حامد علامتی در گفتوگو با ایسنا، درباره روند برگزاری هشتمین جشنواره ملی اسباببازی، گفت: اهدافی که برای اجرای جشنواره در نظر داشتیم، اجرایی شد و حتی گامی فراتر از اهداف خود برداشتیم.
او مشارکت تولید کنندگان اسباببازی را در هشتمین جشنواره ملی اسباببازی مناسب خواند و بیان کرد: قرار بود تولید کنندگانی که اسباببازی با کیفیت خوب تولید میکنند را انتخاب کنیم که این اتفاق با داوریهایی در سطح مناسب اتفاق افتاد. در عین حال سعی ما بر این بود تا اسباببازی با موضوعات مختلف فکری، حسی _ حرکتی، سرگرمی و... در نمایشگاه موجود باشد.
مشارکت ۱۲۰ تولیدکننده در هشتمین جشنواره ملی اسباببازی
علامتی معتقد است که شرایط عرضه اسباببازیها در هشتمین نمایشگاه مطلوب بوده است و ادامه میدهد: جشنواره در حالی با ۱۲۰ تولیدکننده داخلی و ۱۸۰۰ محصول، کار خود را آغاز کرد که تولیدکنندگان برای حضور در جشنواره مردد بودند؛ چرا که نسبت به فروش محصولات مطمئن نبودند، اما به دنبال استقبال گسترده مردم، تعداد محصولاتی که عرضه شد در روزهای آخر به ۲۰۵۰ قلم رسید.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره آمار فروش محصولات در هشتمین جشنواره ملی اسباببازی، بیان کرد: باید به جمعبندی نهایی برسیم تا ارقام را اعلام کنیم، اما میدانم که تولیدکنندگان به مرحله سود رسیدند و هدف ما هم همین بود؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصلا ذینفع نبود؛ چون تصمیم گرفته بودیم نقش تولیگری را به جای تصدیگری ایفا کنیم و همین سبب شد که فراتر از هدف خود هم عمل کنیم.
سهم ۳۰ درصدی اسباببازی ایرانی در بازار
وی با تاکید بر اینکه سهم اسباببازی ایرانی در بازار ایران خوب نیست، تصریح کرد: سهم اسباببازی ایرانی در بازار تنها ۳۰ درصد است و باید این درصد افزایش یابد؛ برگزاری رویدادهایی مانند هشتمین جشنواره ملی اسباببازی در استانها یکی از راههایی است که میتواند به رونق فروش اسباببازی ایرانی کمک کند و ما در آینده در نظر داریم چنین رویدادهایی را به شکل استانی هم اجرا کنیم.
«سند اسباببازی» در انتظار تدوین
علامتی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان شورای نظارت بر اسباببازی در انتظار تدوین «سند اسباببازی» است، گفت: این سند با همکاری تولید کنندگان در حال نگارش است و در نهایت برای کارشناسی به کمیتههای شورای عالی انقلاب فرهنگی میرود تا بررسی شده و به ما ابلاغ شود.
خرید اسباببازی اولویت سبد خرید خانوار است؟
او درباره سهم سبد خرید اسباببازی در خانوادهها، اظهار کرد: خانوادهها باید به سمتی بروند که اسباببازی را ابزاری تربیتی و آموزشی بدانند. این امر یک موضوع چندوجهی است که تولیدکننده هم باید آن را در نظر بگیرد تا تولیدات خود را به سمت تربیت، آموزش و درعین حال سرگرمیهای مرتبط ببرد؛ بر همین اساس زود است که بخواهیم درباره اینکه خرید اسباببازی به اولویت سبد خانوار تبدیل شده است یا خیر، نظر دهیم.
صرفهجویی کنید و اسباببازی بخرید
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه این نهاد بر قیمتگذاری اسباببازیها نظارت میکند، ادامه داد: جمعبندی ما این است که قیمتها مناسب است؛ چنانچه در هشتمین جشنواره ملی اسباببازی هم اسباببازی از قیمت پنچ هزارتومان تا حدود دو میلیون تومان داشتیم؛ پس خانوادهها با صرفهجویی میتوانند اسباببازی را هم به سبد خرید خود اضافه کنند. قرار نیست به دنبال اسباببازیهای لاکچری بروند، میتوانند اسباببازیهایی با جنبه آموزشی و سرگرمی را خریداری کنند.
او در عین حال معتقد است که برگزاری هشتمین جشنواره ملی اسباببازی یکی از مصادیق حمایت حاکمیت از تولیدکنندگان و رونق استفاده از اسباببازی ایرانی است و ادامه میدهد: اینکه تولیدکنندگان، کیفیت محصولات را افزایش دهند و درعین حال در بستهبندی جذابی هم آن را ارائه دهند تا عرضه به شکل مناسبی انجام شود بحثی دیگر است که در این بخش فکر میکنم با شیب ملایم صعودی در حال حرکت هستیم.
لزوم افزایش خلاقیت در تولید اسباببازی ایرانی
علامتی با تاکید بر اینکه در زمینه تولید و استفاده از اسباببازی ایرانی با نقطه مطلوب فاصله داریم، گفت: اسباببازیهای تولید داخل کیفیت خوبی دارند و درعین حال مناسب با فرهنگ ایرانی ساخته شدهاند به گونهای که با نمونه خارجی اصلا قابل قیاس نبوده و قطعا بهتر هستند، اما لازم است که تولیدکنندگان خلاقیت خود را در تولید افزایش دهند.
انتهای پیام