود. اگر تعداد بستههای خدمتی کم باشد، مثلا خدمت پانسمان یا تزریقات تعریف نمیشد، مجبور به برداشت پول این خدمات از خدمات دیگر بودیم.
معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: افزایش بستههای خدمتی باعث افزایش منابع درآمدی قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری میشود. افزایش ۴۶ درصدی ضریب ریالی تعرفهها نیز در شورای عالی بیمه تصویب شده و منتظر تصویب نهایی آن در هیات دولت هستیم.
وی افزود: ضریب ارزش نسبی خدمات پرستاری نیز به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این ضرایب برای بخشهای عمومی ۸ است، پیشنهاد ما برای تعرفههای پرستاری ضریب ۱۳ است که بیش از ۵۰ درصد افزایش مییابد.
افزایش کارانه پرستاران
وی تصریح کرد: در مجموع روند اجرای قانون تعرفه گذاری در سال ۱۴۰۲ بهتر از سال ۱۴۰۱ است و بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مبالغ کارانه افزایش پیدا کرده است.
واگذاری صلاحیت حرفهای پرستاران به نظام پرستاری
عبادی با اشاره به گواهی صلاحیت حرفه ای پرستاران، گفت: آیین نامه صدور گواهی صلاحیت حرفهای پرستاران بازنگری شده و آماده ابلاغ است. سامانه های آن برای صدور گواهی نامه های الکترونیک نیز آماده است. سازمان نظام پرستاری هم تمایل دارد این بخش را برعهده گیرد از نظر ما منعی ندارد و در صورتی که بتوانند زیرساخت های فنی آن را آماده کنند، قابل واگذاری است، البته چالش ها و موانعی وجود دارد که قابل بررسی است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت به مباحث مرتبط با پرستاری در قانون برنامه هفتم اشاره کرد و افزود: برنامه هفتم در حوزه سلامت وظایف و ماموریت هایی را برای وزارت بهداشت تعریف کرده است. هدف کلی این برنامه تقویت حاکمیت نظام سلامت است و اهداف جزئی متعددی نیز در چارچوب این هدف کلی مانند افزایش همکاری با سازمانهای خیریه و مردم نهاد و سایر سازمانهای مرتبط تعریف شده است.
ایجاد مراکز هاسپیس در ایران
وی گفت: یکی از مباحث مطرح شده در این برنامه ایجاد مراکز نگهداری و مراقبتی یا همان هاسپیس است که در دنیا وجود دارد، اما در ایران هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
وی با بیان اینکه از سال های گذشته مفهوم هاسپیس (مراقبتهای نقاهتگاهی) در نظام سلامت برای ارائه خدمات مراقبتی مطرح شده است، افزود: با گذشت چند سال از طرح این موضوع، هنوز هاسپیس مناسبی در کشور نداریم.
عبادی افزود: فقط یک مرکز شبه هاسپیس در مشهد راه اندازی شد که کمتر از ۲۰ درصد از ظرفیت آن مورد استفاده قرار گرفته و بیش از اینکه یک مرکز نگهداری و مراقبت باشد، یک بیمارستان کوچک است و با اهداف هاسپیس تفاوت دارد.
وی ادامه داد: ضرورت تاسیس مراکز نگهداری هاسپیس کاملا روشن است، افزایش بیماریهای مزمن مانند سرطان، مشکلات زیادی را برای مراکز درمانی و وزارت بهداشت به وجود آورده و هزینههای زیادی را به سیستم تحمیل میکند. در بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی به خصوص در مناطق محروم با این مشکل مواجه هستیم و این مساله یکی از علل عقب ماندگی در پرداختهای دانشگاههای علوم پزشکی است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: خیّرین سلامت ظرفیت خوبی برای توسعه زیرساختهای سلامت هستند و میتوانند در مناطق مختلف کشور برای تاسیس هاسپیس ها کمک کنند.
وی ادامه داد: دستورالعمل های تاسیس مراکز هاسپیس تدوین شده و بر اساس آن می توان مدیریت این مراکز را به خود خیّرین واگذار کرد. روند تغییر بیماری ها و سالمندی در کشور، شرایطی را به وجود آورده که چاره ای جز تاسیس مراکز هاسپیس (مراقبتهای نقاهتگاهی) در کشور نداریم.
افزایش انجمن های علمی پرستاری
وی در ادامه سخنانش درخصوص افزایش تعداد انجمنهای علمی در گروه پرستاری، گفت: تا قبل از دولت سیزدهم فقط دو انجمن علمی در گروه پرستاری داشتیم و در این دولت به ۶ انجمن افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: انجمن های علمی در گروه پرستاری، ظرفیت های جدیدی به سیستم اضافه می کنند که هم در تولید علم و هم در ایجاد ظرفیت و قدرت برای سیاستگذاری، موثر هستند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، عبادی افزود: هدف اختصاصی بعدی در برنامه هفتم، تقویت سیاستگذاری مبتنی بر شواهد است. در این زمینه چند سند در حال نگارش است که به مراکز تحقیقاتی یا شبکه ملی تحقیقات سلامت برون سپاری شده اند. خروجی این اسناد تدوین خلاصه سیاستی است، مانند قانون جامع پرستاری که یکی از محصولات این مراکز است.
تدوین سند قانون جامع پرستاری در کشور
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه سند قانون جامع پرستاری در کشور تدوین شده است، تصریح کرد: در مجموع یک گروه تحقیق و توسعه در معاونت پرستاری وزارت بهداشت تشکیل شده است که هدف آن برونسپاری تدوین اسنادی است که برای سیاستگذاری نظام سلامت ضروری است و به مراکز تحقیقاتی برون سپاری می شود.
وی اضافه کرد: در سطح دانشگاه های علوم پزشکی مدیران پرستاری باید فاصله خودشان را با دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی کم کنند، دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی نیز باید به بخش بالین نزدیکتر شوند. باید به سمتی برویم که سیستم به صورت هماهنگتر کار کند و در مجموع مدیریت این حوزه به عهده مدیران پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی است.
وی ادامه داد: هدف اختصاصی بعدی، افزایش همکاری با سازمان های بین المللی در حوزه پرستاری است. مثلا در حوزه مراقبت های تسکینی آموزش های همکاران شروع شده است، یک دوره در شیراز برگزار شد و برنامه های دیگری نیز تدوین شده که با همکاری سازمان بهداشت جهانی قابل توسعه است. بحث بیمارستان الگو یا مگنت نیز در حال پیگیری است، البته تعداد آن از ۱۴ بیمارستان به ۶ بیمارستان کاهش پیدا کرده است.
وی گفت: از دیگر اهداف قانون برنامه توسعه، افزایش منابع مالی در حوزه سلامت است که هدف اختصاصی آن در حوزه پرستاری افزایش درآمدها در این حوزه است.
آغاز ساخت پانسیونهای پرستاری
وی بیان کرد: ایجاد پانسیونهای پرستاری نیز آغاز شده است و روسای دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه متعهد شدهاند. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ این کار نیز ردیف بودجه مشخص داشته باشد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: هدف مهم دیگر برنامه توسعه هفتم در حوزه سلامت، ساماندهی و افزایش ظرفیت نیروی انسانی در همه حوزهها از جمله پرستاری است. در این زمینه شاخصها در سطوح و ردههای مختلف برای افزایش ظرفیت تعریف شده است.
وی افزود: بودجه آموزش و توانمندسازی نیروهای پرستاری نیز تعریف شده است و مدیران پرستاری باید برای جذب این بودجه از قبل از شروع سال برنامههای آموزشی خود را به دانشگاه علوم پزشکی ارائه کنند و این بودجه را بگیرند. در غیر این صورت ممکن است این بودجه در جای دیگری هزینه شود.
عبادی تاکید کرد: باید دوره های آموزشی تعریف شود که به ارتقای شاخص های کیفیت خدمات پرستاری منجر شود. مانند کارگاه مدیریت زخم یا مدیریت درد تا بتوانیم از اعتبار دو درصدی بودجه دانشگاه استفاده کنیم.
انتهای پیام