دفتر ایسنا در استان کردستان در راستای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی و ارائه راهکار برای مشارکت حداکثری، میزگردی تخصصی را با حضور دانشگاهیها برگزار کرد.
دانشگاه، مرجع افکار عمومی است
دکتر محمدرضا عبدالملکی، مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه کردستان، در ابتدای این میزگرد اظهار کرد: دانشگاه جایگاه مرجعیت افکار عمومی است و در بستر دانشگاه، گروههای مرجع شامل دانشجویان و اساتید هر کدام در جایگاه تاثیرگذاری هستند.
وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه از دو جنبه میتوانند قابلیت مرجعیت افکار عمومی را داشته باشند، گفت: اساتید دانشگاه میتوانند عامل تحریک برای دانشجویان باشند و از طریق دانشجو بهعنوان یک گذر فرهنگی بر جامعه و مردم تاثیرگذار باشند.
مدیرکل امور دانشجویان ایثارگران و شاهد در دانشگاه کردستان با اشاره به اهمیت موضوع جهاد تبیین، بیان کرد: بهدنبال جنگ نرمی که دشمن ایجاد کرده و با توجه به تحریف حقایق و واقعیتهایی که دارد، دشمن در هرانتخاباتی که ما داریم دخالت کرده است و علیه آن بهصورت مستقیم و غیرمستقیم دشمنی میکند.
او توضیح داد: در شیوه مستقیم، دشمن انتخابات ایران را صوری میداند و مردم را به شرکت نکردن در آن تشویق میکند و دورخیزی برای ناکارآمد نشان دادن نظام دارد که این یاس و ناامیدی که نسبت به چرخه مدیریت نظام از دور توسط دشمن شکل میگیرد، تکلیف مضاعفی را بر دوش گروههای مرجع متعهد به نظام و انقلاب برای روشنگری ایجاد میکند.
وی به رای مثبت بیش از ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: براساس قانون اساسی، امور کشور باید به اتکا به آرای عمومی اداره شود و راهکارهای اجرایی هم برای تحقق این امر تعریف شده که این امر مصداق و تابع مفهوم انقلاب اسلامی و حاکمیت مطلق خدا در جهان است و براساس آن، خدا انسان را بر سرنوشت اجتماعی خود حاکم کرده است.
این استاد دانشگاه ادامه مدیریت حضور مردم و آنچه را که در غرب بهعنوان دموکراسی مطرح میشود، در انقلاب اسلامی، مردمسالاری دینی دانست و گفت: انتخابات بارزترین تجلی حضور مردم، مشارکت سیاسی و دخالت در حاکمیت است. انتخابات کارکردهای قابل اندازهگیری منطقی و زیبایی دارد و ظرفیت مناسبی برای چرخش منطقی نخبگان، فرهنگسازی سیاسی و تمرین عقلانیت خرد جمعی و اجتماعی است که همه این مولفهها از بطن انقلاب برای حاکمیت مردم شکل گرفته است.
وی جمهوری بودن ساختار نظام، انتخابی بودن مقامات و مناصب تقنینی و اجرایی را دارای هارمونی دانست و ادامه داد: دانشگاهیان باید این امر را برای مردم تبیین کنند و حرف دشمن را بر زمین بزنند.
عبدالملکی تاکید کرد: دانشگاهیان باید با روشنگری به مردم تبیین کنند که نهتنها قهر کردن با صندوق رای عقلانی نیست، بلکه حضور پرشور در انتخابات و پای صندوق رای، اراده ملت را به بدنه مدیریت کشور تزریق میکند.
وی اساتید و دانشجویان را دو قشر مرجع و تاثیرگذار بر افکار عمومی ارزیابی و اظهار کرد: اساتید هم از بدنه دانشجو و هم از طریق جهاد تبیین و با تحلیل عالمانه غلط پردازیها و هم استنباط از سابقه جایگاه خود میتوانند با ادبیات علمی بر دشمنان پیروز شوند و هم بر افکار عمومی تاثیرگذار باشند.
او مناظرههای دانشجویی، کرسیهای آزاداندیشی، دعوت از کاندیداها در دانشگاهها با هدف حضور حداکثری و انتخاب اصلح را مهمترین راهکارهای ایجاد فضای انتخاباتی دانست و بیان کرد: معیارهای ایجابی از روح قانون اساسی نشآت گرفته است و در معیارهای سلبی نیز وابسته به بیگانه نبودن از مهمترین مولفههاست.
وی مکتب حاج قاسم سلیمانی را الگوی کارآمد و مهمی در گفتمان انقلاب اسلامی دانست و افزود: حاج قاسم فردی جناحی نبود و علاوه بر انقلابی بودن، از قدرت روحی و روانی و قدرت حکمت و تدبیر برخوردار بود و وامدار شخص خاصی نبود و شجاعانه در برابر دشمن ایستادگی کرد.
دانشگاهها به خانه گفتوگو مبدل شوند
دکتر شاهین فکور، رییس دانشگاه علمی - کاربردی واحد استان کردستان در نشست ایسنا، با اشاره به اینکه مردم، نامزدهای انتخاباتی و هیات اجرا سه ضلع مهم انتخابات هستند، اظهار کرد: با توجه به بینش و تفاوت اندیشهای که دانشگاهیان باید با سایر اقشار داشته باشند، زمان آن رسیده که دانشگاهها به خانه گفتوگو تبدیل شوند و فضای گفتوگو علاوه بر دانشجویان با مخاطبان عام، دولتمردان، کارآفرینان و سیاسیون ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید از فضای تکمخاطبی خارج شود، افزود: باید تلاش کرد که دانشگاه از تکمرجعیت علمی بودن خارج شود. امروز به این میبالیم که دانشگاههای ما به دنبال یافتن مرجعیت علمی در دنیا هستند؛ اما براساس فقه سنتی، مرجعیت به جایگاهی گفته میشود که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد. اکنون این سوال مطرح است که آیا دانشگاههای ما به این جایگاه رسیدهاند؟
دیوار ارتباط مردم با دانشگاه کوتاهتر شود
این استاد دانشگاه گفت: بهتر است دانشگاهها علاوه بر حوزه علم در سایر حوزهها نیز مرجعیت داشته باشند. بر همین اساس، دیوار ارتباط دانشگاه با مردم باید برداشته و کوتاهتر شود و نهتنها دربزنگاهها بلکه در همه امور برای بهرهگیری بیشتر از بینش اجتماعی دانشگاه، ارتباطی موثر برقرار باشد. اگر این امر تحقق یابد، دانشگاه میتواند نقش تاثیرگذار و مرجعیت خود را در جامعه القا کند.
فکور با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاه بر دو راس مردم و نامزدهای انتخاباتی، ادامه داد: نیروهای دانشگاهی میتوانند بر ایجاد و ارتقای آگاهی و بصیرت مردم تاثیر بگذارند، در این صورت میتوان دانشگاه را یک نهاد تربیتی دانست.
وی بیان کرد: دانشگاهیان میتوانند بهعنوان یک نهاد تربیتی تاثیرگذار با الگوهای اجتماعی در ارتباط با مردم نقش مهمی داشته باشند.
وی با اشاره به نقش دانشگاه در ارتباط با نامزدهای انتخاباتی در مرحله پیش انتخاباتی، گفت: دانشگاه میتواند این افراد را به سمت ایجاد امید، برنامهمحور بودن، شناخت ظرفیتهای حوزههای انتخاباتی و بهرهگیری از آنها در برنامههای خود هدایت کند.
نامزدهای انتخاباتی باید برنامهمحور باشند
فکور برنامهمحور بودن کاندیداها را امری بسیار مهم ارزیابی و بیان کرد: شخصمحور بودن از آسیبهای انتخابات در گذشته بوده است و بیشتر افراد به جای اینکه با برندهای سیاسی وارد انتخابات شوند، یکشبه تصمیم به حضور در این عرصه گرفتهاند. بر همین اساس، دانشگاه باید در این حوزه ورود کند و کاندیداها را به مسألهمحور بودن و حل مسائل و مشکلات استان هدایت کند، چراکه مردم دیگر از شعارهای توخالی خسته شدهاند.
او تاکید کرد: دانشگاه باید در خدمت کاندیداهایی باشد که بتوانند مسائل را شناسایی و برای آنها راهکار ارائه دهند و در قالب برنامه تدوین کنند.
مطالبهگری مهمترین رویکرد دانشگاه بعد از انتخابات است
وی درباره نقش دانشگاهیان پس از برگزاری انتخابات، گفت: یکی از ایراداهایی که میتوان از دانشگاهها و حتی مردم گرفت، این است که فقط در قالب یک گفتمان، فردی را انتخاب میکنند و انتظار داریم کار انجام دهد. در حالی که این فرد که بهعنوان وکیل مردم انتخاب میشود باید طی دوره وکالت خود مورد مشورت و حتی مطالبهگری قرار گیرد.
رییس دانشگاه علمی - کاربردی واحد کردستان بیان کرد: دانشگاه میتواند بعد از انتخاب یک نماینده، با رویکرد مشورتی و مطالبهگری این فرد را همراهی کند و به نمایندگان مجلس متناسب با کمیسیونها مشاوره دهد. در این صورت میتوان انتظار داشت که نمایندگان منتخب کارآمد باشند.
وی رویکرد مطالبهگری و مشورتی را مهمترین نقش دانشگاهها پس از برگزاری انتخابات در ارتباط با نمایندگان ارزیابی کرد.
مجلس جای آزمون و خطا نیست
فکور درباره مولفههای انتخاب فرد اصلح بیان کرد: نگاه مردم به دانشگاه و دانشگاهیان در ارتباط با بیان ویژگیهای یک نماینده مجلس باید متفاوت باشد و اگر بتوانیم این نگاه متفاوت را در دانشگاه ایجاد کنیم، موفق عمل کردهایم.
وی ادامه داد: رفتارهای شخصیتی و اخلاقی نامزدها در مراجع نظارتی مورد نظر بوده و افراد از مسیرهایی فیلتر و تایید میشوند، اما رفتارهای علمی و فنی افراد باید توسط دانشگاهیان در جامعه تبیین شود.
رییس دانشگاه علمی - کاربردی واحد استان کردستان اظهار کرد: نامزد انتخاباتی در بعد رفتار علمی و فنی در درجه اول باید آگاه، متخصص و عالم باشد و مسائل روز کشور، استان و حوزههای انتخابی خود را بشناسد و راه حل خود را بهصورت راهبرد و برنامه بیان کند. نامزد باید سابقه مدیریتی داشته باشد، چون مجلس جای آزمون و خطا نیست و باید جهانبینی و وسعت فکر لازم را در برنامههای خود داشته باشد. این امر نافی جوان بودن نیست و با بیتجربه بودن متفاوت است.
به گفته او، مهمترین برنامه انتخاباتی برای افرادی که به نوعی در رفتار انتخاباتی تاثیرگذارند، مشارکت است. بر همین اساس باید رفتار افرادی که بهعنوان نامزد در انتخابات حضور مییابند باید بهگونه ای باشد که مشارکت را متجلی کنند.
وی با تاکید بر اینکه رفتار انتخاباتی باید به مشارکت حداکثری منتهی شود، افزود: نامزدهای انتخاباتی میتوانند در عرصههای مختلف فعالیت خود با ایجاد امید، اعتماد، بیان کمی و کاستیها، دستاوردها و توفیقها، شور و نشاط را بین مردم ایجاد کنند. یک نامزد انتخاباتی باید بتواند با استفاده از یکسری مولفهها، ضریب تاثیرگذاری خود را افزایش دهد و با شبکهسازی در مجلس و بهرهمندی از نیروهای متخصص در استان، آگاه و اصلح بودن خود را به مردم ثابت کند.
او صرفهجویی در تبلیغ را نکته بسیار مهمی بین نامزدهای انتخاباتی دانست و گفت: همگرایی با سایر نمایندگان در مجلس، اصلی مهم است و باید نمایندگان منتخب با همدلی و همگرایی بتوانند به اهداف خود برسند.
مشارکت مبتنی بر آگاهی و تصمیمهای منطقی، جامعه را تغییر میدهد
دکتر جلیل سحابی، جامعهشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در ادامه این نشست، با تاکید بر اینکه باید تصمیمهای گرفتهشده درباره انتخابات تاثیرات با دوام داشته باشد، اظهار کرد: این امر در بستر ارتباط مداوم با دانشگاه امکانپذیر است و ایجاد گفتمانهای مختلف میتواند نسل جدید را که بیشتر هویتخواه استف پوشش دهد.
وی ادامه داد: رای دادن تابع شرایط مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است و مبتنی بر همین ویژگیها میتوان نمایندگان را انتخاب کرد.
این جامعهشناس بیان کرد: اگر بهدنبال بهبود وضعیت هستیم باید در این کنش سیاسی شرکت کنیم، چراکه رای ندادن تنها چیزی است که تضمینکننده عدم تغییر وضعیت است. بنابراین مشارکت مبتنی بر آگاهی و تصمیمهای منطقی میتواند تغییرات مورد نظر را برای مشارکتکنندگان به دنبال داشته باشد.
او معتقد است: به انتخابات بهعنوان یک حق سیاسی و مدنی نگریسته میشود، مردم باید بدانند رای آنها در برابر دشمنان انتخابات و دموکراسی که میخواهند تاثیر انتخابات را کمرنگ کنند، بسیار مهم و تاثیرگذار است و ارزش خاصی دارد و بهعنوان یک حق و مسأله شهروندی باید به آن نگریسته شود.
رای سفید، یک بازی عریان و بیارزش است
سحابی درباره دادن رای سفید نیز گفت: رای سفید اگرچه مشارکت محسوب میشود، اما یک بازی عریانی است؛ از یک طرف اعتراض به نمایندگان و برنامههای آنهاست و از طرفی هم محروم شدن فرد از رای واقعی خود است.
وی اظهار کرد: ما در رای دادن مطالبهگری داریم و رای ندادن یا رای سفید به معنی عدم مطالبهگری است و ادعایی هم نباید داشته باشیم. بر همین اساس، نقش دانشگاه در نشان دادن اهمیت رای افراد و رایهای مبتنی بر انتخاب عقلانی و مطالبهگری بسیار مهم است.
این جامعهشناس بیان کرد: رای دادن مبتنی بر یک گذشته تاریخی است و در جامعه ما تاکنون به شیوههای مختلفی تداوم داشته است. بنابراین رای دادن پاسداشت اتفاقهای گذشته و احترام به آرمانها و همچنین دموکراسی و مردم است.
انتخابات منطقیترین و مدرنترین شیوه احترام به مردم و دموکراسی است
وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و رسانهها در انتخابات، گفت: اگر در گذشته دانشگاه مکانی برای تضارب آرا تلقی میشد، امروز فضای مجازی این بستر را مهیا کرده است و واکنش و تبادلی مبتنی بر همین ابزار رسانهای میتواند برای تاثیرگذاری بیشتر در جامعه شکل گیرد.
سحابی بیان کرد: آگاهی طبقاتی، اهمیت نخبگان و دانشگاه، ارزش گذاشتن به گروههای مرجع مبتنی بر نهاد علم میتواند در به رسمیت شناختن استقرار نهاد علمی تاثیرگذار باشد و تصمیمهای گرفتهشده را بین مردم قابل پذیرش و تغییرات مهمی در زندگی ما ایجاد کند.
وی درباره انتخاب فرد اصلح، گفت: افرادی که ذهنی توسعهگرا داشته باشند و بتوانند در اجتماع و نه در اقتصاد زیست کنند، موفق به کسب رای مردم خواهند شد. اگر بتوانیم فردی را که مبتنی بر تغییرات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در سطح کلان کارایی داشته باشد، معرفی کنیم، میتوانیم مشارکت مردم را تضمین کنیم.
این جامعهشناس افزود: ما نیازمند افراد سالم، متشخص و دارای باورهای عقلانی هستیم که بتوانند زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهند و ارتباط موثری با طبقات پایین، زنان و سایر اقشار داشته باشند.
مرجعیت دانشگاهها باید ارتقا یابد
دکتر مهدی حاتمی، رییس بسیج اساتید دانشگاههای استان کردستان، نیز در نشست ایسنا اظهار کرد: قانون اساسی ما که قانون مادر است، ولایت امر را جزو مسایلی میداند که به هیچوجه نمیتواند مورد تجدید نظر قرار گیرد و جایگاه جمهوریت در کنار اسلام و ولایت فقیه جایگاه ویژهای است.
وی با بیان اینکه نظام ما مردمسالاری دینی است، ادامه داد: در نظام سیاسی ما، رای فقط حق نیست، بلکه انتخابات هم حق است و هم تکلیف. تکلیف یک بعد شرعی است و بعد دیگر آن بعد ملی است که در این راستا، مردم با هر عقیده و بینشی باید نقش خود را در انتخابات ایفا کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دانشگاهها، ما با دانشجو و اساتید روبهرو هستیم، اظهار کرد: مرجعیت دانشگاهها باید ارتقا یابد. در تاریخ گذشته ما، دانشجو در مقابل استکبار ایستاده و در مناسبتهای مختلف جریانسازی کرده و این از آثار مرجعیت دانشگاه است.
وی با اعتقاد به اینکه مرجعیت دانشگاهها آنطور که مورد نظر مقام معظم رهبری است، هنوز شکل نگرفته است، تاکید کرد: دشمنشناسی مهمترین عامل شکلگیری بیداری در دانشگاههاست.
دانشگاه مهمترین ابزار دشمنشناسی است
به گفته او، دشمنانی که خیرخواه ما نیستند و هر بار از طریق رسانه و فضای مجازی مردم را تحریک میکنند، باید شناسایی شوند و در مقابل آنها ایستاد. دشمنشناسی به ابزاری برای شناخت بیشتر نیاز دارد که مهمترین آن دانشگاه است.
وی بیان کرد: سیاسی بودن دانشگاه به معنی بینش یافتن و آگاهی نسبت به مشکلات همراه انتقاد است. بر همین اساس، کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها باید فعال شود که با تحقق این امر اصل جمهوریت نظام تقویت میشود.
دانشگاه به کانون فکر و اندیشه تبدیل شود
حاتمی با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید به کانون فکر و اندیشه تبدیل شوند، بیان کرد: بستری فراهم شود که در دانشگاه استانها تقسیم کار کنند و در چارچوب مقررات نامزدها بتوانند در دانشگاهها حضور یابند و مطالبهگری درباره آنها صورت گیرد.
وی ادامه داد: نامزدهای انتخاباتی به رصد دانشگاه نیاز دارند، چراکه گاهی طوری صحبت میکنند و شعار میدهند که اصلاً در صلاحیت آنها نیست، بنابراین فضای گفتوگو در دانشگاهها باید شکل گیرد و این امر میتواند مهم و تاثیرگذار باشد.
حاتمی با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین مشارکت مردم و توسعه وجود دارد، افزود: اگر دانشگاهها وارد کار شوند و مشارکت استانها در انتخابات افزایش یابد، نمایندهای قوی انتخاب میشود و توسعه استان هم رقم میخورد.
وی انتخابات را بستر رشد و توسعه ارزیابی و بیان کرد: اگر دانشگاهها و مراجع ذینفوذ در استانها نقش خود را به خوبی ایفا کنند، این امر فرا گیر میشود. بر همین اساس، ایجاد فضای انتخاباتی در استان کردستان باید دغدغه اصلی مسؤولان باشد و راهکار آن نفوذ به مراجعی است که مردم قبول دارند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مطالبات دانشجویان باید ملموس و عملی باشد، افزود: مطالبات دانشجویان از نامزدهای انتخاباتی باید با گرفتن مجوزهای لازم برای صحبت آنها با نامزدها در صداوسیما، دانشگاه و سایر رسانهها مطرح شود، تحقق این امر موجب ایجاد فضای انتخاباتی در استان میشود.
انتخاب اصلح برعهده مردم است
حاتمی با بیان اینکه در ارتباط با انتخاب اصلح، شورای نگهبان حداقلها را معرفی میکند و انتخاب اصلح برعهده مردم است، گفت: قدرت نطق امری بسیار مهم در انتخاب افراد مورد نظر برای بیان مطالبات در مجلس است.
وی واقعنگر بودن، سواد علمی و عملی داشتن، اشراف به قوانین و مقرارت، بررسی سوابق فرد، صرفهجویی در هزینههای انتخاباتی، هدفمند بودن، دوری از شعارهای کذب، سوءاستفاده نکردن از ارزشها و ظرفیتهای قومیتی و زبانی را از مهمترین مولفههای انتخاب فرد اصلح دانست.
انتهای پیام