طهرانچی مطرح کرد

لزوم وجود قوه عاقله و مبانی نظری محکم برای تولید گزاره‌ها در تعلیم و تربیت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی باید راجع به تک تک مسائل، نظریه وجود داشته باشد تا نظریه‌ها با تبدیل به گزاره، اجرایی شود، تنها در این صورت می‌توانیم باورهای فرزندان این مرز و بوم را درست هدایت کنیم.

به گزارش ایسنا،‌ محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شورای معاونان امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در سالن ۹ دی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: موضوع آموزش‌وپرورش برای نسل نوجوان دچار یک اختلال راهبردی شده است. ما در این نظام نتوانسته‌ایم یک تنظیم‌گری مناسب برای ادامه راه نسبت به باورهای نوجوانان داشته باشیم.

وی با اشاره به انتشار ویدئوهایی در فضای مجازی راجع به کودکان غزه و باورهای آنها اظهار کرد: در این زمینه سؤالی مطرح می‌شود و آن این است که این کودکان چگونه تربیت شده‌اند که باورهای آنان به این محکمی بروز و ظهور دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یک باور جدی در کشور وجود داشت و آن این بود که سند ۲۰۳۰ می‌تواند منهدم‌کننده نظام آموزش‌وپرورش باشد، خاطرنشان کرد: ما در مقابل این سند در کشور خود یک سند تحول برای توسعه مباحث آموزشی طراحی و اجرا کردیم، اما خروجی امروز نشان‌دهنده عملکرد درست ما در این زمینه نیست. در واقع ما خروجی نظام آموزش‌وپرورش را در ورودی‌های دانشگاه می‌بینیم. وقتی به ورودی‌های دانشگاه نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که باور جوانان دچار اختلال است.

 طهرانچی تأکید کرد: امروز در واقع باور به "معیشت، آینده و باورهای رفتارساز" در نوجوانان ما دچار اختلال شده است. حال نگری، عدم نگاه به آینده، نگاه‌های اشتباه به آینده و انتخاب‌های اشتباه نوجوانان و جوانان نتیجه عملکرد نامناسب ما در حوزه مدرسه است.

وی به ارائه آمارهایی در خصوص تعداد ورودی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های مختلف گفت: یکی از نتایج عملکرد اشتباه ما در مدارس، خود را در انتخاب رشته ورودی‌های دانشگاه نشان می‌دهد، در این زمینه در رشته زبان و ادبیات انگلیسی ورودی‌های دانشگاه آزاد اسلامی ۹ هزار و ۷۰۴ نفر است. این در حالی است که ورودی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در رشته زبان و ادبیات فارسی ۱۸۴ نفر است. یعنی تنها ۱۸۴ نفر می‌خواهند زبان مادری خود را ادامه دهند. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا این موضوع انتخاب بازار است؟ خیر. این موضوع حاصل انتخاب مبتنی بر باور غلط است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ورودی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در رشته تاریخ ۱۱ نفر است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است ازآن‌جهت که ما باید توجه کنیم که چگونه باورهای نوجوانان را شکل داده و تنظیم می‌کنیم که نتیجه آن گریز از یادگیری زبان مادری و وطن گریزی است. 

 طهرانچی با تأکید بر این موضوع که مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی باید برای این قبیل موضوعات متدولوژی و روان‌شناسی لازم را داشته باشند، اظهار کرد: این موضوع باید بسیار جدی موردتوجه مدارس سما قرار گیرد. در جامعه‌ای که جوانان آن به سمت رشته‌های تاریخ و ادبیات فارسی نروند، نمی‌توانند گنجینه‌های ادبی این مرزوبوم شامل حافظ، بوستان و گلستان سعدی و... را خوانده و با آنها انس بگیرند.

وی ادامه داد: در این زمینه علوم پایه در کشور ما نیز دچار مشکل است، کشور ما که مهد ریاضیات بوده است، به جایی رسیده که ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در ریاضیات تنها ۴۵ نفر است. در رشته فیزیک نیز ورودی دانشگاه آزاد اسلامی ۵۴ نفر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حدود ۵ میلیون نفر از باغبانی و کشاورزی در کشور ارتزاق می‌کنند، گفت: حتی در این زمینه که توجیه اقتصادی وجود دارد، باز هم ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در رشته کشاورزی تنها ۵۲ نفر است. یعنی بیشتر جوانان ما می‌خواهند، حقوق‌دان، حسابدار، روان‌شناس، مدیر، مهندس رایانه و یا مهندس عمران شوند. این نتیجه باورهای غلطی است که مدرسه برای نوجوانان ایجاد کرده است. 

 طهرانچی با تأکید بر اهمیت ایجاد باورهای درست در بین نوجوانان و جوانان تصریح کرد: باور غلط در تمام زمینه‌ها مشکل‌ساز خواهد شد. این باور اشتباه در انتخاب دوست، مکتب فکری، دین و احکام نیز وجود دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه درصورتی‌که ناکارآمدی خود در نظام آموزش‌وپرورش و صورت‌گرا بودن خود را قبول کنیم، می‌توانیم برای حل مشکل اقدام کنیم، گفت: لازم است در این زمینه در مدارس باسیاست‌های درست پیش برویم. معلمان و مسئولان مدارس باید عاشقانه و مخلصانه فعالیت‌های خود را انجام دهند، چرا که مسئولیت آنها بسیار مهم است و برای ساختن آینده کشور است. کشوری که مهندس و ادیب نداشته باشد، دچار مشکل خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به علت ناکارآمدی سیاست‌های موجود در این زمینه اظهار کرد: اشکال در فرستنده و نا هم‌نوایی بین فرستنده و گیرنده، اشکالات اصلی کار است. در این زمینه باید توجه کنیم که گیرنده که همان بچه‌ها و نوجوانان هستند، دارای هیچ اشکالی نیستند، چرا که زلال هستند و ما باید مراقب آنها باشیم.

 طهرانچی با تأکید بر اینکه لازم است در تعلیم‌وتربیت قوه عاقله و مبانی نظری محکم برای تولید گزاره‌ها داشته باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر محیط به‌شدت در حال تغییر است و تغییرات ظاهری به‌شدت ایجاد می‌شود در این زمینه وقتی تغییرات ظاهری در محیط ایجاد شود، شما باید تغییراتی را در خود لحاظ کنید. برای این موضوع نیاز به قوه عاقله است.

وی با تأکید بر اینکه صرفاً بامهارت، تعلیم‌وتربیت حاصل نمی‌شود، گفت: معلم خوب، اساس است، اما معلم عالم و عالم به زمانه هم باید داشته باشیم. زمانی معلم‌های ما عالم به زمانه می‌شوند که دارای قوه عاقله باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تربیت نوجوانان دانشکده‌های علوم تربیتی به‌عنوان نیروگاه، مدارس سما به‌عنوان شبکه توزیع و دانش‌آموز به‌عنوان شبکه مصرف، داریم، گفت: لازم است بین این سه مقوله ارتباط قوی صورت گیرد. تا نظام قوه تولید فکر و اندیشه به‌نظام شبکه توزیع و شبکه مصرف وصل شود، البته دراین‌بین یک پست‌های میانی هم لازم است.

 طهرانچی با تأکید بر این موضوع که لازم است در مدارس سما باورهای نظری به باورهای عملی تبدیل شود، گفت: فرزندان این مرزوبوم تا ۲۱ سال در اختیار ما هستند، این موضوع بسیار مهم است و ما باید در دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشکده تعلیم‌وتربیت اسلامی داشته باشیم که دغدغه اول و آخر آن، تربیت درست فرزندان این کشور و باورمندی آنها باشد و سردر این دانشکده بنویسیم اگر کسی برای ساختن نسل فردا اعتقادی به تعلیم‌وتربیت اسلامی ندارد و خودش را وقف آن نمی‌کند، وارد این دانشکده نشود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی این مسیر توسط نادی در حال طی‌شدن است، گفت: ایشان در این راه مصمم و مبسوط است. هیچ مانعی برای ایشان در پیاده‌سازی این امر وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت مدارس سما گفت: در محاسبات مادی، معنوی و نگاه سازمانی و تفکر اجتماعی باید سما را به‌عنوان یک نظام یکپارچه تعلیم‌وتربیت دریابیم.

 طهرانچی با بیان اینکه کشور ما در نظام تعلیم‌وتربیت از مربی محور به مدرسه محور تبدیل شده است، گفت: ما درگذشته مدرسه هم داشتیم، اما مربی محور مدارس بود. اما در نظام جدید مربی و معلم تنها یک کنشگر سازمانی و کارمند اداری محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی در مدل دانشکدگان به دنبال شکست قالب و ساختارهای تحمیلی هستیم، افزود: ساختارشکنی در دانشگاه آزاد اسلامی برای رهایی از ساختارهای قاعده گذار که به ما اجازه تفکر نمی‌دهد، باید اجرا شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح تأسیس ۱۵ دانشکده تعلیم‌وتربیت ارائه شده است که از این تعداد ۹ دانشکده مصوب و ۶ دانشکده دیگر به‌زودی مصوب می‌شود. در این دانشکده‌ها تنها تعلیم‌وتربیت صورت نمی‌گیرد، بلکه ظرایف تعلیم‌وتربیت بسیار حائز اهمیت است و به آنها توجه جدی می‌شود. در دانشکده‌های تعلیم‌وتربیت اسلامی باید راجع تک‌تک مسائل نظریه وجود داشته باشد و نظریه‌ها به گزاره تبدیل شده و اجرایی شود، تنها در این صورت است که می‌توانیم باورهای فرزندان این مرزوبوم را درست هدایت کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402110201223
  • خبرنگار : 71974