به گزارش ایسنا به نقل از ثبتیاب، پلمپ دفاتر قانونی شرکت طبق قانون تجارت باید هر سال توسط مودیان مالیاتی به اداره مالیات تسلیم شود. مهلت اخذ دفاتر قانونی شرکت قبل از شروع سال بوده که اگر قبل از شروع سال اقدام نشود ارزش و اعتبار دفاتر قانونی شرکت از بین خواهد رفت.
دفاتر قانونی شرکت چیست؟
اهمیت دریافت پلمپ دفاتر قانونی از آنجا اهمیت پیدا میکند که طبق ماده ۶ قانون تجارت، همه تاجرها باید دفاتر تجارتی داشته باشند. مهمترین دفاتر تجاری عبارتند از:
دفتر روزنامه؛ مطابق با ماده ۷ قانون تجارت، تاجر همه روزه باید کلیه بدهکاریها و بستانکاریهای خود و همچنین داد و ستدهای تجاری را در دفتر روزنامه به ثبت برساند. علاوه بر موارد مذکور تاجر باید وجوهی را که برای مصارف شخصی خود بر میدارد را نیز در دفتر روزنامه بنویسد. به طور کلی هرگونه واردات و صادرات تجاری تاجر باید در دفتر روزنامه ثبت شود.
دفتر کل؛ معاملات تاجر باید به صورت هفتگی در دفتر کل به ثبت برسند. تاجر در این دفتر باید انواع معاملات (مثل خرید و فروش، ضمانت، ودیعه و ...) را در این دفتر به صورت جداگانه بنویسد.
دفتر دارایی؛ نوع دیگر از انواع دفاتر تجارتی دفتر دارایی میباشد که مطابق با ماده ۹ قانون تجارت، هر سال باید پیش از ۱۵ فروردین تکمیل شود. کلیه دارایی تاجر اعم از منقول و غیر منقول، بدهکاریها و بستانکاریهای او در طول سال مالی باید در دفتر دارایی ذکر شود.
دفتر کپیه یا اندیکاتور؛ نوع دیگر دفاتر تجاری دفتر کپیه یا اندیکاتور است که مطابق با ماده ۱۰ قانون مذکور تاجر میبایست کلیه مخابرات و مراسلات و صورتحسابهای صادره خود را به ترتیب تاریخ در آن ذکر کند.
طبق ماده ۱۱ قانون تجارت، کلیه دفاتر تجاری تاجر به غیر از دفتر کپیه (اندیکاتور) باید توسط اداره ثبت شرکتها امضا و پلمپ شود. در گذشته پلمپ دفاتر تجاری به معنای برگ شماری ترتیبی و قیطان کشی دفتر بود. در حال حاضر از شیوههای تازه برای پلمپ دفاتر استفاده میشود که در ادامه این نوشتار به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
مراحل و شیوه پلمپ دفاتر تجاری
پلمپ دفاتر تجاری و برگ شماری آن در صلاحیت اداره ثبت شرکتها قرار دارد. در گذشته پس از انجام ثبت شرکت اینترنتی انجام این کار تنها به شیوه حضوری و با تسلیم دفاتر به مامور اداره ثبت شرکتها صورت میگرفت. در حال حاضر علاوه بر شیوه حضوری به شیوه غیرحضوری و برخط نیز میتوان پلمپ دفاتر تجاری را به انجام رسانید.
مراحل پلمب و ثبت دفاتر تجاری به شیوه غیر حضوری از قرار زیر است:
_ نخستین گام برای پلمپ دفاتر، فراهم آوردن مدارک مورد نیاز و اسکن و ذخیره فایل مدارک است. مدارک مورد نیاز برای پلمپ دفتر با توجه به نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی و دیگر مولفهها متفاوت است. برخی از مهمترین مدارک مورد نیاز که باید فایل اسکن شده آنها را فراهم نمود عبارتند از: شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی، اساسنامه شخص حقوقی، مدارک مربوط به آخرین تغییرات شرکت و ...
_ در گام بعد باید با استفاده از رایانه یا تلفن همراه هوشمند، به سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکتها به نشانی irsherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید. این سامانه اینترنتی متعلق به اداره ثبت شرکتها بوده و زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت میکند. یکی از بخشهایی که در صفحه اصلی این سامانه نمایش داده میشود، «پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی» است.
_ با کلیک بر روی گزینه مذکور، فرم اظهارنامه پلمپ دفاتر به نمایش در میآید. متقاضی ثبت دفتر باید اطلاعات مورد نیاز از قبیل نوع شخص متقاضی، نوع تقویم مالی، شروع سال مالی و ... را در اظهارنامه مذکور درج نماید.
پلمپ دفاتر و ارسال آن
هنگام تنظیم اظهارنامه پلمپ دفاتر، نشانی محل شرکت ارائه میشود. پس از تکمیل اظهارنامه و بارگذاری مدارک مورد نیاز، درخواست متقاضی توسط مامور اداره ثبت بررسی میشود. در صورتی که مانع قانونی برای صدور و پلمپ دفاتر قانونی وجود نداشته باشد، دفاتر تجاری پلمپ شده و به نشانی متقاضی ارسال می شود.
بدیهی است متقاضی برای دریافت دفاتر پلمپ شده باید هزینه آن را پرداخت کند. کلیه هزینههای قابل پرداخت برای پلمپ دفاتر تجاری به شیوه غیرحضوری از طریق درگاههای پرداخت اینترنتی بانکهای عضو شبکه شتاب صورت میپذیرد.
پلمپ دفاتر تجاری برای اداره مالیات
پلمپ دفاتر تجاری توسط اداره ثبت صورت میگیرد. یکی از سازمانهایی که دفاتر تجاری را مرتب مورد بررسی قرار میدهد، سازمان امور مالیاتی کشور است. تجار و بازرگانان به واسطه درآمدی که کسب میکنند، مشمول پرداخت مالیات هستند.
در پایان هر سال مالی تاجر باید به عنوان مودی مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کند. اسناد اصلی که به عنوان مرجع برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی و محاسبه مالیات تاجر مورد نظر قرار میگیرند، دفاتر ثبت اسناد تجاری هستند. مطابق با ماده ۱۹۳ قانون مالیاتهای مستقیم چنانچه مودی مالیاتی دفاتر قانونی خود را در مدت مقرر به اداره امور مالیاتی ارسال نکند، به پرداخت ۲۰ درصد جریمه مالیاتی به نفع دولت محکوم میشود.
انتهای رپرتاژ آگهی