به گزارش ایسنا به نقل از دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، فرزانه فخریان، فعال رسانهای و پژوهشگر زبان، در نخستین روز همایش «شناخت و تحلیل طوفان الاقصی» در سالن ۴۰۲ حوزه هنری انقلاب اسلامی که در حوزه هنری درحال برگزاری است، در این باره ادامه داد: مسئله اصلی ما در اینجا این است که ما هنوز رسانه کودک نداریم و کودک و نوجوان ما مخاطب رسانه بزرگسال است. تقریبا جز همان واژه مظلوم، بسامد معنایی دیگری در فضاسازی رسانهای نتوانستهایم تولید کنیم. سالهاست تلاش کردهایم که تولید گفتمان کنیم و در این دو سه ماهه نیز قسمتی از این گفتمان را از دست دادهایم و به جای پرداختن به موقعیت اقتدار و برنامهریزی در این زمینه، فقط به همان حوزه مظلومیت پرداختهایم و هیچ پردازندهای سراغ مفاهیم دیگر نرفته است. این قدر از واژهها و عبارتهایی چون «خانه خراب شدن» استفاده کردهایم که دیگر حساسیتبرانگیز نیستند.
این فعال رسانهای در ادامه به این موضوع در فضای عربیزبان مسلمان پرداخت و خاطرنشان کرد: فضای مقاومت عربی همچنان گفتمان خود را حفظ کرده و رویدادهایی نیز گزارش کرده و از یمن تا مصر و تا عراق، کنشگری بچهها و همراهی بزرگترها با آنها دیده شده است. از لحاظ زبانی ما فقط یک ملت مظلوم تصویر کرده و از لحاظ کنشی نیز فقط در کنار این ملت ابراز همدردی کردهایم.
فخریان با اشاره به واژههای صبر، مقاومت و پرورش برای آینده در گفتمان عربیزبان مسلمان بیان کرد: در فضای انگلیسیزبان، مفهوم اضافهای به جای صبر و پرورش پیدا کردن آمده است که آن بحث از آزادی است. یعنی در این فضا اولویت آزادی بر سر طوفان الاقصی بالاتر آمده و دارند از این مفهوم به عنوان مفهومی تربیتی استفاده میکنند و ما نیز در این خصوص مسئولیم.
این دانشآموخته مطالعات فرهنگی و رسانه و زبانشناسی در ادامه از عدم کنشمندی لازم فرهنگی در این فضا انتقاد و بیان کرد: برخلاف اثری که جمعیت همافزا برای مقابله با رژیم صهیونیستی در فضای اقتصادی گذاشته است، در فضای فرهنگی این اثر را نگذاشته است. به عنوان مثال، به «استار باکس» حمله شده اما کسی به «والت دیزنی»، با و جود مطلع بودن از وابستگی آن به رژیم صهیونیستی، حمله نکرده است.
در پایان این نشست، مهدی صالحی، دبیر همایش و نشست، نیز به کارتونهای مبتنی بر مضمون رنج و مقاومت در دهه ۱۳۶۰ اشاره و خاطرنشان کرد: در کارتونهای آن دوره همیشه ترس از دست دادن خانه و خانواده و گم شدن طی فرآیندی مطرح بود و قصه از این فراتر نرفت. هنوز آهنگ کارتونهایی چون «بچههای مدرسه والت» برای ما بسیار روانسوز و آزارنده است.
فخریان هم در اینباره افزود: تمام تولیدات دهه ۱۳۶۰ بر اساس رنج و مقاومت کودک در برابر سختیها بود اما صبر و تلاش هم در کنار آن بود.
او اظهار کرد: نقطه اشتراکشان، سپردن مسئولیت بزرگسالانه به کودکان بود که این واهمهآفرین است.
همایش شناخت و تحلیل طوفان الاقصی در روزهای ۱، ۲، ۸ و ۹ بهمن در ساعتهای ۸ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۸ در سالن ۴۰۲ در حوزۀ هنری انقلاب اسلامی واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبهروی پورموسی برگزار میشود.
این همایش بهصورت مجازی و از مسیر پیوند زیر نیز پخش خواهد شد:
https://meet.google.com/vvf-qxaw-ayf
انتهای پیام