مجری طرح‌های آزادراهی شمال‌غرب کشور خبر داد

سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی در طرح‌های آزادراهی آذربایجان‌شرقی

مجری طرح‌های آزادراهی شمال‌غرب کشور از سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی در طرح‌های آزادراهی آذربایجان شرقی خبر داد.

ناصر بصیری روز چهارشنبه(۱۱ بهمن) در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از وضعیت آزادراه تبریز-مرند که در قالب اردوی «راویان پیشرفت» انجام گرفت، اظهار کرد: اکنون ۲۵۰ کیلومتر آزادراه در سطح استان آذربایجان‌شرقی با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در حال اجرا و بهره برداری است که شامل بیش از ۱۱۰ کیلومتر آزادراه مراغه-هشترود، ۶۲ کیلومتر آزادراه تبریز-مرند و بیش از ۶۸ کیلومتر قطعه‌های ششم و پنجم آزادراه تبریز-ارومیه است.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: بر اساس برآوردهای اولیه انجام شده، ۴۸ کیلومتر از آزادراه مراغه-هشترود، ۳۳ کیلومتر از آزادراه تبریز-مرند و ۱۶ کیلومتر از آزادراه تبریز-ارومیه تا دو سال آینده و پایان دولت سیزدهم تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

وی در تشریح وضعیت آزادراه تبریز-مرند، افزود: احداث این آزادراه که ۶۲ کیلومتر طول دارد، از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و احداث بخشی از آن در قالب سفرهای استانی رئیس جمهور دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی در اولویت قرار گرفته است که در این راستا ۳۳ کیلومتر این آزادراه که شامل تقاطع دیزل آباد تبریز تا محله «شوردرق» تقاطع صوفیان جاده قدیمی تبریز-مرند می‌شود، در حال تکمیل است.

بصیری با بیان این‌که فاز نخست این آزادراه مهم استان به طول ۲۴ کیلومتر تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد، گفت: باند جنوبی این پروژه از سمت تقاطع صوفیان به تبریز، ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال اجرا است که برای تکمیل آن نیز ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است. باند شمالی آن نیز که ۷۰ درصد پیشرفت دارد، شش ماه پس از افتتاح باند جنوبی، آماده بهره برداری خواهد شد.

وی با بیان این‌که تکمیل باند شمالی این آزادراه به حدود ۷۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، افزود: اجرای آزادراه تبریز - مرند در مسیر رفت و برگشت از تقاطع دیزل آباد تبریز تا محله شوردرق صوفیان نیازمند مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی با اشاره به اهمیت آزادراه تبریز-مرند، خاطرنشان کرد: این آزادراه بخشی از آزادراه سراسری تهران-بازرگان بوده و در قالب جاده ابریشم و قسمتی از بزرگراه آسیایی (AH۱) اجرا می‌شود. این بزرگراه که از ژاپن تا بلغارستان ادامه دار است، بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مساحت دارد.

مجری طرح‌های آزادراهی شمال‌غرب کشور با بیان این‌که سال ۱۳۸۵ دولت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، متعهد اجرای این آزادراه شده است، گفت: کوتاهترین مسیر این آزادراه تا تبریز احداث شده و در حال بهره برداری است. بالغ بر ۱۴۰ کیلومتر از این مسیر در آذربایجان شرقی واقع شده که ۶۲ کیلومتر آن مربوط به آزادراه تبریز-مرند می‌شود.

وی با بیان این‌که باقی این مسیر از مرند تا «ایواوغلی» زیر قرارداد نرفته است، افزود: این پروژه با هدف کاهش زمان سفر، تلفات جاده‌ای، افزایش ظرفیت محور، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی، تکمیل شبکه آزادراهی کشور، اتصال آن به مرز بازرگان، افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر با اتصال تهران به اروپا اجرایی می‌شود.

جعفرصادق رستمی مهر، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در ادامه از اجرای بیش از ۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان خبر داد و افزود: این پروژه‌ها شامل جاده‌های تبریز-اهر، خواجه-ورزقان، صوفیان-شبستر-سلماس، تبریز-بستان آباد، بستان آباد-سراب و میانه-سرچم می‌شود.

وی از افتتاح زیرگذر شندآباد در کوزه کنان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های مرند-ایواوغلی، مرند-جلفا، تبریز-بستان آباد حدفاصل یوسف آباد تا تقاطع آزادراه پیامبر اعظم (ص) تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسند.

وی با بیان این‌که دولت سیزدهم، پیگیری‌های جدی برای تکمیل پروژه‌های راهسازی استان دارد، ادامه داد: حجم سرمایه گذاری در حوزه راهسازی استان بالا است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402111108089
  • خبرنگار : 50256