به گزارش ایسنا، داوود رجبی، مدیرعامل این شرکت دانشبنیان در خصوص ضرورت بومیسازی دستگاه «ویندرو ترنر»، گفت: در دنیا، با توجه به کمبود منابع اولیه زمین و اهمیت مساله بازیافت، تکنیکهای متعددی برای بازیافت زباله مطرح است و با روشهای مختلف، اقلامی چون کاغذ، شیشه، پلاستیک و فلز را از زباله جدا کرده و بازیافت میکنند، اما حجم زیادی از زبالههای شهری را زبالههای تر نظیر زبالههای تولید شده در آشپزخانه، شامل پوست انواع میوه، پسماند غذایی و سایر زبالههای تر تشکیل میدهد. به طوریکه گاهی درصد زباله تر به بیش از ۷۰ درصد میرسد؛ بنابراین بازیافت این حجم زباله، از اهمیت زیادی برخوردار است. تبدیل زباله تر به کود کمپوست که قابل استفاده در مصارف کشاورزی و باغداری است، یکی از روشهای مطرح در سطح دنیا است.
وی ادامه داد: از آنجا که بیش از ۷۰ درصد از حجم زبالههای شهری در ایران را نیز مواد آلی تشکیل میدهند، برنامهریزی برای کمک به استفاده مجدد این مواد به عنوان کود کشاورزی علاوه بر مزایای زیست محیطی باعث کاهش چشمگیر حجم مواد دفنی خواهد شد.
به گفته رجبی، در این میان، تولید بیوکمپوست میتواند بهخوبی در صدر برنامههای بازیافت و دفع بهداشتی زباله در کشور قرار گیرد. یکی از روشهای تبدیل زباله آلی به کود کمپوست استفاده از «خودروی کمپوست ترنر خودران» است.
در این روش مواد به صورت پشته روی زمین دپو شده و توسط «خودروی کمپوست ترنر خودران» هوادهی میشوند. با فعالیت میکروارگانیسمهای هوازی، به تدریج پروسه کمپوستینگ تکمیل شده و طی این عملیات عوامل بیماریزا از بین میروند، اما با توجه به اینکه این دستگاه وارداتی است و تهیه آن از منابع خارجی به دلیل تحریم ایران بسیار مشکل و حتی غیرممکن شده است، اهمیت داخلیسازی «خودروی کمپوست ترنر خودران» بسیار زیاد است.
وی با بیان اینکه خرید این دستگاه ۱۷ میلیارد تومان تمام میشود، گفت: خرید نمونه مشابه خارجی این محصول ۳۵ میلیارد تومان است و روی هر دستگاه چیزی حدود ۱۸ میلیارد تومان صرفهجویی ارزی داریم.
رجبی، ظرفیت تولید این شرکت را سالانه ۱۲ عدد دانست و تصریح کرد: اگر حمایت شویم و تیراژ را بالا ببریم تا سالی ۵۰ عدد هم میتوانیم تولید کنیم.
به نقل از معاونت علمی ریاستجمهوری، به گفته وی با توجه به وجود حداقل ۱۰۰ شهر با جمعیت بالای ۱۵۰ هزار نفر در کشور، طی هفت سال آینده به حداقل ۱۷۶ سایت تولید کود کمپوست هر یک با ظرفیت زباله ورودی ۲۵۰ تن در روز نیاز داریم که با استمرار این اقدام نیاز به بروز رسانی، نگهداری، تعمیر و تعریف خطوط در دراز مدت هم مطرح میشود.
این فعال فناور در خصوص مزیت ویندرو ترنر بومیشده نسبت به نمونههای مشابه خارجی، گفت: از آنجا که اساسا این دستگاه ابعاد بزرگی دارد و فضای زیادی را اشغال میکند، حمل و نقل آن امری به غایت دشوار و پرهزینه است. بنابراین، مهمترین مزیت بومیسازی آن، رفع مشکلات مربوط به حمل و نقل و خروج ارز و ... است. نکته دوم اینکه چون اساسا تولیدکنندگان این دستگاه در دنیا محدود هستند، ارائه خدمات پس از فروش ضعیفی هم دارد. تا آنجا که اکثر ویندرو ترنر وارداتی به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش، عملا بی استفاده باقی ماندهاند. در کنار همه این موارد، کاری که ما در بومیسازی این محصول در دستور کار خود قرار دادهایم، این است که ترکیبی از مزایای همه دستگاههای مشابه خارجی در این محصول را به نوعی بگنجانیم تا از هر نظر ما را از نمونه مشابه خارجی بینیاز کند.
رجبی با بیان اینکه هنوز صادراتی به خارج از کشور نداشتهاند، گفت: از آنجا که به تازگی کار ساخت داخلی آن را کلید زدهایم، فرصتی برای ارائه محصول به خارج از کشور پیدا نکردهایم، اما با این حال چون این دستگاه تولیدکننده کمی در دنیا دارد، قطعا از بازار صادراتی خوبی برخوردار است و در برنامههای آتی بر این حوزه تمرکز جدیتری خواهیم داشت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از رهگذر ساخت این محصول به صورت مستقیم ۱۵ نفر مشغول به کار شدهاند.
انتهای پیام