فارغ‌التحصیلان، ۴۷ درصد ورودی‌های مراکز فنی و حرفه‌ای

بر اساس گزارش‌ها حدود ۴۷ درصد ورودی‌های مراکز آموزش دولتی و غیردولتی فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، از این رو توجه به موضوع مهارت‌های اشتغال‌پذیری در کنار مهارت‌های فنی امری ضروری است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و برای تقویت مهارت آموزی به سرمایه‌گذاری در بخش مهارت نیاز است. کارشناسان بر این باورند که نداشتن آموزش یکی از علل بیکاری است و ۵۰ درصد بیکاری با ارائه آموزش‌های مهارتی حل می‌شود.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تامین نیروی انسانی ماهر و کارآمد اثرگذار است و هدف از این آموزش‌ها، افزایش توانایی‌های دانشی و مهارتی افراد برای انجام مطلوب‌تر وظایف شغلی است.

در کشور ما سازمان آموزش فنی و حرفه‏‌ای به عنوان متولی ارائه آموزش‌‏های مهارتی غیررسمی نقش موثری در تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاه‌ها و جذب افراد ماهر به بازار اشتغال دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۷۰ درصد کسانی که آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌ و دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را گذرانده‌اند در راهیابی به بازار کار موفق بوده‌اند.

علی حسین شهریور ـ معاون پژوهش،برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این باره می‌گوید: افراد برای اینکه پس از تحصیل وارد بازار کار شوند لازم است که مهارت‌های لازم را برای اشتغال کسب کنند. بازار کار نسبت به گذشته بسیار رقابتی‌تر شده است به همین دلیل دانشجویان پیش از ورود به بازار کار باید مهارت‌های اشتغال‌پذیری را کسب کنند.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از تدوین برنامه پنج ساله نهضت ملی مهارت آموزی منجر به اشتغال خبر داد و گفت: سالانه بیش از ۳ میلیون نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند.وی مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم نظیر انجام کار تیمی، کارآفرینی و حل‌ مساله را مهارت اشتغال‌پذیری عنوان کرده و می‌افزاید: امروز کارفرمایان در بازار کار به نیروهای مهارتی نیاز دارند که توان اشتغال‌پذیری داشته باشند. با رویکرد جدید وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای، در کنار آموزش‌های عمومی و رسمی، آموزش‌های غیر رسمی اشتغال‌پذیری در دستور کار قرار می‌گیرد و در همین راستا، سازمان آموزش فنی و حرفه ای برنامه پنج ساله نهضت ملی مهارت آموزی منجر به اشتغال را تدوین کرده که در سال بیش از ۳ میلیون نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند.

به گفته معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۴۵ تا ۴۷ درصد ورودی‌های مراکز آموزش دولتی و غیردولتی فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، از این رو باید به موضوع مهارت‌های اشتغال‌پذیری در کنار مهارت‌های فنی توجه شود.ضمن آنکه بخش عمده‌ای از مشاغل در یک دهه اخیر از بین رفته و مشاغل جدید ایجاد می‌شوند و نیروی کار باید مهارت‌های جدیدی کسب کنند.

نگاه به نظام طبقه‌بندی مشاغل در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که در فهرست مهارت‌های مورد نیاز برای احراز بسیاری از شغل‌های تخصصی، مهارت عمومی و تخصصی بیش از مدرک تحصیلی مورد نیاز است.

داشتن مهارت علاوه بر آنکه به بهره‌وری بنگاه‌ها کمک می‌کند موجب ایجاد تولید با کیفیت می‌شود، از این رو با توجه به تأثیر فناوری‌های جدید بر مسایل روز از جمله اشتغال لازم است آموزش‌های مهارتی در بخش‌های مختلف متناسب با نیاز بازار کار به کارجویان و فارغ التحصیلان ارائه شود و از طریق پیوند میان واحدها و صنایع با سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی، بستر اشتغال افراد به وجود آید.

به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقدند افراد تحصیلکرده فاقد مهارت در مقایسه با فارغ التحصیلان ماهر از اشتغال‌پذیری کمتری برخوردارند از این رو اصل مهارت‌آموزی صرفنظر از دوران مدرسه باید در دانشگاه‌ها و پیش از فارغ التحصیلی توسط دانشجویان فرا گرفته شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402110704956
  • خبرنگار : 71282