عضو اتحادیه جنش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با ایسنا:

نظارت مستمر بر مسئولان راه مشارکت فعالانه مردم در ساختن جامعه اسلامی است

عضو اتحادیه جنش عدالتخواه دانشجویی گفت: در نظام فکری انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی مسئله مشارکت عمومی نیست، آرمان امامت عمومی (لیقوم الناس بالقسط) به معنی «تا مردم به عدل و داد قیام کنند» محور انقلاب است. از نظر قانون اساسی مردم نه‌تنها حق انتخاب مسئولان کشور را دارند؛ بلکه نظارت مستمر بر آن‌ها راه مشارکت فعالانه مردم در ساختن جامعه اسلامی است.

زیبا دیندارلو، عضو اتحادیه جنش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه انقلاب اسلامی، نمونه عینی و جامع مشارکت در امر سیاسی بوده است، اظهار کرد: حرف نو انقلاب اسلامی تلفیق بین آرای مردم و ارزش‌های الهی بود؛ جمع رأی مردم بافکر اسلامی که همان مردم‌سالاری دینی نامیده شود، نه فقط در شکل‌گیری حکومت که در همه ساحت‌های حکمرانی جریان دارد.

وی معتقد است در نظام فکری انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی مسئله مشارکت عمومی نیست، آرمان امامت عمومی (لیقوم الناس بالقسط) به معنی «تا مردم به عدل و داد قیام کنند» محور انقلاب است. ازنظر قانون اساسی مردم نه‌تنها حق انتخاب مسئولین کشور را دارند؛ بلکه نظارت مستمر بر آن‌ها راه مشارکت فعالانه مردم در ساختن جامعه اسلامی است.

دیندارلو ادامه داد: متأسفانه نهادهایی که بر اساس ایده و الگوی خاص خود برای مشارکت اجتماعی ایجاد شده بود؛ مانند جهاد سازندگی و بنیاد مسکن دچار استحاله شدند. سپس مشارکت به سیاست، آنگاه سیاست به انتخابات و انتخابات به منتخب محدود شد و از آن‌همه مفهوم و ارزش و تجربه و سنت و مشارکت تنها نامی ماند بر تارک یک حزب سیاسی.

دیندارلو بیان کرد: امروز مردم‌سالاری به حضور هر ۴ سال یک‌بار مردم پای صندوق‌های رأی تقلیل پیدا کرده و مردمی‌بودن به‌صرف دیدارهای استانی و کارگاه‌های مردمی‌سازی محدود شده است باید اذعان کرد با مردم بودن لازمه دولت مردمی است؛ اما مشخصاً کافی نیست.

وی افزود: بازگشت به مردم، فراهم‌سازی بسترهای مشارکت واقعی مردم در حکمرانی، عمل‌کردن ظرفیت‌های روی زمین‌مانده قانون اساسی مانند اصل ۲۶، اصل ۱۰۴ است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: اگر حاکمیت در پی افزایش مشارکت است، به تشکل‌های دانشجویی، شوراهای کارگری، شکل‌گیری اصناف و.. اجازه جان گرفتن بدهد تا مردم خود را متعلق و مؤثر در حکمرانی ببینند و مردم‌سالاری شکل بگیرد، اینجاست که بی‌شک مشارکت‌های حداکثری انتخابات هم تضمین خواهد شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۸
  • دسته‌بندی: تشکل‌های دانشجویی
  • کد خبر: 1402110200933
  • خبرنگار : 71974