دبیر نخستین همایش امیرالمومنین(ع) در فرهنگ و ادب کردی:

تبیین شخصیت حضرت علی(ع) در سنندج به عنوان شهر دین و عرفان امری شایسته است

دبیر نخستین همایش امیرالمومنین علی(ع) گفت: تولد و وفات حضرت علی (ع) این بزرگ مرد تاریخ همواره در مسجد اتفاق افتاده است؛ شهر سنندج هم پایتخت فرهنگ و هنر و شهر مساجد در کشور بوده و شایسته است که تبیین شخصیت حضرت علی(ع) در این شهر فرهنگی صورت گیرد.

دکتر حفیدی، امروز سه شنبه(۳ بهمن ماه) در نخستین همایش امیرالمومنین علی (ع) در فرهنگ و ادب کردی که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: اکثر همایش ها با هدف ایجاد یک فضای عمومی برای آشنایی با اندیشمندان در حوزه های مختلف علمی برگزار می شود.

وی افزود: حضرت علی(ع) شخصیت والا و منحصر به فردی است که تنها متعلق به دین اسلام نبوده و فراتر از تمدن اسلامی است، بر همین اساس ابعاد شخصیتی ایشان باید در جامعه بیشتر تبیین شود و تفکرات و سیره وی در جامعه عملی و حاکم شود.

دبیر نخستین همایش امیرالمومنین علی(ع) بیان کرد: تولد و وفات این بزرگ مرد تاریخ همواره در مسجد اتفاق افتاده است؛ شهر سنندج هم پایتخت فرهنگ و هنر و شهر مساجد در کشور بوده و شایسته است که تبیین شخصیت حضرت علی(ع) در این شهر فرهنگی صورت گیرد و ابعاد شخصیتی ایشان در فرهنگ و ادب کردی مورد بررسی قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه رونمایی پوستر و فراخوان این همایش در اول آذر ماه صورت گرفت و پذیرش مقاله تا ۲۳ دی ماه ادامه داشته است، ادامه داد: بیشترین مقالات دریافتی در محور فرهنگ و ادب کردی و فقه و فرهنگ بوده است.

به گفته حفیدی، از مجموع مقالات دریافته شده در این همایش،۳۶ درصد مقالات در حوزه ادب و فرهنگ کردی و محور اصلی همایش بوده و بالغ بر ۷۰ مقاله در این حوزه پذیرش شده است.

وی عنوان کرد: ۲۱ درصد مقالات دریافتی در حوزه فقه و عرفان و ۲۱ درصد در حوزه هنر، ۱۵ درصد مقالات هم غیر مرتبط با محورهای همایش بوده است.

 دبیر نخستین همایش امیرالمومنین علی(ع)، اعلام کرد که از هر محور دو مقاله منتخب شده است که امروز در همایش ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402110301957
  • خبرنگار : 50130