به گزارش ایسنا، طبق دادههای کشتیرانی و اظهارات روز جمعه معاملهگران به رویترز، این ۱۰ میلیون بشکه که توسط ۱۴ نفتکش حمل میشود، از نوع نفت سوکول ساخالین ۱ است و به دلیل تحریمهای غربی، فروخته نشده است. این حجم نفت، حدود ۴۵ روز تولید ساخالین ۱ با نرخ میانگین ۲۲۰ هزار بشکه در روز را نشان میدهد.
کشتیهای حامل نفت روسیه که شامل سه فروند نفتکش بزرگ از نوع VLCC هستند، پس از تحریم شدن کشتیهای متعدد و شرکتهای حمل کننده نفت سوکول توسط آمریکا، هفتههاست در نزدیکی بندر یوسو در کره جنوبی سرگردان شدهاند.
اظهارات منابع آگاه به رویترز و دادههای رصد کشتی شرکتهای کپلر و LSEG نشان میدهند کشتیهای VLCC که ۳.۲ میلیون بشکه نفت حمل میکنند، مانند ذخایر شناور عمل میکنند.
حداقل بخشی از نفت سوکول برای شرکت ایندین اویل بود. تاخیر در تحویل ناشی از مشکلات پرداخت، باعث شده است که شرکت اویل ایندین به دنبال تامین نفت از منابع دیگر باشد و عمدتا از ذخایر خود و نفت خاورمیانه استفاده کرده است.
آمریکا بیش از یک سال پیش، تحریمها و سقف قیمت را برای صادرات نفت روسیه از راه دریا آغاز کرد. هدف از این محدودیتها، محدود کردن درآمد نفتی روسیه، بدون مختل شدن عرضه در بازار جهانی بود. دولت بایدن تاکید کرده است تحریمها و مکانیزم سقف قیمت گروه هفت، با وجود اتهاماتی که از سوی برخیها مبنی بر بیاثر بودن آنها صورت گرفته، موثر بوده است.
دانشکده اقتصاد کییف در دسامبر تخمین زد که مسکو در سال ۲۰۲۳، درآمد ۱۷۸ میلیارد دلاری از فروش نفت داشته است و پیش بینی کرد که این رقم در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد یافت.
بر اساس گزارش اویل پرایس، طبق گزارش اندیشکده مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، ممنوعیت واردات نفت روسیه و سقف قیمت، به ۳۷ میلیارد دلار درآمد صادراتی روسیه ضربه زده است. تحلیلگران این اندیشکده در دسامبر گذشته، گفتند سقف قیمت تاثیرگذار بوده، اما نتوانسته است به پتانسیل خود عمل کند.
انتهای پیام