تجارت جهانی با اختلال در کانال سوئز سقوط می‌کند؟

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) اعلام کرد حمل و نقل از طریق کانال سوئز طی ۲ ماه پس از درگیری‌ها در دریای سرخ که شرکت‌های کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر محموله‌ها کرده، ۴۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، رئیس لجستیک تجاری در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد یا آنکتاد، یان هافمن هشدار داد در حال حاضر هزینه‌های حمل و نقل افزایش یافته و هزینه‌های انرژی و مواد غذایی تحت تاثیر قرار گرفته است و این موارد خطرات تورم را افزایش می‌دهند.

وی اظهار کرد: ما بسیار نگران و شاهد تاخیر، هزینه‌های بالاتر، انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر هستیم.

بازیگران اصلی صنعت کشتیرانی به‌طور موقت استفاده از کانال سوئز را متوقف کرده‌اند؛ مسیر تجارت دریایی مهم که دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می‌کند و مسیر دریایی حیاتی برای انتقال انرژی و بار بین آسیا و اروپاست.

بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، از ابتدای ماه دسامبر ۳۹ درصد کشتی‌ کمتری از کانال عبور کرده‌ که باعث کاهش ۴۵ درصدی در تناژ بار شده و به‌طور قابل توجهی مسیرهای تجاری دریایی را که قبلا تحت فشار قرار گرفته بودند، مختل کرده است.

هافمن هشدار داد تعدادی از مسیرهای تجاری مهم جهانی نه تنها به دلیل حملات در دریای سرخ، بلکه به دلیل درگیری اوکراین و سطح پایین آب در کانال پاناما با مشکلاتی مواجه هستند.

وی می‌گوید واقعا راه نجات تجارت جهانی، حمل و نقل دریایی است. این اختلالات بر آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر ژئوپلیتیک، تنش‌ها و تغییرات آب و هوایی تاکید می‌کند.

بیزنس نوشت، کانال سوئز تا ۱۵ درصد تجارت جهانی و حدود ۲۰ درصد از ترافیک کانتینری را مدیریت می‌کند و ترانزیت کشتی‌های کانتینری از طریق کانال ۶۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و طبق اعلام کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، بیشترین تأثیر بر گاز طبیعی مایع بوده زیرا از ۱۶ ژانویه به‌طور کلی عبور محموله‌ها از طریق مسیر تجاری کلیدی متوقف شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402110906161
  • خبرنگار : 50072