علیمدد هاشمپور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز در نهمین جلسه مکرر فوقالعاده یکصد و چهل و سوم شورای شهر اهواز که امروز (۳ بهمنماه) برگزار شد، اظهار کرد: لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری اهواز در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد و به منظور شفافیت مقرر شد که این لایحه به دو قسمت اصلاح بودجه و متمم تفکیک شود. در این کمیسیون، هزینههای جاری بررسی و تصویب شد و موضوع هزینههای عمرانی به کمیسیونهای حمل و نقل و ترافیک و عمران ارجاع داده شدند.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در نهایت در کمیسیون بودجه از روسای این دو کمیسیون دعوت شد و به اتفاق این لایحه تصویب شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز گفت: در اصلاح بودجه منابع تغییر نمیکند و تنها در ردیفهای آن تغییر ایجاد میشود. در اصلاح بودجه پیشنهادی برای بودجه جاری ۱۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است یعنی این رقم از اعتبارات جاری کاهش داده شود و به ردیفهای دیگر هزینههای جاری افزوده شود.
وی بیان کرد: در حوزه عمرانی نیز اصلاح در ردیفهای عمرانی به میزان ۴۵۵ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
هاشمپور با اشاره به عمده تغییرات هزینههای جاری عنوان کرد: حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان این هزینهها مربوط به جابهجایی ردیفهای حقوق پرسنل است.
وی افزود: بودجه، یک پیشبینی و برآورد از منابع و مصارف است که اعضای شورای شهر به آن رای دادهاند و اصلاح بودجه یک امر طبیعی است. کل اصلاح بودجه پیشنهادی ۶۰۰ میلیارد تومان نسبت به ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است بنابراین اصلاح بودجه حدود ۷ درصد است و این گونه نیست که بگوییم کل برنامه تغییر کرده باشد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز گفت: این موارد در کمیسونهای حمل و نقل و ترافیک، عمران و بودجه تصویب شده است و پیشنهاد میشود به این تغییرات برای باز کردن گرهها رای داده شود.
در ادامه حمید دغاغله رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز نیز گفت: در هزینههای عمرانی، بیشترین اصلاح در خصوص اجرای پروژههای عمرانی از جمله پروژه میدان شهید بندر که اولویت شهر بودند، انجام شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه مبلغی که برای این پروژه پیشبینی شده بود، برای تکمیل آن تا پایان سال کافی نیست بنابراین پیشنهاد داده شده است که اعتبارات در این ردیف ۱۳۱ درصد افزایش یابد تا بتوانیم این پروژه را تا پایان سال تکمیل کنیم. تامین اعتبار این پروژه، کامل انجام شده است و اگر بخواهیم طبق بودجه مصوب منتظر بمانیم باید کار متوقف شود.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: موضوع دوم در خصوص اعتبار لکهگیری و آسفالت معابر سطح شهر است که حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود و بعد مجددا ۱۰ درصد افزایش یافت.
وی عنوان کرد: بودجه پیشنهادی بای احداث و تکمیل دیوارههای ساحل، حائل و سیلبند نیز ۱۰۳ درصد افزایش داده شده است. پروژه ساختمان شهرداری مرکز اهواز نیز حدود ۹۰ درصد اجرا شده و صددرصد بودجه در نظر گرفته شده برای آن، هزینه شده است و برای تکمیل آن نیاز به اصلاح بودجه است که ۱۴۲ درصد افزایش پیشنهاد شده است.
دغاغله گفت: با توجه به قراردادهای جدید در خصوص اصلاح، تکمیل، ایمن سازی و بازسازی زمینها و مجتمعهای ورزشی نیز، این بخش هم باید اصلاح شود و در غیر این صورت برخی پروژهها باید تعطیل شوند.
وی بیان کرد: اعتبار اجرای طرح تعویض جداول فرسوده و رنگآمیزی جداول خیابانها نیز باید به میزان ۶۷ درصد افزایش یابد.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز با بیان اینکه در بودجه مبالغ کمی بابت برخی پروژههای عمرانی در نظر گرفته شده بود، گفت: اعتبار پروژه مسیر ادامه پل ولایت به سمت بلوار نفت باید ۱۰۶ درصد، اعتبار پروژه احداث، تکمیل و تجهیز ایستگاههای اتوبوس، تاکسی و ریل باس نیز ۴۲ درصد و اعتبار خرید و نصب و راهاندازی دوربینهای ثبت تخلف باید ۱۶۰ درصد افزایش یابند. این پروژهها برخی از پروژههایی هستند که باید بودجه آنها افزایش یابد.
وی افزود: این پروژهها اولویت اعضای شورای شورای شهر هستند و باید اعتبار آنها افزایش یابد تا کارهایی که مدنظر است، انجام شوند.
همچنین در ادامه عادل شیشهگری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز با اشاره به اقدامات انجامشده در این حوزه گفت: در بودجه مصوب سال ۱۴۰۲، برای حوزه حمل و نقل حدود ۵۲۴ میلیارد تومان دیده شده بود که در تاریخ چند ساله شهرداری اهواز رقم بسیار خوبی است و انتظار میرود روز به روز پروژهها ی این حوزه تکمیل شوند.
وی با بیان اینکه امسال ۲۱۱ میلیارد تومان اوراق مشارکت و پرداختهای ملی انجام شده است، افزود: در این لایحه اصلاحی بودجه، اعتبار حوزه حمل و نقل به ۷۳۶ میلیارد تومان رسیده است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز گفت: تا زمانی که یک پروژه بعد از چند مناقصه به سرانجام برسد، زمان میبرد و تا آخر سال نمیتواند مبلغ را جذب کند بنابراین گریزی غیر از جابهجایی نداریم.
وی بیان کرد: ۱۰ درصد جابهجایی اعتبار پروژهها یا کمتر از آن، رقم زیادی نیست و این تغییرات طبیعی است.
در ادامه محمدمهدی مطیعی دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: این شیوه پرداختن به مسائل بودجهای به معنی این است که تعیین اولویتهای اجرایی در اختیار شواری شهر نیست و به شدت با این وضعیت مخالف هستم.
وی افزود: این ورود و تغییرات در حوزه عمرانی که همه میدانیم برای همه پروژهها تنها کلنگزنی میشود و بخش کوچکی از آن اجرا میشود، شورا را از حیز انتفاع ساقط میکند و آن را روا نمیدانم.
مطیعی گفت: نمیشود هر لایحهای به شورا آورده شود بگوییم شرایط حساسی داریم و اگر تصویب نشود شهر چنان و چنان میشود. دو سال و نیم است این حرف را میزنیم و هرچه آمد را امضا کردیم.
در ادامه سید محمدجواد رضوی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و امور ورزش و جوانان شورای شهر اهواز به عنوان مخالف این لایحه گفت: بخش اصلاح هزینههای جاری تنها مربوط به حقوق و مزایای کارکنان نیست و موارد دیگری نیز در آن گنجانده شده است که محل تامل است.
وی افزود: یکی از موارد مطرح شده در آن این است که کمک به موسسات عام المنفعه ۶۰۰ درصد افزایش یافته است. ابتدا باید ببینیم ضرورت این کار چقدر است؟ علاوه بر این تا زمان ارسال اصلاح این لایحه، ۱۱۴ درصد هم از آن چیزی که پیشبینی شده بود، تامین اعتبار شده است در حالی که باید منتظر تصویب اصلاح بودجه میماندند نه اینکه هزینه کنند و بعد بگویند میخواهند بودجه را اصلاح کنند بنابراین در مورد کمک ۶۰۰ درصدی به موسسات عام المنفعه که مشخص نیست چه هستند، اشکال دارم.
رضوی عنوان کرد: به این اصلاح بودجه اشکال کلی دارم زیرا تنها در بخش عمرانی، ۱۰۲ تغییر ایجاد شده است که این مضووع به معنی این است که میخواهند کل برنامه را اصلاح کنند.
وی بیان کرد: این برنامه با دقت نظر لازم تهیه نشده است زیرا اگر دقت لازم میشد نباید اکنون ۱۰۲ مورد را تغییر میدادیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و امور ورزش و جوانان شورای شهر اهواز با اشاره به برخی ایراداتی که در مورد برخی ردیفها وارد میداند، گفت: در بحث مطالعات و طراحی ساختمانهای اداری، تا این تاریخ میزان تامین اعتبار صفر بوده اما ۴۵۰ درصد تغییر برای آن پیشبینی شده است.
وی عنوان کرد: همچنین تا آن تاریخ، ایمنسازی ساحل کارون تنها ۱۱ درصد تامین یا اجرا شده اما ۲۵۰ درصد تغییر برای آن لحاظ شده است.
رضوی گفت: بنابراین از ابتدای کار، برنامه هوشمندانه تنظیم نشده بود و اکنون این اصلاحیه نیز هوشمندانه نیست. بنابراین با اصلاح بودجه مخالف هستم و از دوستان میخواهم به آن رای ندهند.
در ادامه سید ناصر مهداوی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری، گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز نیز گفت: برای من به عنوان عضو شورای شهر اهواز، اعمال چنین تغییراتی در بودجه قابل پذیرش نیست.
وی با بیان اینکه لایحهاصلاح بودجه ۱۴۰۲ نیاز به بررسی بیشتری دارد، افزود: پیشنهاد میشود بخش بودجه جاری تصویب و بقیه موارد آن در کمیسیون تلفیق بررسی و سپس در صحن علنی شورای شهر اهواز تصویب شود.
در ادامه عبدالزهرا سنواتی نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: به بسیاری از پروژههای عمرانی، اعتبارات کلانی اختصاص داده شده است اما پیشرفت فیزیکی ندارند در حالی که هر جا اعتباری اختصاص داده شده است باید آن پروژه اجرا شود.
وی افزود: اولویتها را باید شورای شهر تعیین کند. در اصلاح بودجه جاری حرفی نداریم تا حقوق پرسنل شهرداری را پرداخت کنیم اما باید جلوی ریخت و پاشها گرفته شود.
در ادامه حجتالاسلام جاسم موسیپور معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز در خصوص اصلاح بودجه هزینه جاری توضیح داد: در لایحه اصلاح بودجه در بخش هزینههای جاری، جابهجایی چندانی نداشتیم و تنها یک سری جابهجایی بنا بر ضرورت پیشنهاد داده شده است و هیچ چیزی بدون مصوبه شورای شهر به ردیفهای بودجه افزوده نمیشود.
وی افزود: بودجه با تعامل شورا و شهرداری بسته میشود. بودجه امسال تا لحظات آخر و با تعامل شورای شهر تصویب شد. با توجه به اینکه بودجه پیشنهادی شهرداری از حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید، برخی از ردیفها فشرده شد.
موسیپور گفت: طبق قانون، شهرداری تا ۱۰ درصد امکان جابهجایی ماموریتها را در اختیار دارد. در این لایحه پیشنهادی اصلاحیه بودجه، جابهجایی اعتبار ۱۰۰ ردیف نسبت به یک هزار ردیف عمرانی و ۴۵۰ میلیارد تومان نسبت به ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی کمتر از ۱۰ درصد است.
وی بیان کرد: در بودجه امسال با شفافیتی بیش از قبل مواجه شدیم و میزان دقیق تامین اعتبار مشخص است و ردیف به ردیف بررسی شدهاند در حالی که پیش از این، این گونه نبود. بنابراین شفافیت دقیق در اعلام آمار باید به فرصت تبدیل شود. گفته شد برنامه کاملا جابهجا شده است در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست.
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اهواز گفت: اصلاح بخش هزینه جاری باید انجام شود و در غیر این صورت با مشکل پرداخت حقوق و مزایای پرسنل مواجه میشویم بنابراین تاکید میکنم که باید سریعا بخش متمم آن بررسی و تصویب شود.
وی افزود: اگر بودجه حوزه عمرانی اصلاح نشود، پروژه تقاطع میدان شهید بندر امسال تکمیل نمیشود، بودجه اختصاصی دولت به میزان ۶۰ میلیارد تومان برای دیوارهای ساحل و بهسازی ساحل کارون جذب نمیشود، ساختمان نیمه کاره شهرداری امسال تکمیل نمیشود، قرارداد زمینهای ورزشی به جایی نمیرسد و تامین گل و گیاه شب عید نیز انجام نمیشود؛ این موارد برخی از کارهایی هستند که نیمه تمام میمانند.
به گزارش ایسنا، در نهایت لایحه اصلاحیه سال ۱۴۰۲ شهرداری اهواز پس از بررسی با هفت رأی مخالف رد شد.
شورای شهر اهواز امروز پس از سه هفته اختلاف نظر اعضای شورا بر سر طرح برکناری شهردار اهواز، سرانجام تشکیل جلسه داد.
نهمین جلسه مکرر فوقالعاده یکصد و چهل و سوم با ۱۳ دستور کار برگزار شد و در آن، لایحه فروش تعدادد ۶۹ قطعه از اراضی و املاک شهرداری اهواز و نامه انتخاب حسابرس سال ۱۴۰۲ برای شهرداری اهواز و سازمانهای وابسته تصویب شد.
دستور کار بررسی و رسیدگی به غیبتهای اعضای شورا با استناد به ماده ۱۶ و تبصره یک و دو ذیل ماده ۱۶ آئیننامه داخلی شورای اسلامی شهر مصوب ۲۴ فروردین ۱۳۸۴ هیات وزیران، لایحه دستورالعمل اجرایی پنجره واحد مجوزها مبتنی بر ملک، طرح اعضای شورا در خصوص اقدام قانونی وفق بند "د" تبصره ۴ ماده قانون شوراها با موضوع خاتمه دوران خدمت شهردار اهواز آقای رضا امینی و دستور کار انتخاب سرپرست شهرداری اهواز به دلیل پایان وقت جلسه بررسی نشدند و بنا به اعلام رئیس شورا مقرر شد این موارد در جلسه بعدی بررسی شوند.
انتهای پیام