حجتالاسلام عباس عبداللهی در سلسله نشستهای خبری «مشارکت قوی، ایران قوی» در دفتر ایسنای سمنان، اظهار کرد: وظیفه این سازمان پدافند هوشمند تبلیغاتی و دفاع از پایگاه دین در برابر تهاجم فرهنگی و دسیسههای نظام سلطه است.
وی با اشاره به تجربه بیش از ۴۰ ساله این سازمان، ادامه داد: بیشک سازمان در این چهار دهه، نقاط ضعف و قوت بسیاری داشته، اما رویکرد نوین این سازمان بعد از بیانیه گام دوم رهبری معظم انقلاب، یک نقطه عطف در فعالیتهای آن است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان از توجه به جوانگرایی در مدیریت کشور بهعنوان روح حاکم بر بیانیه گام دوم یاد کرد و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در همین راستا، جوانگرایی را در مجموعه خود محقق کرد. بیتردید نقطه عطف در گام دوم انقلاب، جوانگرایی در حوزه مدیریت کشور است که بر این اساس، اولین اتفاق مثبت در کل کشور دیده شدن جوانان نخبه فرهنگی در این اداره کل است.
او با اشاره به اینکه ریاست تبلیغات اسلامی کشور با انتصاب مدیران جوان در استانها روح جوانی را در این سازمان دمید، ادامه داد: بیش از ۲۰۰ نخبه جوان حوزوی و دانشگاهی برای حضور در مدیریتهای فرهنگی و تبلیغات اسلامی استانها جذب این سازمان شدند.
این عضو شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه این رویکرد نوین در سازمان تبلیغات اسلامی استان از سال ۱۳۹۹ آغاز شد، گفت: اولین گام در استان با انتخاب نیروهای جوان نخبه حوزوی و بومی در ادارههای شهرستانهای استان برداشته شد و جوانگرایی با رویکرد تخصصگرایی در مدیریتهای مختلف سازمان شکل گرفت بهطوری که امروزه سطح نخبگی و تخصص مدیران تبلیغات اسلامی در استان در سطح رنکینگ یک دانشگاهی است.
او افزود: از بهمن ۱۳۹۹ در ساختار مدیریتی تبلیغات استان، نخبگان حوزی، فرهنگی و بومی شهرستانی در ادارههای شهرستان مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه در تحولات اخیر، علاوه بر توجه ویژه به جوانگرایی، تلاش شد جوانان نخبه وارد تبلیغات اسلامی استان شوند، ادامه داد: تمام تحولات بعدی و دستاوردهای تبلیغات اسلامی استان در این دو - سه ساله محصول این رویکرد تخصصمحور است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان همه اتفاقهای مثبت رخداده در این اداره کل در چند سال اخیر را محصول رویکرد نوین سازمان و جوانگرایی ایجادشده در بدنه مدیریتی سازمان ارزیابی و اظهار کرد: شتابدهنده فرهنگی رسانهای شرق استان تحت عنوان «گامی نو» و شتابدهنده فرهنگی رسانهای در نیمه غربی استان تحت عنوان «مرکز نهضت» در شاهرود و سمنان راهاندازی شد که در این مراکز جوانان مستعد رسانهای مورد حمایت قرار گرفتند و توانمندسازی شدند.
وی به غنای بالای محصولات تولیدی این مراکز اشاره و بیان کرد: محصولات تولیدی این مراکز از چنان غنا و ژرفایی برخوردار بودند که در شبکههای صداوسیما که استانداردهای بالایی دارند، بارها پخش شدند. نماهنگ قرن طوفانی بهمناسبت روز قدس، مستند تکیه برنجی بهمناسبت عید قربان مستند روضههای خانگی که در قالب مستند، تیزر، موشن تهیه و تولید شدند از جمله محصولات تولیدی استان بودند که بارها از شبکههای ملی و بینالمللی رسانه ملی پخش شدند.
او با تأکید بر اینکه ارتقای غنای برنامههای سازمان تبلیغات در مناسبتهای مذهبی، از جمله اولیتهای این اداره کل در استان سمنان است، گفت: همه تلاش مجموعه این است که تولیداتی متناسب با ذائقه مخاطبان تهیه و تولید شود.
عبداللهی از برگزاری رویداد پیشگام در دانشگاه سمنان بهعنوان یکی از مهمترین برنامههای این اداره کل نام برد و اظهار کرد: این رویداد که توسط یک تیم متخصص از دانشگاه تهران طراحی شد، در راستای توانمندسازی جوانان استان برای شناخت مسألههای زیستبوم و تفکر به آنها برگزار شد.
وی از ثبت نام افزون بر ۴۰۰ نفر برای شرکت در این رویداد خبر داد و گفت: در گام بعدی، بیش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان انتخاب و در قالب ۳۰ گروه سازماندهی شدند. در این رویداد دو روزه، ۲۵ تیم از استان به ۲۵ موضوع مهم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... پرداختند و سپس عملکرد تیمها مورد ارزیابی و داروی متخصصان قرار گرفت.
هویتبخشی به حوزه کنشگری زنان و دختران
وی از استعدادهای شناساییشده بهعنوان یک شبکه موثر نام برد و بیان کرد: همه مسألههای انتخابشده در این رویداد مسألههای کیفی بودند.
عبداللهی از برنامهریزی برای برپایی دومین رویداد پیشگام در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: تیمهای خوبی چه در بخش دانشآموزی و چه در حوزههای دانشجویی و دانشگاهی و ... شناسایی شدند که اکنون از ظرفیت برخی از آنها در برنامههای متعدد و متنوع سازمان استفاده میشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان از هویتبخشی به حوزه کنشگری زنان و دختران بهعنوان دیگر برنامه این اداره کل نام برد و افزود: تمام تشکلهای زنان استان شناسایی شدهاند و خانه دختران نجما در استان ایجاد شده است.
وی از عضویت دختران فعال فرهنگی در این خانه خبر داد و اظهار کرد: توانمندسازی و رشد معرفتی دختران همراه با انجام طرحهای فرهنگی از جمله برنامههای این خانه است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه سازمان تبلیغات به دستور امام (ره) برای ایجاد پدافند نرمافزاری در حوزههای مرتبط با نظام با هدف رویکرد تبلیغاتی ایجاد شد، افزود: وظیفه این سازمان، ایجاد پدافند نرمافزار هوشمند تبلیغاتی و دفاع از پایگاه دین در برابر تهاجم فرهنگی دشمن است.
شناسایی بیش از ۸۰۰ هیأت مذهبی در شهرستانهای هشتگانه استان
عبداللهی از شناسایی بیش از ۸۰۰ هیأت مذهبی در شهرستانهای هشتگانه این استان خبر داد و گفت: در استان ۸۰۰ هیأت مذهبی ثبتشده داریم. ضمن اینکه ۲۰۰ هیأت شاخص در استان مشغول فعالیت هستند. در این راستا تلاش شده است ظرفیت تشکلهای دینی استان را به سمت کنشگری اجتماعی بیشتر و جهاد تبیین ارتقا دهیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به برنامههای این اداره کل برای ماه مبارک رمضان، ادامه داد: یک تیم جوان با هدف برنامهریزی در این بخش در تبلیغات اسلامی استان مستقر شده است. سال گذشته تمرکز ما بر برنامه محفل بود که با استقبال قابل توجهی روبهرو شد. امسال قرار است برنامه محفل با یک پیوست قرآنی اجرایی شود. در این راستا، ۳۰ آیه اعتقادی قرآن با نظرداشت به اندیشههای رهبری معظم انقلاب در تفسیر قرآن انتخاب و در قالب یک کتاب منتشر شد. قرار است مطالب کتاب چه در جزءخوانیها و چه در سخنرانیهای ماه مبارک رمضان مورد توجه ویژه قرار گیرد.
عبداللهی از افزایش ۱۰ درصدی معتکفان در این استان خبر داد و گفت: حدود ۱۰۰ مسجد استان در برنامه اعتکاف فعال بودند که ۳۵ درصد مساجد در روستاها و ۶۵ درصد نیز در مناطق شهریاند. از نظر جنسیتی، ۶۰ درصد فضاها به زنان و ۴۰ درصد به مردان معتکف اختصاص یافت.
وی از وجود ۳۲ مسجد ویژه اعتکاف دانشآموزی در استان خبر داد و افزود: در مجموع حدود ۱۰ درصد جمعیت استان در برنامههای مرتبط با اعتکاف حضور یافتند. ضمن اینکه مدل برگزاری برنامهها کاملاً مردممحور است و سازمان تبلیغات اسلامی فقط به تسهیلگری در این بخش پرداخته است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در بخش دیگری، به بیان اهمیت انتخابات اسفند ماه در کشور پرداخت و اضافه کرد: مردم ایران همواره در انتخابات، حضور با شکوهی داشتهاند. امسال نیز با مشارکت حداکثری در پای صندوقهای رای به دفاع از نظام اسلامی و کشور خواهند پرداخت.
انتهای پیام