به گزارش ایسنا، وبگاه عبری Calcalist که متخصص اقتصاد است در گزارشی طولانی با عنوان «از تسلا تا پریمارک... حملات ارتش یمن تولید و ذخایر را مختل میکند»، نوشت: این بحران پایانی نزدیک را نشان نمیدهد و تشدید حملات آمریکا و انگلیس به پایگاههای این گروه طی این هفته مانع از اجتناب شرکتهای کشتیرانی از طی مسیرهای کشتیرانی خطرناک در دریای سرخ نشد.
افزایش هزینههای حمل و نقل
به گزارش این وبگاه، حداقل ۲۴۰۰ کشتی با انتخاب یک مسیر جایگزین از طریق تنگه رأس الرجاء الصالح مسیر کشتیرانی خود را تغییر دادند که این اقدام مدت زمان سفر بین اروپا و آسیا را از ۳۵ به ۴۹ روز افزایش میدهد و در نتیجه هزینههای حمل و نقل از جمله هزینه سوخت و بیمه را افزایش میدهد.
این خسارت به صنعت کشتی سازی محدود نشد، بلکه تاخیر در عملیات بارگیری و هزینههای بالا حتی بر سایر صنایع نیز تأثیر گذاشت. ماه گذشته میلادی، گروهی از شرکتهای وابسته به کشتیرانی دریایی نسبت به طیف گستردهای از خسارات هشدار دادند که ناشی از کمبود مواد تولیدی، هزینههای بالا و کاهش سود است.
این وبگاه به نقل از سایمون هاینی، از بخش مطالعات کانتینرها در شرکت مشاوره حمل و نقل دریایی بریتانیا «Drewery» گزارش داد: در این مرحله هرج و مرج کامل وجود دارد و مشتریان شرکتهای حمل و نقل دریایی به ناچار آسیب را احساس خواهند کرد. وی بحران را در بیاطلاعی مشتریان در مورد زمان رسیدن کالاها دانست.
بخشهای خسارت دیده
این وبگاه ادامه داد: بیشترین آسیبپذیری تاکنون برای صنعت خودرو و تجارت خردهفروشی است که به دلیل تأخیر در تولید و عرضه، آسیبپذیرتر است.
به گفته توماس بارنییه، از شرکت Lazar Wealth Management، صنعت خودرو با توجه به زنجیره تامین پیچیدهای که به آن وابسته است اولین بخشی بود که تحت تاثیر قرار گرفت.
این وبگاه به نقل از بلومبرگ تخمین زدهاست که درآمد تولیدکنندگان خودرو تا پنج درصد کاهش یابد.
به گفته کارلوس تاوارس، مدیرعامل خودروسازی Stellantis، شرکتهای لجستیک و ترانزیت به دلیل افزایش مدت زمان سفرها، در نرخ حمل و نقل بازنگری خواهند کرد.
تسلا اولین شرکتی بود که درباره تأثیرات مورد انتظار حملات ارتش یمن هشدار داد و اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد قصد دارد تولید را در کارخانه خود در گرونهایده، نزدیک برلین، پایتخت آلمان، به مدت دو هفته به دلیل تأخیر ورود محمولهها متوقف کند. این شرکت تصمیم گرفت تا از بیست و نهم همین ماه، واحد تولیدی خود را در برلین به مدت دو هفته تعطیل کند.
به نوشته این وبگاه اسرائیلی، دنیای مد نیز به ویژه با اتکا به محصولاتی که از آسیا میآیند، از این بحران در امان نماندهاست. شرکت انگلیسی «نکست پیالسی» نگرانی خود را از خسارتهایی که به فروش آن وارد میشود، ابراز کرد. انتظار میرود رشد آن در سال جاری میلادی در صورت ادامه مشکلات دریانوردی از طریق کانال سوئز تقریبا صفر باشد.
روسای بانکهای مرکزی همچنین نسبت به چرخه تورم مجددی هشدار دادند که ممکن است آنها را مجبور کند برنامههای کاهش بهره برنامهریزی شده را برای بقیه سال به تعویق بیندازند.
انتهای پیام